Na vlastních a nebo formou přenesené správy provozovaných sítích VO ve více než 100 obcích a městech ČR je za paušální částku realizován spolehlivý, bezpečný a energeticky úsporný provoz VO. Součástí koncepce je obnova a rekonstrukce zařízení s aplikací moderních technologií a systémů (regulačních prvků, elektronických předřadníků, dálkového monitoringu s výstupem na centrální dispečink).
„Stávající soustava výbojkových svítidel se sodíkovými zdroji nám už delší dobu byla trnem v oku, a to jak kvůli svému stáří, tak i drahému provozu. Navíc svítidla sice osvětlují potřebnou plochu, ale také zbytečně veškeré její okolí, včetně oken do ložnic místních obyvatel. Světelnost mají naopak malou, takže zkreslují barvy, což je nebezpečné zvláště pro pozdní chodce. Když k tomu připočteme nemalou enviromentální zátěž, neboť výbojky produkují i nadměrný světelný smog a zbytečnou konzumací elektřiny se podílejí na nadměrné produkci skleníkových plynů, nebylo o čem dál přemýšlet. Tedy jen o tom, jakým způsobem výměnu osvětlení ufinancovat,“ říká František Moravec, starosta Starých Křečan.
„Staré Křečany využily naši službu Osvětlení za korunu. V praxi to znamená, že obce si svítidla nekupují, nýbrž pronajímají. Na výměnu osvětlení tak nemusejí aktivovat svůj investiční rozpočet. Výměnu i servis pak bude po dobu deseti let zajišťovat v plné míře jejich dodavatel, tedy ČEZ ESCO, poté přejdou do vlastnictví obce. Ty tedy za provoz ani případné opravy deset let nic neplatí. Pronájem svítidel je přitom hrazen právě z úspor, které přinese výměna starého pouličního osvětlení za nové,“ vysvětluje René Krečmer, ředitel úseku Osvětlení ČEZ Energetické služby.
Podle slov starosty je letos prioritou číslo jedna a zároveň tak i největší investiční akcí v obci probíhající rekonstrukce budovy bývalého obecního úřadu, v níž vznikne osmnáct nových bytů. Kompletní rekonstrukce se dočká i obecní rozhlas a před dokončením je sběrný dvůr. Během léta pak vzniknou autobusové zálivy u ústavu v Brtníkách a stavebních bezbariérových úprav se dočká i základní škola. Nad dalšími investičními akcemi pak ještě visí otazník, neboť se neví, zda se na ně podaří získat státní dotace.
„Obecní pokladna není přitom bezedná a výše uvedené akce z ní odčerpají většinu finančních prostředků z letošního rozpočtu. Proto jsme uvítali nabídku ČEZ ESCO, která pro nás byla šancí, jak rozmělnit finanční prostředky tak, že je vlastně ušetříme a navíc zaplatí instalaci a technologii nových svítidel. Zatím jsme se s výměnou zaměřili hlavně na pod nás spadající obce. Přímo ve Starých Křečanech pak výměna nedotkla jen blízkého okolí návsi. Jsme rádi, že nová moderní LED svítidla v době nižší intenzity dopravy a pohybu chodců na komunikacích v nočních hodinách umožňují také snížit intenzitu osvětlení na 50 procent původního příkonu, a tím i významně snížit spotřebu elektrické energie. A tím také významně ušetřit naše obecní finanční prostředky,“ doplňuje starosta Moravec.
Staré Křečany zaujímají dle katastrální mapy poměrně velkou rozlohu, neboť pod ně spadají ještě Valdek, Nové Křečany, Panský, Brtníky a Kopec. V globálu řečeno, celkem se zde nacházelo 700 až 800 starých svítidel. V současné době je polovina z nich vyměněna za nové. „Celkem jsme za využití existujících podpěrných bodů vyměnili 442 kusy svítidel a 11 rozvaděčů. Původní spotřeba činila 183 MWh ročně, nová je kalkulována na 40 MWh. Obec tak uspoří 78 procent původních nákladů na provoz výbojkových svítidel, a to bez počáteční investice,“ uzavírá Petr Šebesta, vedoucí oddělení Realizace osvětlení ČEZ Energetické služby.
Cyklostezka propojuje obě obce a výrazně zvyšuje bezpečnost chodců a cyklistů. Jelikož jsou obce od sebe vzdálené necelý 1 km, je samozřejmé, že se zde setkáváme s hustým pohybem chodců i cyklistů při cestě do zaměstnání apod. Vzhledem k velké intenzitě provozu na komunikaci, 6 770 vozidel během dne, byla situace zejména pro cyklisty značně nebezpečná.
Díky pečlivému výběru LED svítidla se podařilo nasvětlit jak cyklostezku, tak i přilehlou komunikaci pro motorová vozidla. Rovněž umístění osvětlovací soustavy omezuje případné nebezpečí nárazu vozidla či osob do stožárového tělesa.
„Jde o významné úspory, ale při hodnocení veřejných záležitostí je pro nás důležitější přínos pro obec, a ten je v případě nového osvětlení opravdu velký. Moderní LED svítidla přinesla na naše silnice zásadní změnu z hlediska bezpečnosti na cestách, to se nedá se starými výbojkovými lampami srovnat,“ zhodnotila starostka Jaroslava Jurčová a dodala, že obec získala na pořízení chytrého osvětlení dotaci Ministerstva průmyslu a obchodu v rámci programu EFEKT, takže si na investici nemusela půjčovat.
Hlavním cílem projektu bylo nahradit stávající nevzhledná sodíkové svítidla za designová LED svítidla respektující architekturu bezprostředního okolí parku a rovněž ověřit si využitelnost nové technologie bezdrátově řízeného chytrého osvětlení v takto rozsáhle zástavbě. V rámci osvětlení Riegrových sadů je možné u jednotlivých svítidel monitorovat jejich stav, ovládat je a řadit do skupin, stmívat, případně soustavu rozšiřovat o další inteligentní prvky.
„Díky rekonstrukci veřejného osvětlení (VO) provedené v naší obci v prosinci 2012 a v lednu 2013 jsme získali nové kvalitní osvětlení našich komunikací.
Rekonstrukci VO předcházelo kompletní zhodnocení stávajícího stavu osvětlovací soustavy, rovněž byly provedeny světelně technické výpočty. Na základě tohoto zhodnocení byla osvětlovací soustava rozšířena o 70 nových svítidel, čímž se dále zlepšily světelné podmínky v obci.
Firma ČEZ Energetické služby, s.r.o. dodala práce kvalitně a v termínu."
Mgr. Herbert Pavera, starosta obce Bolatice
Do budoucna může město chytrou soustavu veřejného osvětlení využít k dynamickému řízení úrovně intenzity osvětlení v závislosti na intenzitě dopravy nebo pohybu chodců, nebo na nově vzniklou bezdrátovou sít připojit další chytrá zařízení. Nově vzniklou soustavu je možné také využít pro napájení instalovaných zařízení umístěných na podpěrných bodech. Díky řídícímu systému je možné ponechat soustavu trvalé pod napětím a ušetřit tak náklady za bateriové systémy zajištující napájení v době, kdy není veřejné osvětlení v provozu např. rozhlasů, radarů, senzorů, kamer apod. To přinese v budoucnu městu další uspořené prostředky z rozpočtu.