Foto: Andrea Piacquadio, Pexels
Zazvoní nepozváni a ohání se slevami nebo končící platností
Podomní prodejci energií, pojištění, mobilních tarifů či novátorských úsporných produktů jen málokomu ušetřili alespoň nějaké peníze. Drtivá většina nových zákazníků byla ve finále zklamaná a o pár tisíc korun lehčí. Jaké triky využívají „energetičtí šmejdi“ nejčastěji?
1. Potřebuji vidět elektroměr, zastupuji vašeho dodavatele
Jestliže jste od svého dodavatele nebyli předem upozorněni na odečty či revizi (oznámení vylepené na dveřích, vhozené do schránky nebo odeslané SMS zprávou či e-mailem), zbystřete. Vyžádejte si od pracovníka služební průkaz a zavolejte na infolinku distributora, kde si můžete jeho totožnost ověřit.
TIP: ČEZ můžete v tomto ohledu telefonicky kontaktovat denně od 7 do 20 hodin.
2. Kontrola faktur
Faktury za dodání energií jsou jen vaše věc a nikdo nemá právo do nich mezi dveřmi jen tak nahlížet. Podomní prodejci energií si z nich chtějí jen opsat údaje do nové smlouvy, kterou vám budou podstrkovat k podpisu. Faktury nikomu neukazujte ani je neposkytujte k nahlédnutí či ofocení.
3. Konec platnosti smlouvy
Prodejci se vás snaží dostat do stresu, abyste přestali dávat pozor – jedním z oblíbených triků je to, že se vám snaží namluvit, že vaší smlouvě končí platnost. Ale i pokud máte s dodavatelem smlouvu na dobu určitou, její platnost se automaticky prodlužuje, dokud ji sami nevypovíte.
4. Změna údajů ve smlouvě, nejde o změnu distributora
Prodejci někdy požadují „jen“ podpis kvůli údajné změně fakturační adresy. Nikdy nepodepisujte dokumenty mezi dveřmi – mohli byste omylem podepsat třeba novou, nevýhodnou smlouvu. Jestliže máte o nabídku zájem, všechny materiály si důkladně prostudujte, vezměte si čas na rozmyšlenou a ideálně se s někým poraďte. Pak se budete moci zodpovědně rozhodnout.
Foto: Pexels, Pixabay
Někdy se u předkládané nabídky prodejce dušuje, že nejde o změnu distributora. Distributora si ale vybírat nemůžete, je vám přidělen podle místa bydliště, dodavatele energie však ano. Změna dodavatele ale může být značně nevýhodná, i když distributor zůstává stejný.
5. Pracovník České obchodní inspekce, Energetického regulačního úřadu, Státní energetické inspekce apod.
Někdy se prodejce schovává za úřad, pro který údajně pracuje. Žádná taková instituce však podomní obchůzky neprovádí, to chce jen cizí člověk získat vaši důvěru.
6. Časově omezená nabídka
Dnešní akce, pouze nyní bez poplatků, příště to bude dražší – tyto a podobné fráze upozorňují na nekalé praktiky podomních prodejců energií. Budete-li mít zájem o nabízené tarify, nejprve pečlivě prostudujte jejich podmínky včetně ceníků i smluv a až poté případně podepisujte.
7. Žárovky nebo dárečky zdarma
Trik s dárkem zdarma tkví v tom, že při podpisu stvrzenky na symbolickou korunovou částku třeba za žárovku podepisujete smlouvu o změně dodavatele. Pokud se poté rozhodnete od smlouvy později ustoupit, musíte za dárek „zdarma“ uhradit vysoký poplatek v řádu tisíců korun.
8. Současný dodavatel zkrachoval
Někdy prodejci straší obyvatele tím, že jejich dodavatel náhle zkrachoval, a tak musejí co nejdříve podepsat smlouvu s novým, jinak budou bez elektřiny (či plynu, vody). Taková situace je ale velmi nepravděpodobná – a i kdyby k ní došlo, jistě byste se o ní dozvěděli oficiálně a s dostatečným předstihem.
Ani v případě, že by stávající dodavatel ukončil činnost, jak se to v několika případech stalo na podzim 2021, zákazník nemusí neprodleně uzavírat smlouvu s novým dodavatelem. Dostává se automaticky do režimu tzv. DPI (dodavatel poslední instance, který je místně příslušný), rozhodně mu není přerušena dodávka elektřiny a má dostatek času pro hledání nového dodavatele.
Foto: Andrea Piacquadio, Pexels
TIP: Více se o tématu energošmejdů dozvíte na naší stránce věnované nekalým podomním praktikám – můžete využít i kontaktní formulář pro pomoc v obtížné situaci.
Nenaleťte podvodníkům
Podomní prodejci energií mají často vaše údaje, protože je získali z databáze dodavatelské společnosti (většinou nelegální cestou). Nepodlehněte tedy nátlaku a raději si jejich totožnost prověřte u dodavatele. Nikdy nic nepodepisujte mezi dveřmi a bez detailního prostudování, do bytu nepouštějte cizí osoby. Nebojte se říci jasné NE, pokud se vám cokoliv nezdá – v případě, že byste si to pak rozmysleli, vždy si můžete sjednat oficiální schůzku u dodavatele přes telefon nebo internet.
Od nevýhodné smlouvy můžete odstoupit do 2 týdnů
Nenechte se napálit a kriticky přemýšlejte o každé podobné nabídce. Jako srovnání výhodnosti využijte naši kalkulačku elektřiny či ceník plynu, které vám odhalí skutečnou výhodnost nabídky. Pokud jste nátlaku šmejdů podlehli, můžete od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření, případně do 15 dnů od zahájení dodávek energie. Zjistěte, jak se bránit po podepsání smlouvy.