Mýtus 1: S elektromobilem daleko nedojedete
Někteří odpůrci elektromobilů stále tvrdošíjně tvrdí, že s elektromobilem daleko nedojedete a neustále musíte mít přehled o tom, kde je nejbližší dobíjecí stanice. Jak je to ale doopravdy? Většina lidí ujede denně méně než 40 km. Tato vzdálenost je hluboko pod průměrným dojezdem elektromobilů. Jejich dojezd se běžně pohybuje mezi 200 a 500 i více km. I v případě plug-in hybridu, kde si můžete zvolit jízdu na čistě elektrický pohon, je dojezd kolem 50 km. Auto tak můžete s klidem dobít například přes noc doma.
Mýtus 2: Omezené možnosti nabíjení elektromobilu
Pokud vás čeká delší cesta, není třeba se obávat nedostatku nabíjecích stanic. Jejich počet se totiž neustále navyšuje nejenom v České republice, ale také v zahraničí. Obavy ohledně dojezdu jsou tak stále spíše obavami řidičů, kteří koupi vozidla na elektrický pohon zvažují, než těch, kteří v něm už jezdí. Síť ČEZ má v tuto chvíli více než 610 dobíjecích stojanů a zvládne nabít najednou přes 1200 aut. Veřejné dobíjecí stanice najdete na frekventovaných místech, jako jsou hlavní silniční tahy, nákupní střediska, benzínové pumpy a restaurace apod. Za jak dlouho u takové dobíjecí stanice své auto nabijete, záleží na tom, jak rychlou nabíječku zvolíte. V případě plug-in hybridů nicméně nemáte na výběr, tam můžete použít pouze AC kabel a dobíjet standardní rychlostí.
Tip! Registrujte se na Driver portále a stáhněte si aplikaci FUTUR/E/GO a získejte výhodnější sazbu na dobíjení elektromobilu.
Mýtus 3: Dlouhé dobíjení elektromobilu
Představa několikahodinového nabíjení elektromobilu také není zcela na místě. Záleží samozřejmě na tom, jakou nabíječku pro dobití elektromobilu zvolíte, jak moc je baterie vybitá a do jaké míry ji chcete dobít. Rychlost nabíjení je nejvyšší, když je baterie téměř zcela vybitá. Jak se blíží ke kapacitnímu limitu, rychlost nabíjení klesá. Jednoduše řečeno, posledních 20 % baterie se nabíjí pomaleji než předchozích 80 %. U ultrarychlé nabíječky ale zvládnete v případě většiny elektromobilů dobít i za 10 minut na 80 % kapacity baterie. Za takovou dobu už si pravděpodobně ani nestihnete vypít šálek kávy, aniž byste se popálili. Těchto dobíječek ČEZ v současnosti nabízí po celé ČR 25, do konce roku to bude přes 40 a na konci příštího roku více než 110.
Mýtus 4: Nízký výkon
Kdo už někdy elektromobil řídil, ví, že se výkonem vyrovná benzínovým nebo dieselovým automobilům. Záleží samozřejmě na konkrétním modelu vozu. Některá auta na elektrický pohon mají ale kromě srovnatelné síly pod kapotou také impozantní akceleraci, která vás doslova zarazí do sedačky. Představa elektromobilu, který se ulicemi plouží, je tak rozhodně mylná. Ve špičce a v koloně se ploužit nepochybně budete, ale tomu se nevyhnete ani za volantem nejnovějšího modelu Lamborghini, s elektromotorem to nemá nic společného.
Mýtus 5: Škodlivá výroba baterií do aut s elektrickým pohonem
Baterie do elektromobilů jsou skutečně kontroverzním tématem. Říká se, že elektromobil není zdaleka tak „zelený“ právě kvůli bateriím, které se v automobilech používají. Co je na tom pravdy? Výroba baterií do elektromobilů je skutečně náročná kvůli těžbě a zpracování surovin, jako je například lithium. Záleží i na recyklaci baterie na konci jejího životního cyklu. Nicméně když vezmeme v úvahu provoz elektromobilu (který nevypouští do ovzduší CO2), jedná se prokazatelně o lepší alternativu pro životní prostředí než auto se spalovacím motorem. Elektromobil je z dlouhodobého hlediska ekologičtější a „zelenější volbou“. Navíc technologie jde neustále kupředu a s ní i zlepšování výroby baterií.
Tip, jak být ještě „zelenější“ a využít energii z obnovitelného zdroje
Na závěr je pak třeba dodat, že majitelům rodinných domů se rovněž vyplatí pořízení fotovoltaické elektrárny na střechu, ideálně v kombinaci s bateriovým systémem. Díky tomu se můžete stát částečně nezávislými na dodavateli energií. Pokud navíc vlastníte elektromobil, dává tato investice ještě větší smysl. Například v sezóně, kdy už je dost slunných dní a fotovoltaika vyrábí elektřinu naplno, si pohodlně dojedete elektromobilem nebo plug-in hybridem do práce, a jakmile se vrátíte domů, jednoduše připojíte auto do zásuvky a necháte ho nabíjet z vlastních zásob (pozn. těmi zásobami jsou právě ty v baterii uskladněné peaky, protože po příjezdu z práce už potřebujeme i další spotřebiče a na elektromobil by nemuselo vyzbýt, resp. další možností může být home office s autem doma a tam samozřejmě jde auto přes poledne dobíjet). Část roku tak můžete jezdit prakticky zadarmo a provoz auta na elektrický pohon bude i ekologický, protože elektřinu, kterou ho budete dobíjet, získáte ze slunce.
Tip! Vlastníte elektromobil? Zažádejte si o výhodnější sazbu D27D a plaťte méně.