7. 8. 2001

Informace ŠKODA Energo, s.r.o.

V průběhu odstávky 1. bloku JE, ŠKODA Energo vyrobila a namontovala konstrukčně zcela nové kuželky regulačních ventilů u vysokotlakého dílu turbíny. Dále byl zrealizován nový systém hydraulické regulace a společně se ŠKODA Praha rozebrala, provedla technické úpravy a opětovně smontovala turbínu 1000 MW.

V průběhu odstávky 1. bloku JE, ŠKODA Energo vyrobila a namontovala konstrukčně zcela nové kuželky regulačních ventilů u vysokotlakého dílu turbíny. Dále byl zrealizován nový systém hydraulické regulace a společně se ŠKODA Praha rozebrala, provedla technické úpravy a opětovně smontovala turbínu 1000 MW.

Původní regulační ventily byly vyrobeny podle zakoupené licenční dokumentace. Konstruktéři ŠKODA Energo zpracovali v průběhu prosince 2000 až dubna 2001 zcela nový konstrukční návrh těchto ventilů, provedli všechny potřebné výpočty a vše experimentálně ověřili na modelech. Regulační ventily nové konstrukce na základě výsledků experimentálních zkoušek omezí požadovaným způsobem tlakové rázy při zkouškách na nižších výkonech. Tím dojde k dalšímu snížení vibrací na výstupu páry u vysokotlakého dílu turbíny.

U hydraulické (olejové) regulace ventilů na turbosoustrojí bylo provedeno rozdělení do dvou samostatných větví - na vysokotlakou a nízkotlakou trasu. Cílem je požadovaným způsobem snížit citlivost na vibrace, dosáhnout maximální stabilitu proudění regulačního oleje k armaturám. Toto rozdělení se již osvědčilo v předchozích zkouškách a v průběhu odstávky bylo pouze dokončováno a dolaďováno v technických detailech.

Veškeré úpravy na regulačních ventilech i hydraulické regulaci byly konzultovány se špičkovými odborníky ze zahraničí, kteří je potvrdili jako správné. Současně bylo využito zkušeností ze spouštění jaderných elektráren ze západní Evropy, USA a Ruska s turbínou obdobné velikosti jako je na Temelíně.

V průběhu odstávky byly provedeny technologické úpravy celé rotorové soustavy (tři nízkotlaké a jeden vysokotlaký díl turbíny). Cílem bylo zabezpečit řádný chod turbosoustrojí v dalším průběhu zkoušek energetického spouštění. Jako důležité vidíme, že zcela nově je turbosoustrojí dovybaveno přesným „on-line měřením centricity". To bude při chodu turbíny měřit v reálném čase polohu rotoru vůči statorovým částem. To provoznímu personálu umožňuje případné bezpečné zastavení stroje v případě jeho nestabilního chodu. To samozřejmě umožní předejít případnému poškození turbíny a navíc získáme detailní měření chování soustrojí při jeho zatížení. Nová instalace turbosoustrojí respektuje i dotvarování betonu základové desky. Po provedených technických úpravách je nyní turbosoustrojí připraveno k pokračování zkoušek.
Velmi důležitým provozním opatřením bylo nové nadefinování podmínek najetí a provozu turbosoustrojí (tzv. montážní a provozní předpis), ve kterých byly zohledněny zkušenosti z několika stovek hodin provozu turbíny v rámci předchozích zkoušek. Rovněž na základě dosavadních zkušeností byl vypracován i optimální algoritmus odstavení. Nově doporučené provozní režimy budou ihned po najetí proměřeny a vyhodnoceny, a na základě výsledků bude provedena definitivní úprava algoritmu řízení provozu turbosoustrojí.

V rámci odstávky byla provedena inspekce a kontrola všech zařízení i jejich částí v sekundární části bloku, především separátoru, kondenzátoru, olopatkovaného rotoru atd. Rovněž všechna tato zařízení jsou v pořádku a připravena pro pokračování testů energetického spouštění.

Veškeré práce, navržená a zrealizovaná řešení byla konzultována se zahraničními odborníky, kteří je hodnotili jako optimální a správná. V této souvislosti je potřeba zdůraznit, že právě tito zahraniční odborníci a dostupné zkušenosti z obdobných elektráren ukazují, že testování, postupná optimalizace a ladění sekundárního okruhu Temelína je realizována v čase kratším, než u obdobných zahraničních elektráren. A dětské bolesti, které se v jeho rámci odstraňují, jsou podstatně menšího rozsahu než u řady zahraničních .

Získané zkušenosti z předchozích testů na základě kterých byly provedeny technické úpravy zařízení jsou dobrým předpokladem mnohem úspěšnějšího pokračování energetického spouštění prvního temelínského bloku.

Temelín, 7.8.2001
Ing. Jan Musil, CSc.
generální ředitel ŠKODA Energo, s.r.o.