V průběhu odstávky 1. bloku JE, ŠKODA Energo vyrobila a namontovala konstrukčně zcela nové kuželky regulačních ventilů u vysokotlakého dílu turbíny. Dále byl zrealizován nový systém hydraulické regulace a společně se ŠKODA Praha rozebrala, provedla technické úpravy a opětovně smontovala turbínu 1000 MW. Původní regulační ventily byly vyrobeny podle zakoupené licenční dokumentace. Konstruktéři ŠKODA Energo zpracovali v průběhu prosince 2000 až dubna 2001 zcela nový konstrukční návrh těchto ventilů, provedli všechny potřebné výpočty a vše experimentálně ověřili na modelech. Regulační ventily nové konstrukce na základě výsledků experimentálních zkoušek omezí požadovaným způsobem tlakové rázy při zkouškách na nižších výkonech. Tím dojde k dalšímu snížení vibrací na výstupu páry u vysokotlakého dílu turbíny. U hydraulické (olejové) regulace ventilů na turbosoustrojí bylo provedeno rozdělení do dvou samostatných větví - na vysokotlakou a nízkotlakou trasu. Cílem je požadovaným způsobem snížit citlivost na vibrace, dosáhnout maximální stabilitu proudění regulačního oleje k armaturám. Toto rozdělení se již osvědčilo v předchozích zkouškách a v průběhu odstávky bylo pouze dokončováno a dolaďováno v technických detailech. Veškeré úpravy na regulačních ventilech i hydraulické regulaci byly konzultovány se špičkovými odborníky ze zahraničí, kteří je potvrdili jako správné. Současně bylo využito zkušeností ze spouštění jaderných elektráren ze západní Evropy, USA a Ruska s turbínou obdobné velikosti jako je na Temelíně. V průběhu odstávky byly provedeny technologické úpravy celé rotorové soustavy (tři nízkotlaké a jeden vysokotlaký díl turbíny). Cílem bylo zabezpečit řádný chod turbosoustrojí v dalším průběhu zkoušek energetického spouštění. Jako důležité vidíme, že zcela nově je turbosoustrojí dovybaveno přesným „on-line měřením centricity". To bude při chodu turbíny měřit v reálném čase polohu rotoru vůči statorovým částem. To provoznímu personálu umožňuje případné bezpečné zastavení stroje v případě jeho nestabilního chodu. To samozřejmě umožní předejít případnému poškození turbíny a navíc získáme detailní měření chování soustrojí při jeho zatížení. Nová instalace turbosoustrojí respektuje i dotvarování betonu základové desky. Po provedených technických úpravách je nyní turbosoustrojí připraveno k pokračování zkoušek. V rámci odstávky byla provedena inspekce a kontrola všech zařízení i jejich částí v sekundární části bloku, především separátoru, kondenzátoru, olopatkovaného rotoru atd. Rovněž všechna tato zařízení jsou v pořádku a připravena pro pokračování testů energetického spouštění. Veškeré práce, navržená a zrealizovaná řešení byla konzultována se zahraničními odborníky, kteří je hodnotili jako optimální a správná. V této souvislosti je potřeba zdůraznit, že právě tito zahraniční odborníci a dostupné zkušenosti z obdobných elektráren ukazují, že testování, postupná optimalizace a ladění sekundárního okruhu Temelína je realizována v čase kratším, než u obdobných zahraničních elektráren. A dětské bolesti, které se v jeho rámci odstraňují, jsou podstatně menšího rozsahu než u řady zahraničních . Získané zkušenosti z předchozích testů na základě kterých byly provedeny technické úpravy zařízení jsou dobrým předpokladem mnohem úspěšnějšího pokračování energetického spouštění prvního temelínského bloku. Temelín, 7.8.2001 |
7. 8. 2001
Informace ŠKODA Energo, s.r.o.
V průběhu odstávky 1. bloku JE, ŠKODA Energo vyrobila a namontovala konstrukčně zcela nové kuželky regulačních ventilů u vysokotlakého dílu turbíny. Dále byl zrealizován nový systém hydraulické regulace a společně se ŠKODA Praha rozebrala, provedla technické úpravy a opětovně smontovala turbínu 1000 MW.