6. 8. 2001

Specifika parní turbiny 1000 MW v elektrárně Temelín

Turbina 1000 MW dodaná firmou Škoda Energo, patří k největším strojům, pracujícím s otáčkami 3000 l/min. Přestože konstrukční řešení velkého počtu dílů turbogenerátoru vycházelo z mnohaleté zkušenosti se stroji menších výkonů pro klasické i jaderné elektrárny, přinesl tento výrazně větší typ nutnost nových konstrukčních řešení.

Turbina 1000 MW dodaná firmou Škoda Energo, patří k největším strojům, pracujícím s otáčkami 3000 l/min. Přestože konstrukční řešení velkého počtu dílů turbogenerátoru vycházelo z mnohaleté zkušenosti se stroji menších výkonů pro klasické i jaderné elektrárny, přinesl tento výrazně větší typ nutnost nových konstrukčních řešení. Nově byly navrženy a vyrobeny turbinové rotory (nízkotlaké rotory svařované, dlouhé oběžné lopatky posledních nízkotlakých stupňů), radiální ložiska, zařízení regulace. Nové prvky byly dle možností před instalací do stroje vyzkoušeny ve výrobním závodě a s většinou z nich nejsou dnes při uvádění soustrojí do provozu žádné potíže. Smontované soustrojí bylo vyzkoušeno bez zatížení v listopadu 1996. Turbina byla poháněna parou z temelínské pomocné kotelny. Zkouška byla úspěšná. Provedené zkoušky odhalily řadu drobných nedostatků, které byly odstraněny. Zůstaly však stavy, které lze navodit a odladit až při vlastním náběhu turbiny s jaderným reaktorem. Nikdy v předchozí době nebylo možné vyrobit dostatečné množství páry příslušných parametrů jaké dodává jaderný reaktor.

Při spouštění turbosoustrojí se projevily tři nečekané technické problémy:

  • vysoké vibrace parního potrubí v části mezi vysokotlakými regulačními ventily a vysokotlakým tělesem. Problémy tohoto rozsahu se nevyskytly u žádného předchozího typu, ani u jaderných turbin 220 MW, které pracují např. v elektrárně Dukovany. Chvění potrubí je buzeno prouděním v sedlech regulačních ventilů. Budící účinek proudu páry zmizí při vyšších výkonech (nad 60 %Nnom). Pro nižší výkonové hladiny je pro uklidnění proudu páry ve výrobním závodě upravován tvar škrtící kuželky ventilu.
  • vyskytly se potíže s vibracemi potrubí regulačního oleje (při zkoušce v roce 1996 nebyly zjištěny). Během uvádění stroje do provozu se vibrace regulačního olejového systému projevily a vedly k několika nuceným odstávkám a i k lokálnímu nevýznamnému požáru. Tento problém je již odstraněn a konečné úpravy, které dále zvýší odolnost proti olejovým vibracím budou provedeny v červnu t.r.
  • otáčkové rotorové vibrace soustrojí byly od počátku spouštění v přijatelných mezích. V nedávné době, při zprovozňování systému regenerace, došlo k nepříznivým rozdílům teplot páry ze separátorů-přihříváků na vstupech do nízkotlakých dílů. Protože turbina byla v době vyšších teplotních rozdílů odstavena, došlo při doběhu - při poklesu otáček přes rezonanční oblast, k rozkmitu rotorů a k dotyku se statorovou částí. Tím vznikla malá trvalá deformace (asi jen 0,25mm), která se při dalším provozu projevila zvýšeným chvěním při provozních otáčkách a při zatížení. V současné době proto probíhá kontrola nízkotlakého dílu turbiny. Počítá se s úpravou průtočné části a s novým vyvážením rotoru.

Je nutno zdůraznit, že všechny zmíněné poruchy a závady se týkají pouze sekundárního okruhu elektrárny a nemají co činit s jadernou bezpečností. Jaderná část elektrárny, jakož i řídící a elektrické systémy pracují bez závad.
Jakkoli jsou uvedené problémy uvádění stroje do provozu nepříjemné a jejich odstraňování stojí čas i peníze, nelze hovořit o zcela alarmujícím stavu. Tak složité zařízení jakým turbosoustrojí 1000 MW bezesporu je, musí překonat období svých dětských nemocí. Pro srovnání lze uvést, že i při spouštění bloků v Jaslovských Bohunicích s turbinami 220 MW se musela řešit řada závad a počátečních problémů. U turbin 220 MW byly vážné problémy s poruchami oběžných lopatek vysokotlakých rotorů, rozsáhlé erozní problémy u regulačních ventilů i v průtočné části. Nemalou starost dělaly i vibrace rotorových systémů. Odstranění převážné části potíží trvalo u turbin 220 MW déle než jeden rok. Také při spouštění klasického bloku 500 MW v elektrárně Mělník bylo nutno řešit řadu potíží. U VT regulačních ventilů a u ST záchytných ventilů praskala vřetena. Řešení mimo jiné použilo úpravu kuželek podobnou té, která je nyní aplikována v ETE. Veliké potíže dělaly přepouštěcí stanice - docházelo k destrukci tepelného stínění. Došlo i k utržení oběžných lopatek nízkotlakého dílu. Současný provoz těchto elektráren je bezproblémový. Spouštění opakovaných bloků všude na světě už probíhá daleko příznivěji. Je to otázka osvojení si nové techniky.
Tyto případy dokumentují fakt, že žádné nové zařízení, složitostí obdobné turbogenerátoru v ETE, se neobejde bez počátečních problémů. Ale zároveň bych i rád zmínil, že škodováčtí turbináři počáteční problémy vždycky vyřešili a turbíny nyní pracují dlouhodobě k plné spokojenosti.

Temelín 6.8.2001
Ing. František Hezoučký
výkonný ředitel Divize výstavba JE Temelín