21. 7. 2009

Administrativní budova je zkolaudována, nyní se pracuje na výstavbě velínu a základech pro technologii nového zdroje

Ledvice – Doslova jako z vody vyrůstají v rámci výstavby nového zdroje 660 MW v Elektrárně Ledvice betonové skelety dvou nosných věží nové kotelny. V současné době mají již více než 100 metrů, přičemž denně povyrostou o zhruba 2,5 metru. V konečné fázi budou obě věže vysoké téměř 150 metrů. Jedna z nich bude mít i ochoz s prosklenou vyhlídkou.

„Budou to schodišťové věže, ovšem s nákladními i osobními výtahy. Jejich šachtami povedou také hlavní trasy kabeláže. Postavit tak vysoký kotel bez těchto staveb nelze, neboť jsou důležité pro podpůrnou technologii. Navíc jsou odolné proti požáru, čímž jsou důležité i z bezpečnostního hlediska jako evakuační objekty. Jejich výška má přitom svou logiku, jelikož právě mezi ně se ukotví ocelová konstrukce a vlastní kotelna, která bude mít na výšku zhruba 145 metrů. Jedna bude už hotová a druhá před dokončením, když k tomu dojde,“ říká Josef Zahradník, vedoucí projektového týmu pro výstavbu nového zdroje v Elektrárně Ledvice. Jak ještě dodal, na věžích budou speciální systémy zatrubkování a okapů, které budou čistit specialisté na výškové práce. Proto nebudou chybět ani systémy závěsů pro horolezce.

V souvislosti s výstavbou nového zdroje v Elektrárně Ledvice byla již zkolaudována nová administrativní budova. V současné době v ní již od 1. července fungují v prvním patře nová jídelna s moderní kuchyní a bufet pro zaměstnance. „V přízemí budovy se nachází budoucí vstup do elektrárny s turnikety, první podzemní až druhé nadzemní patro budou patřit interaktivnímu informačnímu centru, které je věnováno historii vývoje klasické energetiky až po současnost. Další patra obsadí vedení a administrativa elektrárny. Jejich stěhování začne co nejdříve,“ podotýká Josef Zahradník. Nová šestipatrová budova má nosnou konstrukci ze železobetonového skeletu opláštěným skleněnou fasádou v hliníkových rámech.

Další práce probíhají na výstavbě nového centrálního velínu ve tvaru půloblouku. V současné době je již postavena jeho ocelová kostra a začínají se betonovat podlahy. Podle Josefa Zahradníka budou ve velínu soustředěny jak centrální řídicí systém nového zdroje, tak i řídicí systémy odsíření, chemie a rozvodny. Navíc do něj bude přenesen řídící systém bloku 4 s fluidním spalováním, který jako jediný zůstane v provozu i po najetí nového bloku o výkonu 660 MW. „Sice bude řízen na jiné bázi, ale je zbytečné, aby jeho obsluha seděla jinde. Proto se vše přepojí na počítače a obrazovky v novém velínu, “ vysvětluje Josef Zahradník.

Kotelna a veškeré technologické zařízení strojovny nového zdroje budou stát na základové desce ze speciální betonové směsi. Tato deska je vybetonována v jámě o rozměrech 80x130 metrů. Na hloubku má osm metrů a drží ji více než 800 pilotů. „Nyní se zde už betonuje stolice pro uložení turbosoustrojí. Mimo jiné bude mít speciální lůžko, které utlumí vibrace turbogenerátoru na minimum,“ uzavírá Josef Zahradník.

Pohled na stavbu dvou nosných věží nové kotelny. Vpravo je vidět nové zauhlování.

Celkový pohled na stavbu nového zdroje o výkonu 660 MW v Elektrárně Ledvice. V popředí nová již zkolaudovaná administrativní budova. Za ní je vidět ocelová konstrukce nového velína a dvě, každý den o 2,5 metru rostoucí, nosné věže nové kotelny.

Josef Zahradník, vedoucí projektového týmu pro výstavbu nového zdroje, prostřednictvím gest popisuje, jak bude fungovat speciální protivibrační lůžko betonové stolice, v níž bude uloženo nové turbosoustrojí.

Práce na stavbě nového centrálního velína ve tvaru půloblouku.

 

 

Elektrárna Ledvice byla postavena v letech 1966 – 69. Původně měla 5 bloků z toho čtyři o výkonu 110 MW a jeden o výkonu 200 MW. K 1. únoru 1994 byl ukončen provoz bloku č. 5 a k 3112. 1998 skončil provoz blok č. 1 (200 MW). Tři bloky, s jejichž provozem se i nadále počítalo, pak prošly rozsáhlými úpravami. V letech 1992 – 94 byly u 110 MW bloků 2 a 3 vyměněny turbíny, dále k nim bylo přistavěno odsiřovací zařízení a byly opatřeny dalšími zařízeními, která mají vliv na příznivé nízké hodnoty emisí plynů i prachových částic v ovzduší. Úplně byly například rekonstruovány elektroodlučovače a v roce 1995 zde byl nainstalován nový vyhodnocovací systém měření koncetrací znečišťujících látek v ovzduší. V letech 1996 – 98 proběhla generální oprava turbíny bloku č. 4 a výstavba fluidního kotle, zkušební provoz celého zařízení byl pak zahájen 1. listopadu 1998. Generální oprava čtvrtého výrobního bloku s fluidním spalováním proběhla v roce 2007, přičemž jejím hlavním cílem byla výměna dožité turbíny za teplárenský typ s vyšším teplárenským výkonem a s efektivnějším využitím celého bloku právě pro teplárenství. Během realizace nového zdroje budou všechny tři stávající bloky v provozu. Poté budou bloky 2 a 3 odstaveny. Čtvrtý bude provozován současně s novým zdrojem až do konce své životnosti.

Záměr stavby nového zdroje v lokalitě Ledvice byl schválen v roce 2006. Následně se v roce 2007 podařilo pro nový blok získat státní autorizaci na výstavbu výrobny elektřiny a bylo vydáno územní rozhodnutí pro výstavbu nové technologie spolu s demoličními výměry pro objekty, které musely ustoupit novému zařízení. V roce 2008 bylo vydáno kladné stanovisko ministerstva životního prostředí v procesu posuzování vlivů stavby na životní prostředí (EIA) společnosti ČEPS ke stavbě nové linky 400 kV z rozvodny Chotějovice do rozvodny Vyškov, kterou bude výkon z bloku 660 MW z Ledvic vyváděn.

Předběžné převzetí nového bloku o výkonu 660 MW v Elektrárně Ledvice je naplánováno na konec roku 2012, kdy bude zahájen i jeho zkušební provoz. Na tuto investiční akci vynaloží Skupina ČEZ více než 30 miliard korun, přičemž půjde o nejmodernější zařízení na výrobu elektrické energie spalováním hnědého uhlí jak v České republice, tak i ve střední Evropě vůbec.

Generálním dodavatelem stavby je Škoda Praha Invest, s. r. o. Kondenzační čtyřtělesovou turbínu dodá Škoda Power, věžový granulační kotel bude od Alstom Power Systems a novou odsiřovací jednotku postaví Austria Energy & Enviroment. Odsířené spaliny budou přitom vypouštěny přes nově postavenou chladící věž.