Z videí sedmého ročníku soutěže Vím proč, v níž děti natáčejí a vysvětlují fyzikální pokusy či jevy, byste ani nepoznali, že děti většinu školního roku strávily na on-line výuce. Uzdu své kreativitě popustily stovky dětí, které samostatně nebo společně s kamarády vytvořily 155 videí s nejrůznějšími pokusy. Tradiční soutěž Vím proč si klade za cíl ukázat fyziku, která v českých školách nepatří zrovna mezi nejoblíbenější předměty, z jiného úhlu, tak aby děti zaujala a vzbudila v nich chuť objevovat svět kolem sebe.
„Pokud máme zabránit nezvratným klimatickým změnám, energetika se musí rychle a radikálně změnit. Skupina ČEZ chce jít v České republice příkladem, ale abychom dokázali splnit naše ambiciózní cíle, budeme potřebovat spoustu nadšených, šikovných techniků. Proto jsme rádi, že se Vím proč těší takové oblibě. Třeba za pár let přivítáme dnešní soutěžící jako své nové kolegy,“ uvedl Martin Máca, vedoucí týmu strategický nábor ČEZ, který „Vím proč“ organizuje.
Porotu i organizátory také potěšila vysoká účast dívčích týmů i sólových autorek: tvořily téměř 40 % všech přihlášených. „Chceme do energetiky přilákat více žen, protože nevěříme na dělení oborů podle pohlaví. Ženy úspěšně létají do vesmíru, vyvíjejí léky nebo velí vojenským jednotkám, stejně dobře tedy mohou řídit jadernou elektrárnu nebo digitalizovat distribuci,“ říká členka představenstva a ředitelka divize správa Skupiny ČEZ Michaela Chaloupková.
Archimedes se šnorchlem, plazma v mikrovlnce
V kategorii základních škol a mladších ročníků víceletých gymnázií letos zvítězila sourozenecká dvojice ze ZŠ Mozartova v Olomouci. Jakub a Julie měřili doma v koupelně hustotu lidského těla; stačila jim k tomu vana, kýbl a šnorchl. V jejich pojetí pochopí Archimedův zákon i úplný neználek. Své škole tak vysoutěžili příspěvek 200 tisíc korun na vybavení učeben přírodních věd.
Druhé místo obsadil trojlístek kamarádů – a vítězů loňského ročníku – z Gymnázia Moravský Krumlov. Osvědčená sestava ve složení Ondřej, Daniel a Viktor tentokrát předvedla sérii pokusů na téma šíření tepla. Tepelnou vodivost různých materiálů předvedli například pomocí kostek ledu nebo kousků másla. Na bronzové příčce se pak umístila dvojice kamarádů z ostravské ZŠ Logopedická-Klokánek. Robin a Robert zkoumali s tužkovým laserem lom světla ve vodě, v hydrogelových kuličkách a ve sklenici.
V kategorii středních škol a vyšších gymnázií nejvíce odbornou porotu zaujal pokus Honzy a Pavla z Gymnázia Plzeň – Mikulášské náměstí s poetickým názvem Plazma s příchutí vína. Čtvrté skupenství hmoty zkoumali pomocí hroznových bobulí v mikrovlnné troubě.
To Nikola, Dana a Natálie z gymnázia J. V. Jirsíka v Českých Budějovicích propojily efekt Pepperova ducha z 19. století s moderní technologií. Pomocí mobilních telefonů uspořádaly holografické představení plné planet, mořských tvorů a tančících motýlů, čímž si vysloužily druhé místo. O třetí příčku se letos dělí hned dva vítězové. Tým ze Střední průmyslové školy Panská v Praze vsadil na mechaniku kapalin. Vojta, Ondra a Patrik se při vyrážení dna lahve pomocí cihly nebo namáčení mobilu do speciální tekutiny nenechali vyrušit ani telefonátem od babičky. Tobiáš z Mendelova gymnázia v Opavě si zase zahrál na Jamese Faradaye a sestrojil repliku prvního elektromotoru, kterým tento anglický vědec ohromil Královskou vědeckou společnost před 200 lety.
Soutěžící, kteří letos připravili pokus na téma obnovitelné zdroje, měli šanci získat ještě speciální věcné ceny. Nakonec se radovaly Marie a Lucka z Gymnázia a obchodní akademie v Mariánských Lázních se svým videem Od mlýnů až po turbíny. Rozdíly mezi fungováním jednotlivých typů vodních turbíny vysvětlily i pomocí vlastnoručně vyrobených modelů. Cenu veřejnosti za video s nejvíce lajky (Kdo je nejvýš) získali Petr a Alexandr ze ZŠ Havířov-Bludovice, kteří si pohráli s různou hustotou kapalin i pevných látek.