Počátky VE Střekov
Počátky VE Střekov sahají až do roku 1921, kdy byl předložen návrh na výstavbu zdymadla s hydrocentrálou na řece Labi. Jeho hlavním cílem bylo zajištění splavnosti řeky, energetické využití mělo zajistit zaplacení investic vynaložených na celé vodní dílo.Stavba zdymadla byla zahájena v roce 1923. O tři roky později mohl být tok Labe převeden velkou plavební komorou, aby mohla pokračovat stavba dalších jezových pilířů.V roce 1931 byla stavba průtočné vodní elektrárny povolena a o čtyři roky později dokončena. Ve VE Střekov byly instalovány tři vertikální Kaplanovy turbíny o celkovém instalovaném výkonu 19,5 MW. Veškeré zařízení elektrárny, jezu i plavebních komor je konstruováno na vzdutí hladiny na kvótu 143 m nadmořské výšky. Kvůli nedokončeným pobřežním komunikacím dovoluje provozní řád vzdutí na 141,8 m a ze stejného důvodu byl snížen spád na 8,5 metrů a výkon na 3 x 5 MW. Střekovskou nádrží je vytvořeno jezero dlouhé 19,5 km o celkovém objemu 16 mil. m3 vody. Kromě zajištění splavnosti snižuje nebezpečí vylití Labe z břehů v úseku Lovosice - Zálezly a umožňuje také odběry povrchové vody pro hospodářské účely.Automatizace VE StřekovV roce 2002 byla na VE Střekov zahájena modernizace, která byla naplánována do třech etap s plánovaným ukončením na konci roku 2005. Bohužel již na počátku byla modernizace pozdržena povodněmi, kdy hladina Labe dosahovala výšky téměř 12m. K vážnějšímu poškození zařízení nedošlo, ale práce na přípravě modernizace musely být přerušeny, což v důsledku vedlo ke dvouměsíčnímu zpoždění.Cílem modernizace bylo celou elektrárnu zautomatizovat, a to si vyžádalo také již v pořadí třetí generální opravu všech turbín a modernizaci strojně-technologického zařízení. Vodní elektrárna byla také vybavena novým řídicím systémem SAT rakouského výrobce VA TECH SAT. Nový systém řízení zajišťuje řízení jednotlivých soustrojí turbín, rozvoden a společných zařízení. Obsahuje i skupinový regulátor, automatika rozděluje žádanou sumární hodnotu výkonu (průtoku) na soustrojí, která jsou zařazena do skupinové regulace a provádí i jejich najetí nebo odstavení z provozu.Jednotlivé etapy modernizace:I.etapa TG3 1.8.2002 – 25.11.2003II.etapa TG2 16.1.2004 – 8.2.2005III.etapa TG1 14.2.2005 – 18.1.2006 |