26. 9. 2013

Čeští a bavorští středoškoláci hledali řešení pro energii budoucnosti

Hluboká nad Vltavou (26. září) – Mezinárodní studentský projekt Energie pro společnou budoucnost vyvrcholil v Hluboké nad Vltavou konferencí, na které čeští a bavorští středoškoláci hledali společné odpovědi na otázky, jejichž řešení je v současnosti podle všeho i nad síly mnoha odborníků a politiků.

Konference-HubokáOtázky zněly: Je další ekonomický rozvoj a růst životní úrovně možný bez růstu spotřeby elektřiny? Jsou obnovitelné zdroje energie schopné v blízké budoucnosti zajistit dostatek elektřiny? Můžeme se nyní obejít bez jaderných elektráren a přitom zastavit nebo aspoň omezit produkci skleníkových plynů?

Na konferenci v aule hlubocké Střední odborné školy diskutovaly smíšené česko-bavorské týmy metodou slavného rakouského filosofa českého původu Karla Raymunda Poppera. Jeden tým argumentoval ve prospěch kladné odpovědi na položenou otázku, druhý proti a pak si role vyměnily. Docházelo tak k na první pohled paradoxním situacím, kdy studenti hlubocké školy, jejíž mnozí absolventi míří do nedaleké jaderné elektrárny Temelín, hledali a prosazovali argumenty např. ve prospěch větrné energetiky a jejich kolegové z Technické školy obnovitelných zdrojů z bavorského Waldmünchenu naopak hájili jadernou energetiku.

I přes některé rozdíly v názorech se studenti obou zemí nakonec dohodli. Ve společném prohlášení doporučují, aby se při hledání zdrojů energetiky budoucnosti co nejlépe a nejvíce využívaly obnovitelné zdroje, které by měly být budovány tam, kde jsou pro ně nejvhodnější podmínky.  Postupně bychom se především z ekologických důvodů měli zbavovat uhelných elektráren. Studenti obou zemí se shodli i na tom, že jaderná energetika je zatím nenahraditelná, ale měla by se využívat s maximálním důrazem na bezpečnost a spolehlivost.

Přínos projektu, který byl zahájen v loňském roce konferencí gymnazistů z Plzně a z bavorského Schwandorfu, vysoce ocenili i ředitelé obou škol. Podle Ludwiga Wenzla, ředitele waldmünchenské Technické školy obnovitelných zdrojů, je velice důležité, že studenti mají možnost seznámit se tímto způsobem s potřebami druhé země. Ředitel hlubocké Střední odborné školy Jan Staněk zdůrazňuje, že studenti se takto učí nejen hledat a prezentovat argumenty pro své názory, ale také poslouchat názory svých partnerů, což je podle něj největší efekt tohoto projektu.