18. 9. 2024

ČEZ Distribuce napíná síly na Moravě, chce obnovit dodávky elektřiny v co nejkratším čase

ČEZ Distribuce aktuálně k 12.00 hodině eviduje 80 poruch na vedení vysokého napětí, další desítky poruch na hladině nízkého napětí. Bez elektřiny zůstává 42 tisíc domácností. Poruchové čety napínají síly především v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, které ničivá povodeň zasáhla nejvíce. V nejhorší okamžik (neděle ráno) jsme evidovali 240 poruch na vedení vysokého napětí, stovky poruch na nízkém napětí a bez elektřiny bylo 216 tisíc domácností.

V terénu máme stovky pracovníků poruchových čet i subdodavatelských firem. Během včerejšího dne se do postižených lokalit přesunuly další desítky pracovníků z regionů severních, západních a středních Čech na pomoc svým kolegům. Prioritou je připojit naše zákazníky zpět k distribuční síti co nejdříve. Aktuálně v Moravskoslezském kraji evidujeme 52 poruch na vedení vysokého napětí, bez elektřiny je 37 tisíc domácností. V kraji Olomouckém řešíme 20 poruch na vedení vysokého napětí a  zbývá připojit k síti 4600 domácností.

Aktuálně se soustředíme na připojení nejvíce postižených lokalit, jako jsou Krnov, Bohumín, Litovel, Jeseník i Hanušovice.

V Krnově nyní čistíme rozvodnu, zjišťujeme rozsah škod. Podařilo se nám zprovoznit venkovní vedení vysokého napětí a dnes začneme postupně zprovozňovat i kabelový rozvod vysokého a nízkého napětí včetně distribučních trafostanic ve městě, a tedy začneme připojovat zákazníky zpět k síti.

V Bohumíně je v rozvodně bohužel stále voda, která ale již postupně opadá. Ještě dnes začínáme s čištěním rozvodny a zkusíme jí postupně zprovoznit. Dobrou zprávou je, že okolní obce jsou již na venkovní vedení vysokého napětí připojeny. Během dnešního dne se postupně pokusíme zprovoznit také kabelovou síť vysokého a nízkého napětí a připojíme tak další zákazníky k distribuční síti.

V Litovli máme bohužel část distribučního zařízení stále pod vodou. Ale celou síť nízkého napětí se nám podařilo obnovit a zprovoznit a připojujeme tak zákazníky zpět k síti.

Jeseník – Mikulovice – zde prověřujeme rozsah škod. Voda zde napáchala zatím největší škody. Bohužel doslova odnesla vedení vysokého a nízkého napětí. Vedení bude nutné obnovit v plném rozsahu, a to jak na hladině vysokého, tak i nízkého napětí. Aktuálně prověřujeme nasazení mobilního zdroje a také zkruhování vedení (přivedení elektřiny z druhé strany) směrem od Zlatých hor a pokusíme se zprovoznit alespoň část obce. Bohužel již teď víme, že část obce nebudeme schopni připojit. Jsme v kontaktu se starostou obce a ve spolupráci s hasiči budeme nasazovat záložní zdroje dle priorit, které určí starosta.

V Hanušovicích se nám podařilo zprovoznit celou linku vedení vysokého a nízkého napětí. Zákazníky připojujeme zpět k distribuční soustavě.

V Opavě se nám podařilo zprovoznit vedení vysokého a nízkého napětí a také zde probíhá připojování domácností zpět k síti.

Informace o postupu obnovování dodávek elektřiny na www.cezdistribuce.cz/po-povodnich

Z bezpečnostních důvodů a za účelem zabránění dalším škodám začnou naši pracovníci po opadnutí vody urychleně kontrolovat a posuzovat možnost obnovení dodávky elektřiny do objektů postižených povodní. Tam, kde to bude technicky možné, dodávku ihned obnoví. V místech, kde bude zařízení poškozeno, popřípadě jeho provoz nebude bezpečný, dojde k obnovení dodávky elektrické energie až po nutné opravě či výměně zařízení.

Postup při obnovování dodávek elektřiny do odběrných zařízení:

Pokud nedošlo k zatopení domovní instalace nebo elektroměrového rozvaděče, bude dodávka obnovena na místě současně se zprovozněním rozvodné sítě.

V případě, že došlo k zatopení celého objektu, anebo jeho části včetně elektro instalace je nutné, aby vlastníci či uživatelé objektů zajistili provedení kontroly elektro instalace a je-li to nutné, její opravu nebo výměnu, osobou k tomu odborně způsobilou a nechali si o tom vystavit písemné potvrzení. Mohou Vám s tím pomoci elektrikáři (revizní technici), kteří s námi spolupracují. Jejich seznam naleznete na našem webu nebo aplikaci PROUD:

Seznam spolupracujících elektrikářů | Homepage (cezdistribuce.cz)

Dodávka elektrické energie bude u objektů, které byly zaplaveny obnovena na základě:

    1. písemného požadavku vlastníka objektu (nebo jeho zmocněnce) doloženého vyjádřením kvalifikované osoby o bezpečnosti připojovaného elektrického zařízení, nebo
    2. písemného požadavku vlastníka objektu (nebo jeho zmocněnce), která bude doloženo jeho čestným prohlášením, že elektro instalace je schopna bezpečného provozu a tento její stav byl ověřen osobou s odbornou způsobilostí v elektrotechnice.

Před obnovením dodávky elektřiny v objektech s částečným zatopením bez zásahu elektrické instalace, upozorňujeme zákazníky, aby nejprve vypnuli všechny jističe nebo vyjmuli pojistky a odpojili elektrické spotřebiče používané v zatopených částech domů a zkontrolovali jejich stav. V případě zjištění jakékoli závady nebo při nejistotě o stavu zařízení vypněte hlavní jistič před elektroměrem, případně hlavní přívod do objektu.

Kontroly či opravy elektrické instalace je nutné svěřit kvalifikovaným osobám, tj. odborným elektroinstalačním firmám či osobám s elektrotechnickou kvalifikací.

Případné poruchy v dodávce elektřiny v úsecích, kde byla obnovena dodávka elektřiny, hlaste na telefonní číslo 800 850 860, případně přes webový portál Bez štávy (cezdistribuce.cz) nebo v aplikaci PROUD. Nejdříve však, prosím, zkontrolujte, zda není příčina v elektroinstalaci uvnitř objektu.

Všem odběratelům v zaplavených oblastech se za způsobené potíže omlouváme, a to i přesto, že vzhledem k okolnostem nebylo v silách naší společnosti těmto situacím předejít ani zabránit. Žádáme o trpělivost a pochopení při obnovování dodávek elektrické energie.

 

Nejčastější dotazy:

Sousední objekt svítí a můj ne?

Všechny objekty, i v případě že spolu těsně sousedí, nemusí být napájeny ze stejného distribučního vedení. Nebo nebylo možné dodávku do Vašeho napájecího vedení ještě plně obnovit, popřípadě nebyla provedena kontrola elektroinstalační firmou a technikům Skupiny ČEZ nebyl předán doklad o způsobilosti el. instalace k zprovoznění.

Co s poškozenými elektroměry?

Zaplavené nebo poškozené elektroměry budou demontovány techniky distribuční společnosti. Po opravě a kontrole vaší elektroinstalace a po předložení potvrzení o její způsobilosti vám bude namontován nový elektroměr. Vždy se bude jednat o jejich výměnu.

Jak bude proveden odečet při výměně elektroměru?

V případech, kdy bude technicky možné provést odečet stavu číselníku přímo v terénu, bude při výměně tato hodnota zaznamenána včetně pořízení fotodokumentace, kterou Vám na vyžádání můžeme zaslat. V ostatních případech, kdy stav číselníku nebude možné v terénu odečíst, provedeme podle stavu elektroměru buď odečet na pracovišti distributora určeného pro ověřování elektroměrů, anebo budeme pro stanovení náhradních hodnot spotřeby postupovat dle platné legislativy a stav určíme výpočtem. O takto získaných hodnotách Vás budeme informovat a následně budou uvedeny v pravidelné faktuře za aktuální zúčtovací období.

Jakým způsobem seženu elektroinstalační firmu?

Kromě Zlatých stránek, internetu a podobných materiálů můžete využít i naše spolupracující partnery / elektrikáře.

Seznam spolupracujících elektrikářů | Homepage (cezdistribuce.cz)

 

Kdo zajistí a případně uhradí práci elektroinstalačních firem?

Vnitřní instalace v budovách je zpravidla majetkem majitele nemovitosti, není-li v nájemních smlouvách uvedeno jinak. Tento majitel odpovídá i za bezpečný provoz těchto vnitřních instalací. Je tedy i jeho zájmem uvést tato zařízení do provozu. Náklady spojené s opravami těchto zařízení hradí tedy tento majitel nemovitosti, který je bude pravděpodobně uplatňovat u pojišťovny.