„Nejhorší situace nastala v neděli krátce po poledni, evidovali jsme 608 poruch na vedení vysokého napětí a další stovky na napětí nízkém. Bez elektřiny se ocitlo přes 620 tisíc odběrných míst. V pondělí v šest hodin ráno to již bylo „jen“ 120 tisíc odběratelů. Prioritou bylo opravit poruchy na vedení vysokého napětí a připojit tak co nejvíce odběratelů zpět k elektřině,“ vysvětluje Radim Černý, člen představenstva ČEZ Distribuce a ředitel úseku Řízení sítí.
Orkán Herwart způsobil 3 571 poruch na zařízení distribuční soustavy ČEZ Distribuce, z toho 6 poruch na zařízení vvn, 1 121 poruch na zařízení vn a 2 444 poruch na zařízení nn.
Nejčastějším typem škod na zařízení byly poruchy způsobené pády stromů a větví do vedení, jejichž následkem došlo k přetržení vodičů, a vyvrácení či zlomení sloupů, poškození konzol, izolátorů, vazů pojistek i trafostanic v důsledku velmi silného větru za přispění podmáčeného terénu. Mnohdy bylo těžké se k poruchám s těžkou technikou dostat a ne všude bylo bezpečné se pohybovat. U dvou montérů došlo k úrazu způsobeným pádem větví a stromu.
Na odstraňování následků ničivé smršti se podílela tisícovka pracovníků v terénu, na dispečinku, distribučním call centru i pracovníků obsluhy, kteří komunikují s klienty z řad samosprávy.Call centrum v neděli zaznamenalo v souvislosti s kalamitou nárůst hovorů o 5000 %, odbavoval je více než trojnásobný počet operátorů oproti běžnému provozu. Od neděle do úterní půlnoci přijali operátoři call centra celkem 70 860 hovorů, na sociální sítě ČEZ zároveň dorazilo přes 2200 dotazů týkajících se kalamity. Na webové stránky ČEZ Distribuce bylo v době trvání kalamity přes 180 tisíc přihlášených uživatelů.
Kalamitní stav, který trval 62,5 hodiny, byl odvolán ve středu v noci. Až do pátku pak pracovali montéři poruchových čet na opravách na hladině nízkého napětí.Z pohledu počtu odběratelů bez elektřiny se jednalo o čtvrtou nejhorší kalamitu v historii ČEZ Distribuce. Rozsahem v podobě počtu omezených trafostanic jasně dominuje Herwart.
„Omlouváme se našim klientům za obtíže, které jim v důsledku orkánu Herwart vznikly. První snahou naší obsluhy na call centru je vždy v podobných případech ujistit naše klienty bez dodávky elektřiny, že o jejich situaci víme a následně se snažíme získávat přesnější odhad trvání přerušení dodávky elektřiny. Naše mimořádné úsilí pomáhat a informovat klienty končí až tehdy, kdy je obnovena dodávka pro všechny odběratelé na našem distribučním území,” uzavírá Vladimír Budinský místopředseda představenstva ČEZ Distribuce a ředitel úseku Síťové služby.
Srovnání největších kalamit, které postihly zásobovací území ČEZ Distribuce:
Kyrill (2007) bez elektřiny 1,1mil. odběratelů, škody 85 mil. Kč
Emma (2008) bez elektřiny 925 tisíc odběratelů, škody 115 mil. Kč
Ivan (2008) bez elektřiny 753 tisíc odběratelů, škody 75 mil. Kč
Herwart (2017) bez elektřiny 628 tisíc odběratelů, škody 71 milionů korun