Elektrárenská společnost ČEZ včera nabídla distribučním společnostem další část z “duhové energie?. Jde o tři nové produkty - tzv. zelená elektřina - celoroční pásmová pro pracovní dny za 88 hal./kWh, tzv. červená elektřina - měsíční pásmová dodávka v průměru za 82 hal./kWh a tzv. modrá elektřina - měsíční pásmová dodávka pro pracovní dny v průměru za necelých 90 hal./ Wh. Ceny všech těchto produktů jsou hluboko pod průměrnou cenou v letošním roce, kdy regulátorem byla stanovena průměrná cena na 97 hal. / kWh.
Jde tak o další produkty z nabídky ČEZ pro příští rok, kterou ČEZ připravil pro své zákazníky v souvislosti s otevřením trhu. Každý produkt je charakterizován vlastní barvou a především cenou. Každá barva prezentuje nejen jiný produkt, ale i určitou část produkce elektráren ČEZ, které se na její dodávce podílejí. Jednotlivé “barvy? ČEZ nabízí postupně a předpokládá, že poslední produkt nabídne počátkem listopadu letošního roku. Dosavadní čtyři produkty, které ČEZ nabídl, představují více než 60 procent letošních dodávek ČEZ na domácí trh.Jako první produkt nabídl ČEZ na začátku září distribučním společnostem nejlevnější tzv. žlutou elektřinu. Jde o pásmovou dodávku elektřiny po celý příští rok (nepřetržitá dodávka stejného množství po 24 hod. denně, 365 dní v roce) za 73 hal./kWh, kterou budou realizovat nejlevnější zdroje ČEZ - jaderné elektrárny a pánevní uhelné elektrárny. Cena obdobné dodávky na trzích našich západních sousedů i v Polsku se pohybuje na úrovni 78 - 80 hal./kWh.Všichni distributoři elektřiny, s výjimkou Severomoravské energetiky (SME), využili tuto nabídku levného proudu. Nevyužité množství elektřiny, zhruba 2,6 TWh, bylo následně nabídnuto v probíhající veřejné soutěži všem zájemcům - opětně distribučním společnostem, oprávněným zákazníkům, licencovaným obchodníkům. Registrace potencionálních zájemců skončila v úterý 25. 9. a přihlásilo se 16 účastníků. Druhá etapa výběrového řízení - předkládání návrhů proběhne příští středu (3.10.2001).“Tak velký zájem nás potěšil. Věříme, že se tento zájem odrazí i v dosažené výsledné ceně, protože distributoři nyní mají příležitost optimalizovat nákup elektřiny na svém území," řekl k tomu Ladislav Kříž, tiskový mluvčí ČEZ.ČEZ přednostně oslovuje distribuční společnosti, protože zastupují své chráněné zákazníky, kteří si ještě nemohou volně vybrat svého dodavatele. Jde o 70 % trhu, pro který mají distributoři povinnost zabezpečit nejlevnější dodávky elektřiny. Dodávky, které distribuční společnosti nevyužijí, budou obdobně jako u prvního produktu tzv. nejlevnější žluté elektřiny nabídnuty v soutěži všem zájemcům, t.j. licencovaným obchodníkům, oprávněným zákazníkům i opětně distribučním společnostem. ČEZ má připraveno u každého produktu menší rezervní množství elektřiny, aby veřejná soutěž mohla proběhnout i v tom případě, že všichni distributoři přednostní nabídku využijí. Pro ČEZ je prioritou, aby všichni potencionální zákazníci si mohli vybrat.ČEZ se chce v tržním prostředí odlišit od konkurence ve čtyřech oblastech: především konkurenceschopnou cenou, spolehlivostí (v tuto chvíli to mnohým přijde samozřejmé, ale to se změní s prvním krachem obchodníka tak, jako tomu bylo např. u bank, cestovních kanceláří nebo kampeliček), ekologickou výrobou (všechny elektrárny ČEZ splňují obdobné ekologické limity jako západní konkurence) a výrobou pouze na českém území s využitím českých dodavatelů (dodavatelé uhlí, inženýrské firmy, atd.).ČEZ vidí v otevření trhu příležitost jak zhodnotit, ve srovnání s konkurencí, levnou výrobu elektřiny ve svých elektrárnách. To však bude plně možné jen v tom případě, pokud čeští výrobci budou mít stejné podmínky na českém a zahraničních trzích jako cizí výrobci.Snahou ČEZ bude, aby se trh co nejdříve otevřel pro všechny zákazníky, včetně domácností. Dalším cílem je přispět k vytvoření dlouhodobě konkurenceschopné energetiky v ČR a dosáhnout jejího efektivního fungování pro tuzemské zákazníkyLadislav Křížtiskový mluvčí ČEZ, a. s