Prodejní proces zahájila společnost ČEZ v červenci loňského roku. Souvisí s rozhodnutím ČEZ rychle ukončit šetření Evropské komise vedené od roku 2009, a to formou tzv. narovnání (anglicky settlement), v rámci kterého se ČEZ zavázal prodat jednu ze svých uhelných elektráren. Druhým důvodem divestice je skutečnost, že Chvaletice patří mezi elektrárny, které nebyly určeny v rámci portfolia zdrojů ČEZ k dlouhodobému provozu.
ČEZ se totiž v souladu se svou strategií provozovat do budoucna pouze zdroje s nižšími emisemi rozhodl podstatně investovat v České republice pouze do rekonstrukce pánevních elektráren, pro které má ČEZ zajištěné uhlí z vlastních zdrojů, a tudíž u nich nehrozí riziko komerčních sporů. Jedná se o elektrárny v Ledvicích, Tušimicích a Prunéřově, do kterých ČEZ investuje tak, aby plnily veškeré ekologické normy, tedy aby se podstatně zvýšila jejich účinnost a snížily se emise CO2 v porovnání s dnešním stavem, a aby byly schopné provozu další desítky let.
Elektrárna Chvaletice:
Elektrárna Chvaletice (celkový instalovaný výkon 800 MW) tvoří čtyři 200MW bloky, byly uváděny do provozu v rozmezí jednoho roku - od konce roku 1977 do konce roku 1978. Turbíny jsou kondenzační, třítělesové, rovnotlaké, s osmi neregulovanými odběry páry. Mají jmenovitý výkon 200 MW. Kotle jsou průtočné, dvoutahové, s granulačním ohništěm. Chvaletice jsou díky svému komínu, který přesahuje výšku 300 m, dominantou východních Čech. Chladicí věže jsou vysoké cca 100 m a jejich průměr na zemi dosahuje kolem 60 m.
Palivo bylo pro elektrárnu Chvaletice dopravováno původně kombinovanou cestou (železniční do Lovosic, dále vodní). Od roku 1996 se z ekonomických důvodů přešlo na dopravu čistě železniční. Vykládání je uskutečňováno na rotačním výklopníku. Dále je dopravováno pomocí pásových dopravníků, a to na skládku paliva nebo přímo na kotelnu.