Rychle dobít elektromobil a pokračovat v cestě napříč Českou republikou. Tento trend známý z vyspělého zahraničí se postupně stává samozřejmostí i u nás. Elektromobilita Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, v posledních týdnech zprovoznila další trojici lokalit s veřejnými rychlodobíjecími stanicemi od společnosti ABB.Řidiči aut na elektřinu je najdou v Pardubicích (2 stanice), na dálnici D35 před Libercem a na 178. km autostrády D1 před Brnem (2 stanice). Část těchto nových instalací probíhá v rámci výstavby stanic rychlého dobíjení díky grantu z evropského programu CEF. Jeho prostřednictvím Evropská komise podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.
V rámci projektu ČEZ – „EV Fast Charging Backbone Network Central Europe“ – vznikne do konce příštího roku více než 40 rychlodobíjecích stanic umožňujících většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut. Vedle využívání dotačních titulů pokračuje ČEZ ve výstavbě dobíjecí infrastruktury i z vlastních prostředků.
Další rychlodobíjecí stanice by již brzy měly začít sloužit veřejnosti např. na dálničním obchvatu Olomouce, ve Valašském Meziříčí, Frýdku Místku, atd.
„Spolehlivou síť rychlodobíjecích stanic pro elektromobily všech značek vnímáme jako stěžejní podmínku pro další rozvoj elektromobility v České republice. Evropský grant z programu CEF pro oblast Doprava nám pomáhá výrazně urychlit výstavbu tohoto typu stanic,“je vyzdvihuje důležitost aktuálních instalací Kamil Čermák, generální ředitel společnosti ČEZ ESCO. „Samozřejmostí je i další zkvalitňovat nabídky související palety produktů a služeb v oblasti decentralizované energetiky a chytrých technologií pro firmy, municipality a kraje tak, aby využívání sítě dobíjecích stanic bylo pro naše zákazníky co nejpohodlnější,“ doplňuje Kamil Čermák.
Podle Memoranda a Akčního plánu o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice je elektromobilita a digitalizace jedním ze základních kamenů rozvoje tuzemského automobilového průmyslu. Memorandum bylo nedávno podepsáno zástupci Vlády ČR a sdružení AutoSAP za účasti Skupiny ČEZ.
Projekt Elektromobilita ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice – řidičům je k dispozici 85 stanic, z toho 35 rychlodobíjecích. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se klienti ČEZ před dobíjením identifikují jedinečnou RFID kartou; již brzy bude spuštěna také možnost jednorázových plateb pro ostatní uživatele.
Elektromobilita Skupiny ČEZ provozuje rychlodobíjecí stanice dodávané společností ABB Česká republika. K jejich standardní výbavě patří DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále disponují AC nabíjením se zásuvkou vybavenou standardem Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW. Nabíjení s pomocí DC konektorů umožní 80% dobití kapacity akumulátoru za necelou půlhodinu.
Stanice ABB jsou standardně připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku, včetně spotřeby energie pro každou z nich či výpočtu statistiky za určité období. Jde o aplikace „Drive Care“ a „charger Care”. Právě v kombinaci s integrovanou aplikací prediktivní údržby na platformě Microsoft Azure dovede systém zareagovat dříve, než se případná závada projeví na kvalitě služby. Spolehlivost provozu stanic je pro e-mobilitu naprosto klíčová.
V České republice je v současnosti registrováno už zhruba 1500 elektromobilů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupný pád největších bariér (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení podílu 20 % na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.