Za slunečných dnů vyrábějí elektřinu fotovoltaické panely umístěné na střeše jedné z budov areálu technicko-inženýrské společnosti ÚJV Řež, člena Skupiny ČEZ. Nespotřebovanou energii elektrolyzér přeměňuje na vodík. Jakmile se zatáhne nebo setmí, palivový článek může přeměnit vodík ze zásobníku zpět na elektrický proud. Nová dobíječka v Řeži s propojením na vodíkové hospodářství je první veřejné zařízení svého druhu v celé republice.
„Špičkové vědecko-technické pracoviště ÚJV Řež díky svému renomé přitahuje domácí i zahraniční odborníky. S tím, jak roste počet našich obyvatel i přijíždějících hostů, zvyšuje se i dopravní zatížení v obci. Budeme rádi, když nová dobíjecí stanice podpoří čisté a tiché elektromobily na úkor běžných aut. Chceme, aby se u nás žilo dobře, a k tomu e-mobilita rozhodně přispěje,“ uvedla starostka obce Husinec-Řež Veronika Kristová.
„Uplatněním vodíkových technologií v energetice i v dopravě se ÚJV Řež úspěšně věnuje více než deset let a dobíjecí stanice pro elektromobily propojená s vodíkem do tohoto konceptu zapadá. Kromě „elektrické“ dobíjecí stanice chceme v Řeži do dvou let zprovoznit i vodíkovou čerpačku pro malé dopravní prostředky. Vodíku věští velkou budoucnost i Evropská unie a my chceme nejen být u toho, ale zůstat v tomto oboru v ČR lídrem,“ uvedl Daniel Jiřička, generální ředitel ÚJV Řež.
„Skupina ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice a neustále ji rozšiřujeme. Propojení konceptu e-mobility s výrobou elektřiny v obnovitelných zdrojích vnímáme jako další logický krok na cestě k nové energetice,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
Nově zprovozněná „vodíková“ dobíječka patří ke stanicím normálního dobíjení s dvěma koncovkami Mennekes o výkonu 2 x 22 kW. Předpokládá, že hlavními uživateli budou zaměstnanci a dodavatelé, dojíždějící do areálu ÚJV Řež, pro které délka nabíjení v rozsahu jedné až tří hodin není nijak omezující.
Součástí slavnostního otevření dobíjecí stanice byla také prezentace dvou užitkových vozidel, která budou kromě již „klasického„ elektropohonu vybavena také zařízením pro zvýšení dojezdu na bázi palivových článků. Ty získávají energii právě z kapalného vodíku. Jedná se o malý rozvážkový experimentální automobil HyVan a komunální vozidlo E-Zebra od českého výrobce Zebra Group. Oba projekty jsou prvními vlaštovkami pro skutečně bezemisní mobilitu uvnitř center měst, například pro svoz odpadu, čištění ulic a další pravidelné městské služby.
V České republice je v současnosti registrováno více než dva tisíce elektromobilů. Jen za období od ledna do listopadu letošního roku činil počet nových registrací podle SDA celkem 635 vozů, za rok 2017 to bylo 400 vozů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů
V síti dobíjecích stanic Skupiny ČEZ je v současnosti téměř 130 dobíječek pro elektromobility, z toho více než polovina rychlodobíjecích. Kompletní přehled nabízí web http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Díky dvojici grantů z evropského programu CEF buduje ČEZ postupně více než 100 veřejných rychlodobíjecích stanic na hlavních tazích napříč Českou republikou. Souběžně jsou veřejné dobíjecí stanice stavěny i z vlastních prostředků Skupiny ČEZ. Plnící stanice vodíku je v ČR zatím jedna ve středočeských Neratovicích. Majitelem a provozovatelem je právě ÚJV Řež.