7. 8. 2008

Chladící věž v dětmarovické elektrárně je opět jako nová

Celková proměna chladící věže si vyžádala 53,9 milionů korun. Fungovat začne až po provedení provozních zkoušek, které proběhnou v tomto týdnu.

„Oprava chladící věže probíhala již od listopadu minulého roku. V zimních měsících nám stačil menší chladící výkon a nemuseli jsme tak omezovat výrobu elektřiny,“ řekl ředitel elektrárny Dětmarovice Vlastimír Kontrik a pokračoval: „v letních měsících se oprava chladící věže kryla se souběžnou generální opravou jednoho výrobního bloku a tím pádem nám opět chladící výkon nechyběl.“

Z původní věže zůstal jen betonový skelet a i ten prošel důkladnou opravou, tak aby byl opět schopen dlouhodobě odolávat povětrnostním vlivům a vodě, která protéká vnitřkem věže. Vevnitř je voda rozstřikována tryskami po celé ploše věže a propadem vody na její dno dochází k ochlazení vody. Poté, již ochlazená voda, putuje zpět do vodního okruhu elektrárny. Součástí rozsáhlé opravy a rekonstrukce byla výměna nosné železobetonové konstrukce celého chladícího systému včetně výměny celé soustavy chladících ploch a kompletní výměny výdřevy. Nové jsou také vnitřní rozvody vody včetně trysek. Jen na nátěr vnitřních a vnějších ploch chladící věže bylo spotřebováno 12 644 kilogramů speciálních hmot. Celkem tak bylo upraveno 29 360 metrů čtverečních ploch, které představují vnitřní a vnější plášť chladící věže. Je to více než čtyři fotbalová hřiště se standardními rozměry pro První Gambrinus ligu.

Současně v elektrárně končí generální oprava třetího výrobního bloku, která přišla na téměř 500 milionů korun a generální oprava odsiřovací linky č. 2, absorbéru. Hodnota provedených oprav a investic v letošním roce dosáhne 660 milionů korun.

Elektrárna svým výkonem 800 MW je největší klasickou elektrárnou na Moravě. Ročně vyrobí okolo 2, 5 TWh elektrické energie a více než 800 TJ tepla, které se dodává především do Orlové. Jsou zde instalovány 4 výrobní bloky, každý o elektrickém výkonu 200 MW. Výkon těchto bloků je distribuován do okolních rozvoden velmi vysokého napětí. Průměrná denní spotřeba paliva na jeden blok je cca 1600 tun uhlí, což představuje cca 32 železničních vagonů. Uhlí se po rozemletí na velmi jemnou frakci spaluje v celkem 4 kotlích o výkonu 650 t páry/hod. Každý kotel je opatřen čtyřmi elektrostatickými odlučovači typu Lurgi a dvěma kouřovými ventilátory. Zařízení odsíření je dodávkou firmy Mitsubishi. Sestává ze dvou absorbérů (vždy jeden pro dva výrobní bloky). V provozu je od března 1998. Všechny spaliny procházejí několika zařízeními pro snižování emisí - jedná se o odstranění oxidů dusíku, oxidů síry a popílku. Účinnost všech těchto zařízení je nezávisle a kontinuálně sledována a podléhá pravidelným kontrolám orgány státní správy a ochrany životního prostředí. Elektrárna obdržela certifikát "Systém environmentálního managementu"  a současně splňuje ISO 14001.