22. 4. 2010

Díky Skupině ČEZ se učitelé ocitli v roli žáků a studentů

Chomutov – Čtyřiadvacet pedagogů fyziky z Chomutovska, Mostecka a Lounska zavítalo ve čtvrtek 21. dubna na vzdělávací seminář Skupiny ČEZ v Chomutově. V rámci vzdělávacího programu Svět energie se přitom dozvěděli, jak vyučovat fyziku a jiné přírodovědné předměty zábavnou a hlavně pro studenty přínosnou formou. Učitele ze základních a středních odborných škol a gymnázií hostila Střední škola energetická a stavební Na Průhoně.

„Seminář, který je pro pedagogy sdružující se v Klubu Svět energie zdarma, má za úkol seznámit jeho účastníky s netradičními formami prezentace fyziky a dalších přírodovědných předmětů. Všechny prezentované výukové metody ovšem odpovídají požadavkům nové školské reformy, kterou zavedlo Ministerstvo školství a tělovýchovy ČR. Účastníci se tak seznámí s nejrůznějšími metodickými postupy v praxi, přičemž se v malých pracovních skupinkách na chvíli ocitnou v rolích svých žáků a vyzkoušejí si nové metody přímo na sobě,“ říká Marie Dufková, koordinátorka vzdělávacího programu ČEZ.

Novou inspiraci, nejen do hodiny fyziky, načerpali pedagogové v bloku fyzikálních pokusů v podání Petera Žilavého z MFF UK Praha. Zároveň pro své potřeby dostali různé vzdělávací materiály, které společnost ČEZ vydává pro výuku na školách. Například se jedná o publikace Hrátky s magnetismem, Hrátky s obnovitelnými zdroji, Hrátky s transformátorem, Energie kolem nás, Jaderné

Svět energie

Jan Hampejs z Gymnázia Žatec (vlevo) sleduje Petera Žilavého z MFF UK Praha  při instalaci pomůcek pro jednoduché fyzikální pokusy.

hrátky či Domácí pokusy z jaderné fyziky a další. Ještě před vlastními pokusy s nimi ovšem formou interaktivní přednášky probrala lektorka Dana Forýtková metody, jak jinak učit přírodovědné předměty dle pravidel moderní výuky.

„Samozřejmě mě zajímají nové metody práce. Kromě toho se zde setkám s dalšími kolegyněmi a kolegy, s nimiž si mohu vyměnit zkušenosti. Hlavním důvodem ovšem je motivace pro zkvalitnění výuky a získání nových studijních materiálů pro zkvalitnění výuky,“ uvedl například Petr Koritina, který vyučuje fyziku a matematiku na Gymnáziu v Kadani. Jeho kolegyně Lenka Fišerová z téže školy, vyučující ovšem chemii a biologii souhlasně přikyvuje a dodává: „Metodické postupy lze použít v rámci mezipředmětových vztahů kdykoliv. Třeba při environmentální výchově. Navíc chemie má k fyzice velice blízko.“

Učitelka fyziky a matematiky na 16. ZŠ v Mostě Milena Sýkorová má prakticky stejný názor. „Jsem tu proto, že bych ráda získala nějaké materiály vhodné pro mé další sebevzdělávání a samozřejmě i pro aplikaci v praxi s našimi žáky. Nejen mě zaujaly mezipředmětové vztahy, takže kromě fyziky lze některé věci použít i při výuce zeměpisu, biologie a podobně,“ říká Milena Sýkorová.

„Proč jsem tady? Zajímají mě nové učební metody a možnost získání dalších materiálů. Po takovémto semináři to člověka donutí, podívat se na danou www adresu a něco zajímavého si pro potřeby výuky stáhnout,“ uvedl na stejné téma fyzikář Jan Hampejs z Gymnázia Žatec.

Nejvýstižněji pak za všechny přiblížila smysl vzdělávacího semináře Skupiny ČEZ Alena Tučímová, která učí fyziku a matematiku na ZŠ Krátká v Klášterci nad Ohří: „Není to první seminář, kterého se účastním. Všechny byly zatím pro mě velice přínosné. Naučím se vždy spoustu zajímavých věcí, jež pak použiji v praxi. Například v březnu se s dětmi věnovali obnovitelným zdrojům, včetně výroby některých jednoduchých zařízení fungujících na základě vodní, větrné i solární energie.“

Alena Tučímová rovněž kvituje to, že seminář je pro jeho účastníky zdarma, včetně studijních a informačních materiálů. Podle ní tak nejsou vedení škol v době krize, kdy bojují o každou korunu, finančně omezena a bez problémů tak učitelům povolují účast. Navíc získané poznatky publikuje v týdeníku Školství, takže se dostanou i mezi další pedagogy, kteří se třeba nestihli na seminář včas přihlásit.

 

O vzdělávacím programu ČEZ

Vzdělávací program založila energetická společnost ČEZ před 18 lety v roce 1992 s cílem zvýšit zájem mládeže o studium technických oborů a v budoucnu případně o zaměstnání v této oblasti. Učitelům nabízí účinnou pomoc při zapojování fyzikálních témat do školních vzdělávacích programů. V roce 2006 získaly semináře vzdělávacího programu společnosti ČEZ akreditaci Ministerstva školství a tělovýchovy ČR. Veškeré vzdělávací aktivity jsou poskytovány bezplatně nebo za symbolické ceny. ČEZ je jedinou českou průmyslovou společností, která poskytuje tak dlouhodobý program na podporu vzdělávání.

Kontakt: Marie Dufková, koordinátorka vzdělávacího programu ČEZ, tel.: 211 042 681, e-mail: marie.dufkova@cez.cz; www.cez.cz/vzdelavaciprogram