30. 3. 2012

Díky unikátnímu přístroji se učitelé lépe seznámili s ionizujícím zářením

Ústí nad Labem – Jak lépe vysvětlit studentům všechny pojmy spojené se slovem radioaktivita se ve čtvrtek 29. března dozvěděli na odborném semináři pedagogové z Ústeckého kraje. Zároveň se seznámili se zajímavou učební pomůckou – přístrojem Gamabeta. Seminář na Přírodovědecké fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně uspořádala Skupina ČEZ v rámci své dlouholeté podpory technického vzdělávání.

Ústí nad Labem –  Jak lépe vysvětlit studentům všechny pojmy spojené se slovem radioaktivita se ve čtvrtek 29. března dozvěděli na odborném semináři pedagogové z Ústeckého kraje. Zároveň se seznámili se zajímavou učební pomůckou – přístrojem Gamabeta. Seminář na Přírodovědecké fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně  uspořádala Skupina ČEZ v rámci své dlouholeté podpory technického vzdělávání.  

Co je radioaktivita a jak se lze před ní chránit? Jak vysvětlit studentům okem neviditelné štěpení atomu a další jevy z oblasti jaderné fyziky? Odpovědi na tyto a další otázky ohledně ionizujícího záření pomůže učitelům nalézt učební pomůcka Gamabeta. Během semináře se s ní seznámilo 18 pedagogů ze základních škol a gymnázií z Ústí nad Labem, Teplic, Lovosic, Děčína, Žatce, Bystřan, Libochovic, Chlumce, Třebívlic a Kostomlat pod Milešovkou. Během dvouhodinového kurzu se seznámili s unikátní školní pomůckou vysvětlující vlastnosti okem neviditelného radioaktivního záření. Pokusy se soupravou Gamabeta předváděl pedagogům Peter Žilavý z katedry didaktiky fyziky na MFF UK Praha.

Peter Žilavý z katedry didaktiky fyziky na MFF UK Praha, předvádí pokusy se soupravou Gamabeta.

„S radioaktivitou se setkáváme od narození denně, a přesto kolem ní stále panuje velké množství mýtů. Lidé o ní nemají dostatek informací. Jednou z možností jak to změnit, je učit o tomto důležitém přírodním jevu již na základních školách. Velmi se osvědčilo využívat při tom názorné a bezpečné pokusy s měřicí soupravou Gamabeta,“ vysvětluje Marie Dufková, koordinátorka vzdělávacího programu společnosti ČEZ.

Jak dodala, zajímavou didaktickou pomůcku ČEZ školám nabízí k využití již od roku 1995. Pro pedagogy pak navíc připravuje semináře, na kterých se učitelé naučí řadu zajímavých experimentů. Proto i během setkání v Ústí nad Labem zjistili, jak mohou svým žákům i studentům pomocí jednoduchých a názorných pokusů názorně předvést vlastnosti, jevy a zákonitosti z oblasti jaderné fyziky a ionizujícího záření. Součástí semináře byla také praktická část, při níž si mohli vyučující práci se soustavou vyzkoušet.

 „Jsem rád, že jsem se mohl seznámit s něčím novým. Seminář byl pro mne velmi přínosný.   Mou aprobací je totiž matematika – tělesná výchova, ovšem teď navíc učím i fyziku. Proto sbírám každou zkušenost, jak žákům fyziku zajímavě přiblížit,“ řekl Ondřej Michálek, učitel fyziky na ZŠ Děčín III.

Květa Kolářová (ZŠ Buzulucká Teplice) a vpravo Veronika Kuncová (ZŠ Koperníkova Teplice) během pokusů se soupravou Gamabeta.

Jeho kolega Petr Kotrch, učitel fyziky z děčínské ZŠ Kosmonautů k tomu s úsměvem dodává: „Je to opravdu přínosné, ale akorát k naštvání, protože takový přístroj na naší škole chybí.“  Oba učitelé se pak shodli, že pokud se naskytne příležitost, minimálně by si chtěli přístroj Gamabeta na některou z hodin fyziky zapůjčit. Samozřejmě nejraději by byli, kdyby si mohla jejich škola dovolit pokusnou soustavu koupit.

Také Veronika Kuncová, učitelka fyziky na ZŠ s rozšířenou výukou výtvarné výchovy Koperníkova v Teplicích, by chtěla, aby na škole přístroj Gamabeta měli. „S paní ředitelkou jsme naň slyšely jen samou chválu. Tak jsem se přijela podívat a poslechnout si, co vše se s ním dá dělat. Jsem velmi spokojena jak s přednáškou, tak i praktickými ukázkami. I když je paní ředitelka pořízení přístroje nakloněna, zatím nám chybějí finance,“ povzdechla si učitelka.

„Bylo by špatné nevyužít možnost se poučit, jak lépe přednášet dětem o jaderné fyzice. I já bych soupravu přivítala, zatím dětem názorně ukazuji poločas rozpadu na z jedné strany obarvené čočce,“  přiblížila s úsměvem i jiné využití této luštěniny Květa Kolářová, fyzikářka ze ZŠ Buzulucká v Teplicích, která je zaměřena právě na rozšířenou výuku matematických a přírodovědných předmětů.

Vzdělávací program založila energetická společnost ČEZ před 20 lety s cílem zvýšit zájem mládeže o studium technických oborů a v budoucnu případně o zaměstnání v této oblasti. Učitelům nabízí účinnou pomoc při zapojování fyzikálních témat do školních vzdělávacích programů. „V roce 2006 získaly semináře vzdělávacího programu společnosti ČEZ akreditaci Ministerstva školství a tělovýchovy ČR. Veškeré vzdělávací aktivity jsou poskytovány bezplatně nebo za symbolické ceny. ČEZ je jedinou českou průmyslovou společností, která poskytuje tak dlouhodobý program na podporu vzdělávání,“ uzavírá za Skupinu ČEZ Marie Dufková.