25. 3. 2009

Distribuční síť na Moravě a ve Slezsku řídí nový dispečink

Po tříměsíční celkové rekonstrukci dnes zahájil provoz nový dispečink Skupiny ČEZ. Cílem změny bylo upravit stávající oddělená pracovišťě v  Domě energetiky Ostrava v jedno řídící centrum. Nové uspořádání umožní lépe koordinovat práci dispečerů a efektivněji řídit distribuční soustavu v našem regionu. Investice do stavebních úprav a nového technologického zázemí dosáhla výše téměř 7 milionů korun.

Hlavním cílem bylo upravit stávající prostory dispečinku, které byly umístěny v různých podlažích v jedno komplexní stanoviště. V tomto „ centru “ bude instalován rovněž nový dispečerský řídící systém, včetně souvisejících technologií. Od dnešního dne tak společně působí a řeší situace z jednoho místa dispečerská stanoviště všech napěťových úrovní, tzn.  pracovníci obsluhující velmi vysoké, vysoké i nízké napětí. Tato skutečnost významně přispěje k efektivnějšímu řízení a koordinaci práce všech dispečerů. 

„ Na novém pracovišti bude soustředěna počítačová technika, která souvisí s obsluhou a řízením „ svěřené“ části distribuční soustavy “, uvedl Oldřich Havlásek, vedoucí oddělení Operativa Morava společnosti ČEZ Distribuce ze Skupiny ČEZ.  A dodává: „ S přechodem na nový řídící systém je spojena také připravovaná rekonstrukce prostorů i pro další útvary Řízení sítí, které s provozem dispečinku úzce souvisí. Jedná se o oddělení Přípravy provozu  a  Provozu řídících systémů. “

Dispečink Skupiny ČEZ sehrává nezastupitelnou úlohu nejen v případě řízení sítě při plánovaných odstávkách či opravách, ale také při lokalizaci vzniklých poruch.  Pracuje v nepřetržitém provozu, a to ve 12 – ti hodinovém režimu směn. V rámci jednotlivých služeb je stanoven vždy vedoucí směny, který má v kompetenci v případě nestandardních situací, např. kalamitních stavů, povolat do služby další pracovníky v pohotovostním režimu.

Pracovníci dispečinku jsou v nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých dislokovaných pracovišť Poruchové služby. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla osádek vozidel v terénu, tak umožňuje ihned zjistit místa jejich výskytu a k likvidaci aktuálně vzniklého stavu vyslat nejblíže se vyskytující pracovníky. Tato organizace práce v konečném důsledku znamená zkrácení doby zásahu a likvidaci poruchy.