Memorandum o krizové komunikaci mezi provozovateli prvků kritické infrastruktury v oblasti elektronické komunikace a provozovateli regionálních distribučních soustav elektřiny ve 13 krajích mimo jiné zajišťuje pro účastníky aktualizované agregované elektronicky zpracovatelné informace o přerušení dodávek elektrické energie v distribuční soustavě a jejich předpokládaném trvání, zejména v případě živelních pohrom, které mohou snížit nebo vyloučit negativní dopady na provoz telekomunikačních služeb.
„Po orkánu Herwart jsme přijali řadu opatření, která by měla zrychlit obnovení dodávek elektřiny a zkvalitnit obsluhu našich zákazníků. Podpis memoranda je pro ČEZ Distribuci dalším důležitým krokem, který ještě zlepší vzájemnou výměnu informací mezi subjekty kritické infrastruktury,“
„Zkušenosti nás naučily, jak důležité jsou informace a jejich předávání během přírodních kalamit. E.ON Distribuce už dnes prostřednictvím vlastních specialistů zaměřených na spolupráci s municipalitami i za pomoci komunikačních kanálů hasičského záchranného sboru informuje starosty obcí a další subjekty o stavu distribuční sítě a předpokládané době bezproudí v kritických situacích. Spolupráce navázaná tímto memorandem by fungování komunikace v krizových situacích měla ještě významně usnadnit, zrychlit a zpřesnit, což jistě uvítají nejen všechny zúčastněné strany, ale především obyvatelé, kterých se výpadky elektřiny dotýkají nejvíce,“
„Při mimořádných událostech je naším cílem zajistit dostupnost signálu a tísňových linek pro maximální množství obyvatel. Jsme rádi, že naše společná diskuse dospěla k podepsání tohoto memoranda a vzájemnou výměnu informací pro zajištění dostupnosti základních služeb,“
ČEZ Distribuce při kalamitách
Při kalamitách jde velmi často o čas a o možnost se dovolat na různé krizové a tísňové linky. Ať jsou to hasiči, záchranáři nebo i energetici. Vzájemně nastavená spolupráce tak například zajistí určení priorit při obnovení dodávky elektřiny u vysílačů (BTS) či datových center jednotlivých operátorů, umožní efektivní nasazení náhradních zdrojů na strategických místech i sdílení informací o poruchách a plánovaných odstávkách v distribuční soustavě a následného času obnovení dodávky elektřiny.
Standardní oznamování plánovaných odstávek i poruch dodávky elektřiny ve všech formách, včetně zasílání SMS a e-mailů registrovaným zákazníkům, bude pochopitelně nadále poskytováno všem odběratelům a s ohledem na možnosti elektronické komunikace bude probíhat jeho další rozvoj. Pro města a obce spustila ČEZ Distribuce už na počátku roku 2018 Krizový informační systém (KISMO), s jehož pomocí energetici mohou v jeden okamžik informovat jejich zástupce o zvýšené poruchovosti nebo kalamitním stavu. Podmínkou je registrace starostů v distribučním systému a pravidelná aktualizace poskytnutých údajů.
Pro snadnější a rychlejší komunikaci s odběrateli elektřiny v případě poruch a odstávek dále spustila ČEZ Distribuce letos v lednu interaktivní webovou stránku www.bezstavy.cz Jednoduchým zadáním adresy si odběratelé mohou v případě poruchy zjistit předpokládaný čas obnovení dodávek elektřiny. Nový web je zcela zdarma a dostupný jak z mobilních telefonů tak i počítačů a tabletů.
ČEZ Distribuce, a. s. ze Skupiny ČEZ je držitelem licence na distribuci elektřiny a provozovatelem distribuční soustavy. Na území České republiky provozuje vedení v délce 163 680 km s 3,6 mil. odběrných míst. Společnost působí na území krajů Plzeňského, Karlovarského, Ústeckého, Středočeského, Libereckého, Královehradeckého, Pardubického, Olomouckého, Moravskoslezského a částečně v kraji Zlínském a Vysočina. Postupnou modernizací, plánovanou rekonstrukcí zařízení distribuční soustavy a proaktivním přístupem stabilně zvyšuje a zajišťuje kvalitní a spolehlivé dodávky elektřiny a plní rostoucí požadavky klientů. Cílenými investicemi do distribučního zařízení je umožňován další rozvoj české ekonomiky a vytvářen prostor investorům a tím i novým pracovním místům v regionech.