„Počet elektromobilů v České republice dynamicky roste a v příštích letech půjde o desítky tisíc nových elektrických aut ročně. Veřejná dobíjecí infrastruktura musí být na takovou poptávku připravena nejen ve městech a u hlavních tahů, ale také plošně v dalších místech jako jsou právě Štěchovice. V posledních dvou letech jsme pokaždé postavili přes 100 nových stanic a vysoké tempo zahušťování veřejné sítě chceme udržet i letos. Řidičům navíc díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů garantujeme odběr skutečně bezemisní energie,“ říká ředitel útvaru elektromobilita ČEZ Tomáš Dzurilla.
„Ve Štěchovicích vyrobíme v obnovitelných zdrojích každoročně desítky tisíc MWh elektřiny. V době, kdy energetika i doprava směřují k decentralizaci a dekarbonizaci je naprosto přirozené, že část této bezemisní energie nyní proudí do baterií aut obyvatel a návštěvníků Štěchovic. Věřím také, že stojany si oblíbí i naši zaměstnanci, kteří využívají elektromobily stále častěji,“ říká ředitel vodních elektráren ČEZ Robert Heczko.
Ve Štěchovicích ČEZ provozuje vedle klasické elektrárny Vltavské kaskády také přečerpávací vodní elektrárnu, velkou akumulační baterii, která umí během dvou minut od povelu začít do české energetické soustavy po čtyři hodiny pumpovat výkon 50 MW. Na hladině horní nádrže přečerpávací energetici také testují první českou plovoucí fotovoltaickou elektrárnu. Ve Štěchovicích je navíc umístěn centrální dispečink, který z jednoho místa jako jednu elektrárnu řídí více než 700 MW výkonu vltavských vodních zdrojů.
Štěchovice: ekologická energetika ČEZ na jednom místě
Zařízení |
Výkon |
Datum zprovoznění |
Vodní elektrárna |
2 x 11,25 MW |
1943-44 |
Přečerpávací vodní elektrárna |
45 MW |
1947 (modernizace 1996) |
Plovoucí fotovoltaická elektrárna |
21,6 kW (ostrovní provoz) |
2021 |
Dobíjecí stanice pro elektromobily |
72 kW + 44 kW |
2023 |
Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 e-aut. Celkový instalovaný výkon všech stojanů přesáhl na začátku roku 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti 80tisícového města. ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména rozvojem vysokovýkonných hubů. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.