11. 11. 2014

Elektromobilita míří ke 20% podílu na trhu. Podmínkou je výstavba stovek nových dobíjecích stanic.

Praha, 11. listopadu – Společnost Roland Berger představila novou analýzu zabývající se rozvojem elektromobility v České republice. Zpřísňující se evropské limity na emise CO2 u nových vozidel a snižování cen baterií elektromobilů podle studie přispějí k výraznému navýšení počtu plug-in hybridních i čistě elektrických vozidel. Po překonání překážek rozšíření by mohlo do 15 let v České republice jezdit až čtvrt milionu vozidel s pohonem na elektřinu. Pro ty bude třeba vybudovat stovky nových dobíjecích stanic.

emobilitaDle výsledků analýzy společnosti Roland Berger se elektromobilita stává na evropské úrovni prioritou. Její výrazný nástup se předpokládá po roce 2020, kdy se v Evropě výrazně sníží limity emisí CO2 pro vozidla. Podle dostupných zdrojů se očekává, že tyto limity budou dále klesat, v roce 2025 to může být až 75 gramů na jeden kilometr. Pro srovnání – průměr vozů prodávaných v Evropě v roce 2013 byl téměř 130 g/km. Dalším předpokladem širšího rozšíření je i snížení cen baterií elektromobilů. Složená roční míra růstu v letech 2015-2025 představuje dle studie 7 %. Tento trend bude platit i pro další rozvoj elektromobility v České republice.

Elektrické pohony se podle analýzy stanou dominantní alternativou ke spalovacím motorům díky nulovým provozním emisím, což z nich postupně udělá pro městské prostředí nejpreferovanější variantu. Dalšími výhodami pro masové nasazení elektromobilů ve městech jsou tichý provoz a ve srovnání se spalovacími motory nižší provozní náklady.

Studie Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi 3 % trhu a jen malé zaostání za zeměmi západní Evropy, kde se tento podíl očekává mezi 5 a 10 %. V dalším období podle studie definitivně padnou nejsilnější bariéry (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a tento typ pohonu rychle dosáhne podílu 20 % na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů. To by mělo znamenat prodej asi 50 tisíc aut ročněv České republice tak do 15 let bude jezdit přibližně 250 tisíc elektromobilů a plug-in hydridů.

 „Očekáváme významné navýšení trhu s elektromobily již po roce 2015, kdy půjde řádově o tisíce vozů. Páteřní síť dobíjecích stanic musí být navíc budována v určitém předstihu, takže předpokládáme, že její hustota k roku 2020 musí být taková, aby dokázala uspokojit řádově desítky tisíc elektromobilů. Z dnešních 80 profesionálních stanic v celé republice bude proto nutné síť poměrně rychle rozšířit, primárně o rychlodobíjecí stanice. Strategie rozvoje v úzké vazbě na směrnici o podpoře infrastruktury pro alternativní paliva, která nedávno vstoupila v platnost, by si neměla klást nižší cíle než několik stovek nových míst k doplnění energie,“ nebojí se smělých odhadů v ČR Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ve Skupině ČEZ.

Celkové náklady na výstavbu takové sítě samotných dobíjecích stanic i zajištění nezbytného příkonu mohou dosáhnout až 2 miliard Kč. Projekt Elektromobilita ČEZ, která poslední dva roky jako jediná v ČR realizuje plošnou celorepublikovou výstavbu páteřní sítě veřejných dobíjecích stanic, počítá s místy na doplnění energie elektromobilů po každých 50 – 60 kilometrech. Elektromobilita ČEZ v úzké spolupráci se státem, kraji a municipalitami průběžně hledá řešení, jak co nejrychleji překonat bariéry výstavby potřebné infrastruktury.

Rozvoj infrastruktury v podání hlavních energetických společností v čele s ČEZ průběžně probíhá. V posledním roce dynamicky roste počet dobíjecích stanic, které umožňují dobít podstatnou část baterie elektromobilu do 30 minut. Roste i počet dostupných elektromobilů nabízených na českém trhu.

„Výstupy analýzy jsou potvrzením našich závěrů, že elektromobilita se po roce 2020 stane významným faktorem a fenoménem hlavně ve městech, a už dnes je proto nutné vytvářet předpoklady a zázemí pro její bezproblémový a rychlý růst. Je zřejmé, že elektromobily pokryjí především malý a střední segment trhu automobilů s poměrně nízkým denním nájezdem. Nevylučujeme ale ani nárůst v prémiovém  a SUV segmentu,“doplňuje Tomáš Chmelík.

 

Projekt Elektromobilita ČEZ

Skupina ČEZ spustila pilotní projekt Elektromobilita ČEZ již v roce 2010. Cílem pilotního projektu je navrhnout a otestovat komplexní řešení elektromobility jako služby, která kombinuje veřejnou dobíjecí síť s dodávkami elektřiny v rámci speciálního tarifu a postupně nabídne infrastrukturní řešení pro domácnosti i firmy, případně v kombinaci s dalšími doplňkovými službami a produkty. Z pohledu energetiky je současně důležité, jakým způsobem bude dobíjení elektromobilů integrováno do distribuční sítě, což úzce souvisí s agendou tzv. chytrých sítí, kterým se Skupina ČEZ také intenzivně věnuje.

Do současnosti ČEZ nainstaloval v České republice zhruba 40 veřejných dobíjecích stanic, a to převážně u infrastrukturních partnerů, tj. u obchodních center, supermarketů či městských částí. Stanice jsou v provozu v Praze, Plzni, Ostravě, Ústí nad Labem, Hradci Králové, Trutnově, Vrchlabí, Třinci, Havířově nebo Chomutově. Další rozšiřování sítě dobíjecích stanic je v realizaci a nově otevřené stanice budou představovány v průběhu dalších týdnů a měsíců. Aktuální mapa dobíjecích stanic je vždy na www.elektromobilita.cz

V rámci pilotního projektu je provozováno několik desítek elektromobilů po celé ČR. Do projektu Elektromobilita ČEZ se zapojilo již více než 50 partnerů. Těmi jsou například Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj, Vrchlabí, Pardubice, či Ostrava, ale také některé městské části jako Praha 5, Praha 14, Praha 16 a další. Mezi partnery jsou společnosti McDonald’s, Kaufland nebo automobilky jako Škoda Auto, Peugeot, Mercedes-Benz, Nissan či Opel. Kompletní seznam partnerů je k nahlédnutí na www.elektromobilita.cz.