20. 12. 2006

Energetici na severu Čech se připravují na zimu

Poruchová služba a dispečink Skupiny ČEZ se připravují na zvýšený počet poruch očekávaných s nástupem zimního období. Za období říjen 2005 až duben 2006 dispečink zaznamenal 129 poruch na vedení velmi vysokého napětí, 1190 poruch na vedení vysokého napětí a 7737 poruch na vedení nízkého napětí.

Dispečink Skupiny ČEZ pracuje v nepřetržitém dvanáctihodinovém režimu směn. „V regionu severních Čech na ranní směně disponujeme 10 pracovníky, v nočních službách je počet pracovníků snížen na polovinu. V režimu pohotovosti máme dále 4 pracovníky, kteří mohou být v případě zvýšeného počtu poruchových výpadků povoláni do služby,“  říká Zdeněk Vaishar, vedoucí odboru Řídící systémy z ČEZ Distribuce, a.s. Dispečink je v nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst Poruchové služby. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich. „Jakýmsi centrálním mozkem dispečinku je Technický informační systém, v němž se evidují veškeré zásahy a výjezdy poruchových posádek a vyhodnocují průměrné doby zásahů,“ dodává Vaishar.

Ve standardní situaci jsou posádky Poruchové služby Skupiny ČEZ vytíženy plánovanými činnostmi s potřebnou kapacitní rezervou pro odstraňování náhle vzniklých poruchových výpadků. „V pohotovosti máme v severních Čechách na 62 pracovníků poruchové služby Skupiny ČEZ,“ říká Tomáš Pippinger, vedoucí odboru Provoz a Poruchová služba pro oblast Sever. V zimním měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. „V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí počítáme s možností zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovost,“  dodává Pippinger.

V zimním období je řada míst výskytu poruch velmi obtížně dostupná a poruchy se nesnadno odstraňují. Významným faktorem ovlivňující dobu odstranění poruchy je i technologie vedení. V případě podzemního vedení je v zimním období velmi problematické a zdlouhavé provádět na něm zásahy. Při extrémně nízkých teplotách, kdy je půda zmrzlá, hrozí riziko zpoždění možnosti opravy a dochází  ke snížení spolehlivosti dodávky elektrické energie. Oproti tomu u vrchního vedení je několikanásobně kratší nejen doba lokalizování poruchy, ale její rychlejší odstranění.

V případě kalamitní situace má Poruchová služba Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území severních Čech – v oblasti Výškova a Tanvaldu posádky disponují 2 sněžnými skútry s vlečnými saněmi. Pracovníci na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také vybaveni sněžnicemi, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu.

Soňa Hendrychová, mluvčí Skupiny ČEZ pro severní Čechy