28. 11. 2008

Energetici se připravují na zimní období

Poruchová služba Skupiny ČEZ by letos měla díky nové technice lépe zvládat nástrahy zimního období, které sebou nese zvýšený počet poruch a následných výjezdů. Těch už letos jednotlivé čety v severočeském regionu absolvovaly téměř tři a půl tisíce.

K dobře a rychleji odvedené práci napomáhá modernizace vybavení techniků. „Letos jsme investovali především do mechanizace a do nákupu nových technických a ochranných prostředků pro montéry - hydraulického a lisovací aku nářadí. Montéři ocení také kvalitnější oblečení a boty s gore-texem. Dále proběhla částečná obnova vozového parku, kdy jsme pořídili více vozů 4x4 pro větší dostupnost v terénu za horších klimatických podmínek," vysvětluje Tomáš Pippinger, vedoucí odboru Provoz a Poruchová služba pro oblast Sever.

V pohotovosti je v severních Čechách na 64 pracovníků poruchové služby Skupiny ČEZ. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem. V zimním období se kromě plánovaných činností provádí také mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech, jejichž cílem je kontrola venkovního volného vedení a případné „oklepání" námrazy.

V případě kalamitní situace má Poruchová služba Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území severních Čech - v oblasti Výškova a Tanvaldu posádky disponují 2 sněžnými skútry s vlečnými saněmi. Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu a běžky.

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst Poruchové služby je dispečink Skupiny ČEZ. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. V letních měsících mají na zvýšenou poruchovost vliv zase letní bouřky, které doprovází silný nárazový vítr. I přes provedené průklesty, které Skupina ČEZ v ochranném pásmu vedení provádí, dochází k pádům vyšších stromů stojících mimo ochranné pásmo. Svojí výškou pak stromy i přes tato bezpečnostní opatření dopadají na vodiče. Případné rozšíření tohoto pásma naráží na absolutní nesouhlas ekologických aktivistů.