21. 11. 2013

Energetici vyráží v zimě do terénu na skútru i na sněžnicích

Poruchové čety Skupiny ČEZ čekají v následujících dnech a měsících nástrahy zimního období, které s sebou mnohdy nesou zvýšený počet poruch a následných výjezdů. Těch už letos jednotlivé čety v severočeském regionu absolvovaly přes jedenáct tisíc. V terénu se energetici neobejdou bez těžké techniky, ale k poruchám často vyrážejí i na skútru či na sněžnicích. K dobře a rychleji odvedené práci by měly přispět investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky.

„Každoročně dochází k nezbytné obměně vozového parku. Letos jsme pořídili vozidla umožňující větší dostupnost v terénu za horších klimatických podmínek, konkrétně terénní pickup Volkswagen Amarok, pro městský terén pak užitkový vůz Volkswagen Caddy,“ popisuje Jiří Zapadlo, vedoucí odboru Sítě ČEZ Distribuční služby. „Pro práce ve výškách jsme kompletně vyměnili nové prostředky osobního zabezpečení téměř pro všechny elektromontéry, rovněž používáme nové nehořlavé montérky i pracovní obuv s membránou Gore-tex. Doobjednali jsme termokamery na odhalování tepelných spojů i aku nářadí,“ doplňuje Jiří Zapadlo.

V práci pomáhají motorové pily, bourací kladiva, ale i termokamery

Pracovníci poruchových čet ke své práci používají dále motorové pily, trasovací komplety, které pomáhají přesněji zaměřit kabely, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, také sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. Montéři vyjíždějí do terénu se zkratovací soupravou k zajištění pracoviště na venkovním vedení vysokého napětí ze země, bez použití montážní plošiny. Součástí vybavení jsou i jednofázové elektrocentrály, které se používají v případech, kdy je trafostanice například vlivem poruchy bez napětí. „V letošním roce dále proběhla výměna ochranných přileb a dodali jsme montérům do každého služebního vozidla dielektrické koberce, které zvýší bezpečnost při pracích pod napětím,“ dodává Jiří Zapadlo.

V pohotovosti je v severních Čechách denně 67 pracovníků poruchové služby Skupiny ČEZ. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem.

Námrazu energetici sklepávají tyčemi

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty problémy nezpůsobí, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí“ více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání.

Do terénu s těžkou technikou, ale i na skútru či na sněžnicích

V případě kalamitní situace mají poruchové čety Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území severních Čech posádky disponují 4 sněžnými skútry s vlečnými saněmi, a to v Semilech, Tanvaldu, ve Výškově a Vejprtech. V oblasti Šluknovska a Varnsdorfska je vozový park dovybaven čtyřkolku Polaris. Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu a běžky.l

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink Skupiny ČEZ. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

Když padá strom do vedení

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. Skupina ČEZ každoročně provádí v ochranném pásmu vedení průklesty v řádech milionů korun. Mnohdy však dochází k pádům i vyšších stromů, které stojí mimo ochranné pásmo. Případné rozšíření tohoto pásma naráží na absolutní nesouhlas ekologických organizací.