9. 12. 2010

Jedenáct kilometrů zrekonstruovaného vedení slouží v horské oblasti Krkonoš

Hradec Králové, 9. prosinec 2010 – Větší spolehlivost dodávky elektrické energie a menší poruchovost zajistí rekonstruované vedení 35 kV v okolí Žacléře. V říjnu dokončená rekonstrukce právě s prvním sněhem a mrazem prochází zatěžkávací zkouškou. Investiční náklady na rekonstrukci dosáhly téměř 17 a půl milionu korun.

Celkem jedenáct kilometrů venkovního vedení vysokého napětí již spolehlivěji dodává elektrickou energii pro obyvatele v Podkrkonoší. V úseku Horní Staré Město přes oblast Babí až do Žacléře technici Skupiny ČEZ společně s pracovníky externích firem provedli ve třech fázích kompletní rekonstrukci vedení z roku 1955. V původní trase stávajícího vedení byly v části vyměněny betonové sloupy – celkem 80 ks, v dalších úsecích byly původní stožáry nahrazeny novými. Veškeré ocelové konstrukce jsou opatřeny ochranným nátěrem, nataženy jsou nové vodiče a osazeny izolátory splňující nejnáročnější provozní požadavky. Bylo vyměněno 22 příhradových stožárů, kdy jeden měřil od 18  do 22 metrů a průměrně vážil přibližně 2,2 tuny. Pro zajímavost celková váha všech stožárů byla 80 tun pozinkovaného železa.

Práce v horském terénu má svá specifika a vyžaduje stoprocentní nasazení všech pracovníků. Těžký a nepřístupný terén s náročnými přechody do údolí si vyžádal použití letecké techniky. Pomocí obřího vrtulníku se nedaleko Žacléře betonovaly základy ve svahu, kam se nedostaly těžké nákladní automobily, vrtulník stavěl i obrovské příhradové, přes dvě tuny vážící stožáry. Všechny práce byly koordinovány s požadavky pracovníků KRNAP, na jehož území se vedení z převážné části nachází. Rekonstruované vedení nejen, že protíná prostor vojenského muzea Stachelberg, ale slouží i pro napájení celého areálu elektrickou energií. Tímto významně přispívá k zpřístupnění jednoho z největších bunkrů v ČR, který pochází z roku 1938. V závěrečné fázi byly provedeny konečné terénní úpravy v celé trase vedení, kdy bylo nutno uvést do původního stavu desítky kilometrů přístupových cest.

„Stavbu příhradových stožárů jsme v takto složitých terénních podmínkách museli provádět zásadně za použití letecké podpory. Jakákoliv pozemní manipulace se stožáry by byla velmi složitá a způsobila by v chráněné krajinné oblasti, v horském hustě zalesněném terénu problémy,“ upřesnil Ing. Zdeněk Pavlovič, vedoucí odboru Příprava staveb, ČEZ Distribuce, a.s.