„Takzvanou distribuční maturitu pořádáme v Kladně již podruhé, předtím se konala dvakrát v Ostravě a dále v Děčíně a Hradci Králové,“ říká Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ. Jak dodal, energetické maturity Skupina ČEZ, ať již jsou zaměřené na klasickou či jadernou energetiku, případně distribuci vyrobené elektrické energie, probíhají již desátým rokem. Vždy se jedná o třídenní program určený vybraným žákům z partnerských škol zaměřených na elektrotechniku a energetiku.
„Distribuční maturita je specifická tím, že studenti získají nejen základní teoretické znalosti, ale seznámí se i se vším co obnáší distribuce elektrické energie, a to podle toho, jaké maturity se účastní. Zároveň se setkají s techniky a montéry na různých pozicích a také poznají své kolegy z dalších škol, kteří mají podobné zájmy. Zatím jsme se pokaždé setkali s tím, že více než třetina absolventů distribuční maturity by ráda opravdu v budoucnu měla co dočinění s energetikou, respektive u ČEZ či ČEPS. To nás pochopitelně těší, zvláště, když současná generace energetiků se pomalu ale jistě začíná povážlivě ztenčovat kvůli odchodům do důchodu,“ poznamenal Karel Kohout, generální ředitel ČEZ Distribuční služby, jenž vedl společně s Tomášem Murtingerem, ředitelem úseku Finance a správa ČEZ Distribuce, se studenty závěrečnou besedu a zároveň jim předávali diplomy za účast a absolvování testu.
Celý vzdělávací program distribuční maturity zahrnoval přednášky, besedy, exkurze a praktické semináře s odborníky z ČEZ Distribuce a ČEZ Distribuční služby. Studenti tak získali konkrétní představu, co obnáší práce v jednotlivých úsecích distribuce energie. Dozvěděli se například zajímavosti z provozování sítí vysokého a velmi vysokého napětí, něco o diagnostice, měření a dispečerském řízení distribuční soustavy. V praxi viděli, jak funguje rozvodna, práci pod napětím či vytyčování podzemního vedení a kde se školí lidé pracující ve výškách.
„Bylo vidět, že je naše přednášky opravdu zajímají. Jak jsem si mezi nimi sondoval, téměř osmdesát procent z nich by se rádo dostalo na některou z technických vysokých škol. Fandím jim a věřím, že někteří pak zakotví i u nás. Mladou krev, byť ještě bez praktických zkušeností, každopádně potřebujeme,“ podotkl jeden z lektorů Zbyněk Businský, vedoucí odboru Správa dat o síti, z ČEZ Distribuce. Ten konkrétně posluchače seznámil s problematikou distribuce elektrické energie, včetně evidence a správy dat zařízení distribuční soustavy. „Na má slova navázal kolega Jaroslav Krafek, vedoucí oddělení rozvoj Střed, informacemi o významných stavbách, které chceme realizovat do roku 2032, a také o těch postižených během posledních dvou velkých záplav. Dále jsem jim například přiblížil energetický dispečink, zapojení VN a VVN sítí a podobně,“ dodal Zbyněk Businský.
Samozřejmostí maturity byl pak závěrečný test, u něhož rozhodovaly nejen správné odpovědi, ale hlavně rychlost. Ten, kdo získal nejvíce bodů v nejkratším čase, se pak stal na rok králem všech distribučních maturantů. Po absolvování vědomostního testu se Králem Distribuční maturity 2016 stal Filip Kašpar ze SPŠ Rakovník. Druhý skončil Stanislav Lepič ze SPŠ a VOŠ Kladno a třetí příčku jako nejlepší absolvent obsadil Marek Pitule z VOŠ a SPŠE Plzeň. Všichni získali 23 bodů z 24 možných, takže rozhodujícím kritériem byl čas odevzdání vyplněného testu. Ve finále došlo i na ocenění čtvrtého nejlepšího, neboť za vítěznou trojicí se opozdil jen o pár setin vteřiny. Pomyslnou bramborovou medaili tak získal Jindřich Cvak ze SPŠ a VOŠ Kladno. Ostatní rovněž prospěli, ovšem nějaká ta chybička jim ubrala potřebné body, případně se s odevzdáním vyplněného testu, byť jen o něco málo, zpozdili za třemi nejlepšími
Distribuční maturity v Kladně se zúčastnili vybraní studenti z 10 středních škol, a to v Chomutově, Plzni (2x), Praze (3x), západočeském Ostrově, Rakovníku, Mostě a Kladně. Jak se většina z 38 přítomných středoškoláků shodla, díky třídennímu poznávání už nyní lépe chápou, jak vše kolem distribuce vyrobené elektrické energie funguje. Hlavně ti ze čtvrtých ročníků, jichž byla většina (21), si pochvalovali nabyté znalosti, neboť je hodlají zúročit v rámci opravdové maturity v příštím roce. A samozřejmě pak i během případného vysokoškolského studia.