„Doufám, že mé zkušenosti s transformacemi a řízením podniků byly během mého dvouletého působení v dozorčí radě pro České dráhy přínosem. V západní Evropě je účast zkušených manažerů velkých podniků v dozorčích radách či představenstvech státních firem běžná“, dodal Martin Roman.
Rekapitulace situace:
Po několikaletém růstu cen elektřiny zvyšujícím náklady železnice se v létě 2008 rozhodla SŽDC využít poklesu cen na energetické burze k výhodnému nákupu elektřiny na několik let dopředu.
V říjnu 2008 proto SŽDC vypsala v souladu se zákonem o veřejných zakázkách výběrové řízení na tříleté dodávky elektřiny pro vlastní potřebu a potřebu dopravců. Nejnižší cenu a nejvýhodnější podmínky nabídla společnost ČEZ Prodej a 13. listopadu byla vyhlášena vítězem výběrového řízení. Na základě toho uzavřela se SŽDC příslušné smlouvy a nakoupila elektřinu na velkoobchodním trhu. Cenové podmínky vycházející z tehdejších cen na Burze byly z pohledu odběratelů výhodné, obsahovaly například omezení nejvyššího možného růstu cen v následujících letech.
Vzhledem k celosvětové krizi klesly ceny elektřiny v roce 2009 více, než SŽDC i ostatní zákazníci ČEZ očekávali. České dráhy se rozhodly této situace využít, obejít smlouvu SŽDC na odběr elektřiny a nakupovat si jí sami.
Společnost ČEZ Prodej není účastníkem jednání mezi SŽDC, ČD a ČD Cargo a nemůže je nijak komentovat. V případě poptávky novým zákazníkem – tedy Českými drahami – předloží adekvátní nabídku. Trvá však na platnosti své tříleté smlouvy se SŽDC a bude její plnění nebo sankce sjednané pro případ neplnění všemi dostupnými právními prostředky vymáhat. Podle obchodního zákoníku a povinnosti péče dobrého hospodáře ani nemůže postupovat jinak.