Nejúspěšnějším z české delegace byl opět Jindřich z Gymnázia Olomouc-Hejčín, který na Mezinárodní fyzikální olympiádě obhájil stříbro již potřetí za sebou. Ačkoliv zbytek pětičlenného týmu tvořili samí nováčci, nenechali se zahanbit. Michal z Gymnázia F. L. Pelcla v Rychnově nad Kněžnou, Josef z Gymnázia Kpt. Jaroše v Brně a Viktor z Gymnázia Jana Keplera v Praze dosáhli na bronzové kovy a Martin z gymnázia Jihlava získal čestné uznání. Na vrcholové soutěži světa ve fyzice se utkali s nejlepšími studenty ze 78 zemí.
„Jsem pyšný na kluky, že se nezalekli tvrdé konkurence a dosáhli super výsledku. Evropské studenty dlouhodobě válcují účastníci z Asie, kteří letos posbírali 24 ze 34 udělených zlatých medailí. Z toho třetina připadla Číně. Přesto si Česká republika drží své renomé zarputilých bojovníků. Ostatně stáli jsme u zrodu mezinárodní olympiády, takže máme o důvod navíc se snažit,“ uvedl vedoucí české výpravy Jak Kříž z Katedry fyziky Přírodovědné fakulty Univerzity v Hradci Králové. Ta pro finalisty mezinárodní olympiády zajistila přípravné soustředění. „Letošní úlohy byly mimořádně obtížné, především ty teoretické. Naši studenti však právě v teoretické části dosáhli nadprůměrných výsledků. Tento fakt bohužel opět poukazuje na skutečnost, že na českých školách není experimentování věnována dostatečná pozornost.“ doplňuje Kříž.
Handicap českých studentů se snaží dlouhodobě zmírnit Skupina ČEZ. „Podporujeme školy, které motivují žáky k účasti na fyzikálních a matematických olympiádách. Prostřednictvím příspěvku od Nadace ČEZ ve výši až 200 tisíc korun si mohou nakoupit potřebné vybavení do učeben a laboratoří. Letos v červnu jsme za aktivní participaci na olympiádách ocenili brněnské Gymnázium třídy Kapitána Jaroše,“ říká ředitelka Nadace ČEZ Michaela Ziková.
Fyzika ze života
Mezinárodní olympiády rády staví úlohy na příkladech z reálného světa a ani letošek nebyl výjimkou. Teoretické úlohy například zkoumaly chování pružin využívaných v seismografii pro měření změn tíhového zrychlení, či ohřev jídla magnetronem v mikrovlnné troubě. Třetí teoretická úloha představila fungování termoakustického motoru, který přeměňuje odpadní teplo na zvuk a následně na elektřinu. Využití by mohl nalézt u obnovitelných zdrojů, především solárních. Experimentální úlohy se pak soustředily na oblast optiky a na přesné měření tepelné vodivosti různých kovů.
Mezinárodní fyzikální olympiáda letos oslavila jubilejní 50. ročník. U jejího zrodu, nejprve jako klání středoškolských studentů z Polska, Maďarska, Československa, Bulharska a Rumunska, přitom stál i brněnský rodák Rostislav Košťál, který již v roce 1959 zakládal i českou fyzikální olympiádu.
Olympiády se zúčastnili talentovaní studenti, kteří prošli všemi koly národní soutěže. Přípravu českého týmu podpořila Skupina ČEZ, která již desátým rokem přispívá na aktivity Jednoty českých matematiků a fyziků.