„Prokop Diviš je opravdu zajímavým programem, už jen proto, že je motivačním pro všechny bez rozdílu. Záleží jen na snaze, píli a vlastní aktivitě žáků. Na finanční odměnu tak může dosáhnout doslova každý. Nejde tedy o motivaci, kdy si nějaká firma vybere jednoho, dva či tři adepty a s nimi uzavře nějakou smlouvu. Prokop Diviš vyloženě říká, když budete dobří a budete chtít, počítáme s vámi. Navíc nám umožňuje více spolupracovat se Skupinou ČEZ. Příkladem může být účast našich žáků na energetických či distribučních maturitách, možnost exkurzí v energetických provozech nebo praktické předvedení techniky, kterou používají zaměstnanci ČEZ Distribuce v terénu,“
Motivační program Prokopa Diviše je vlastně o tom, že po celý školní rok sbírají budoucí elektrotechnici body podle toho, jak jim to jde ve škole i mimo ni, například v odborných soutěžích a dalších aktivitách nad rámec běžného studia. Hlavní motivací k dobrým studijním výsledkům je pochopitelně peněžitá odměna (16 000, 11 000 a 7 000 Kč, dle umístění na 1. – 3. místě, a to v každém od druhého ročníku výše) od ČEZ Distribuce. Jednoduše řečeno, každý kdo po celý školní rok splňuje určitá kritéria, má šanci uspět. Nejdůležitější je pochopitelně dobrý školní prospěch, dále aktivita během výuky, účast v programech a projektech pořádaných Skupinou ČEZ i těch dalších. Celoroční samozřejmostí pak bývá právě takzvaná studijní bezúhonnost. Tedy žádná snížená známka z chování či jiný postih za nekázeň a přestupky proti školnímu řádu.
Podle ředitele školy vyvolal zatím Prokop Diviš každý rok mezi žáky velkou soutěživost, u mnohých se zlepšil prospěch a celkově se zlepšila i takzvaná studijní bezúhonnost. „Pravdou je, že tento školní rok byl ve druhém pololetí kvůli pandemii koronaviru jiný. Uzavření škol pro prezenční výuku přineslo distanční formu vzdělávání s řešením studijních zadání domácím samostudiem a následným vypracování zadaných prací přes počítače. To vše se ovšem neukázalo jako nějaké omezení, ale naopak jako příležitost. Motivační program byl tak pro nás i jedním z vodítek, kdo se studiu doma věnuje se stejným zanícením, jako by byl ve škole. Musím říci, že většina žáků mně v tomto směru nezklamala,“ konstatoval ředitel Mareš.
Technické profese se v současné době potýkají s nedostatkem pracovních míst a nejinak tomu je i v oboru distribuce elektřiny. Jedním ze záměru organizátorů je proto motivovat mladé lidi ke studiu elektro oborů.
„Snažíme se tak podporovat technické vzdělávání a „vychovat“ si budoucí kvalifikované pracovníky již během jejich studia na středních či vysokých školách,“
„Pro obě skupiny absolventů máme přitom v nabídce zajímavá pracovní místa na pozici Praktikant nebo Absolvent. V rámci našich aktivit pak pořádáme pro studenty středních škol nejen Motivační program Prokopa Diviše, ale například i třídenní Distribuční maturity v Hradci Králové, Kladně a Ostravě.“
A kdo se tentokrát zařadil mezi novodobé Prokopy Diviše 21. století? V oboru elektrikář to jsou:
- Marek Novák (E3)
- Karel Janeček (E3)
- Jakub Moravec (E3)
v oboru mechanik elektronik:
- Jakub Kalivoda (ME2)
- Viktor Nozar (ME4)
- Jan Tichý (ME2)
v oboru mechanik elektrotechnických zařízení:
- Tomáš Tieze (MEZ4)
- 2. Petr Kudrnáč (MEZ4)
- 3. Jaroslav Zocher (MEZ2).
Bez zajímavosti není určitě to, že letos první Marek Novák z oboru elektrikář byl vloni coby „druhák“ třetí. Z prvního místa na druhé s pak posunul letos končící mechanik elektronik Viktor Nozar a loňské prvenství i letos obhájil mechanik elektrotechnických zařízení Tomáš Tieze. I pro něj to byl poslední studijní rok na střední odborné škole ESOZ Chomutov.