27. 7. 2012

Na Olympijské hry z Prahy do Londýna na elektrokole za 7 dní

Praha/Londýn – Známý český novinář Tomáš Poláček dokázal na elektrokole dojet z Prahy do Londýna, kde dnes začínají Letní olympijské hry. Podporu při své dlouhé cestě měl také ze strany ČEZ, která se v rámci své strategické koncepce FUTUR/E/MOTION věnuje rozvoji elektromobility.

Tomáš Poláček, který při minulých Letních olympijských hrách v roce 2008 v Pekingu přijel do jejich dějiště stopem, se při letošní Olympiádě rozhodl zvládnout cestu do Londýna na elektrokole. Z Prahy do Londýna ujel během sedmi dní celkem 1318 kilometrů. Z Prahy vyjel v pátek 20. července v šest hodin ráno a do Londýna přijel ve čtvrtek 26. července ve večerních hodinách.

Poláček - LOH LondýnTa cesta pro mě byla dost důležitá a dala mi příležitost uvědomit si spoustu věcí. Zažil jsem při ní několik krizových situací, ať už v podobě vyčerpání, nepřízně počasí, strachu, že to nakonec nestihnu, nebo i takových, kdy mě od srážky s autem dělily doslova centimetry. Teď, když už jsem v cíli své cesty, mohu říci, že to byla zajímavá zkušenost,“ říká Tomáš Poláček, redaktor Magazínu MF Dnes.

Tomáš strávil v sedle 65 hodin. Na cestu se vydal v pátek 20. července a první plánovanou zastávku měl v Mariánských Lázních. O den později pokračoval do Německa, v úterý dorazil do Belgie a ve středu ve večerních hodinách se nalodil na trajekt ve francouzském Dunkerque a přejel do anglického Doveru. Odtud pokračoval přes město Canterbury až do Londýna.

Tomášovi jsme od začátku fandili a nápad vydat se do Londýna na elektrokole jsme podpořili. V rámci našeho projektu FUTUR/E/MOTION podporujeme zajímavé projekty, které rozšiřují povědomí o elektromobilitě. Jsme rádi, že cestu zvládl a své zkušenosti může předávat dál,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.  

Na celé trase se Tomáš Poláček spoléhal na elektrické kolo (AGOGS Uphill) české výroby od firmy ekolo.cz. Na cestu byl vybaven dvěma bateriemi, které si vždy v polovině dne a přes noc dobíjel. Jejich výdrž hodně záležela na konkrétní trase, ale v průměru ujel 70 kilometrů na jedno dobití.Na trase ovšem najel i rekord, kdy mu baterie vydržely na celých 222 kilometrů.

„S Tomášem jsme spolupracovali od počátku, kdy se objevil nápad jet na letošní Letní olympijské hry do Londýna na elektrokole. Řešili jsme různé situace, které by při cestě mohli nastat, a snažili jsme se jej na ně připravit. Kolo jsme speciálně upravili, aby na něm mohla být GPS a kamera, která cestu dokumentovala. Při shrnutí délky trasy a počtu dobíjení, kterých bylo dle propočtů 19, spotřeboval Tomáš 9,5 kWh, což odpovídá částce 43 korun,“ vysvětluje přípravy kola na náročnou cestu Jakub Ditrich, jednatel společnosti ekolo.cz.

Jedna baterka spotřebuje při svém dobíjení 0,5kWh. Při cestě dobil Tomáš Poláček dle propočtů celkem 19krát plnou baterku. Tomáš při své cestě jel přes Českou republiku, Německo, Nizozemí, Belgii, Francii a Velkou Británii. Při průměrné ceně elektřiny v těchto zemích, která na základě dat Eurostatu z května 2012 činí 0,182 centů za kWh, jsou celkové náklady na cestu po zaokrouhlení 1,7 Euro. To při průměrné ceně 25 Kč za 1 EURO činí po zaokrouhlení 43 Kč.

Projekt Elektromobilita společnosti ČEZ

Skupina ČEZ podporuje koncept elektromobility v souladu se svou strategií FUTUR/E/MOTION. Kroky, které ČEZ v tomto směru podniká, se týkají podpory užívání elektromobilních dopravních prostředků a poskytování komplexních služeb s vazbou na distribuční síť ČEZ. Cílem je přispět k rozvoji zcela „bezemisní“ dopravy v České republice a testovat dopady elektromobility na distribuční síť.

V současnosti má ČEZ v provozu 21 dobíjecích stanic. Většina z nich se nachází v Praze, elektromobilisté mohou dobíjet svá vozidla také v Ostravě, Plzni a Trutnově. Ve druhém pololetí 2012 otevře ČEZ dobíjecí stanice také ve Vrchlabí, Hradci Králové nebo Mladé Boleslavi.

Společnost ČEZ spustila pilotní projekt Elektromobilita v roce 2010. Jeho cílem je mimo jiné dostat do ulic na desítky elektromobilů a otestovat je v silničním provozu.

Do projektu se zapojují také města a obce. Jejich účast v projektu Elektomobility přispívá k rozšiřování sítě dobíjecích stanic a vychází z jejich zájmu podporovat bezemisní dopravu ve městech a obcích. Zlepšení životního prostředí a kvalita života je součástí politiky mnoha velkých regionů a měst. Více informací naleznete na www.elektromobilita.cz