23. 4. 2009

Nad novým zauhlováním Elektrárny Ledvice bdí infračervené snímače a protivýbušný systém

Ledvice – Nové zauhlování s atypickým do půlkruhu zakřiveným dopravníkem bylo v minulých dnech zprovozněno v Elektrárně Ledvice Skupiny ČEZ. Původní zauhlování ze 60. let minulého století muselo totiž ustoupit výstavbě nového zdroje o výkonu 660 MW. Nový dopravník má převýšení od 0 až 35 metrů, je 480 metrů dlouhý a dokáže přepravit 2x 300 tun uhlí za hodinu.

Michal Hapšták, technolog provozu a mistr zauhlování Elektrárny Ledvice, prochází novým 480 dlouhým dopravníkem KOCH.

„Právě kvůli budoucí chladící věži nemohl vést dopravník rovně. Prakticky bude kopírovat její bok,“ vysvětluje Michal Hapšták, technolog provozu a mistr zauhlování Elektrárny Ledvice, proč není dopravník směrován přímo k drtící stanici se sypnou věží. Ty má nové zauhlování hned čtyři, přičemž pouze věž č. 1 a k ní náležející most prošly rekonstrukcí. Vše ostatní, tedy tři sypné věže, drtící stanice a dalších pět dopravních mostů, bylo vyprojektováno a postaveno zcela nově.

Inovace se dočká i skládka paliva o kapacitě 40 000 tun uhlí. Kvůli snížení prašnosti bude obehnána vysokou betonovou zdí a bude mít spouštěcí hubice. „Jejím dalším vybavením budou infrakamery, tedy zařízení které odhalí případné zápary. K jejich likvidaci pak poslouží stabilní vodní děla napojená na hydrant,“ dodal Michal Hapšták.

Rovněž samotné zauhlování má speciální protipožární ochranu. Kromě důmyslného dvousystémového požárního řadu napojeného na hydranty jsou zde rozmístěny automatické hasiče. Elektronické požární hlásiče pak doplňují infračervené snímače na pasech, to aby byla jistota, že po nich nejede žhavé palivo. Nad dopravníky jsou rovněž snímače teploty, které hlásí do velína každou její odchylku od normálu. Samozřejmostí je protivýbušný systém. „Když by se projevila nějaká anomálie, která by ohrozila bezpečnost provozu, dokážeme vše spustit z velína zmáčknutím jediného tlačítka,“ konstatoval Michal Hapšták.

Výstavba nového zauhlování začala v únoru 2008 a do zkušebního provozu pro stávající výrobní bloky bylo uvedeno letos v březnu. „Jedná se o další akci v rámci výstavby nového zdroje, i když pro něj budou dvě sypné věže a dopravník teprve zbudovány. S jejich výstavbou se počítá od března 2011. Do provozu pak bude zařízení uvedeno společně s novým blokem 31. prosince 2012, přičemž bude schopno přepravit až 2x 750 tun uhlí za hodinu,“ řekl na závěr František Strach, ředitel Elektráren Počerady a Ledvice.

Náklady na výstavbu nového zauhlování byly vyčísleny na 900 milionů korun. Jedná se o finanční balíček z celkové částky vyčleněné Skupinou ČEZ na výstavbu nového zdroje v Ledvicích. Ta se pohybuje za hranicí 30 miliard korun.

Montéři z dodavatelských firem dolaďují elektročásti nového dopravníku KOCH.

Pohled na nové zauhlování (vlevo) a zbytek starého průzorem nového dopravníku Koch, který má atypické zakřivení a délku 480 metrů.

Elektrárna Ledvice byla postavena v letech 1966 – 69. Původně měla 5 bloků z toho čtyři o výkonu 110 MW a jeden o výkonu 200 MW. K 1. únoru 1994 byl ukončen provoz bloku č. 5 a k 31. 12. 1998 skončil provoz blok č. 1 (200 MW). Tři bloky, s jejichž provozem se i nadále počítalo, pak prošly rozsáhlými úpravami. V letech 1992 – 94 byly u 110 MW bloků 2 a 3 vyměněny turbíny, dále k nim bylo přistavěno odsiřovací zařízení a byly opatřeny dalšími zařízeními, která mají vliv na příznivé nízké hodnoty emisí plynů i prachových částic v ovzduší. V letech 1996 – 98 proběhla generální oprava turbíny bloku č. 4 a výstavba fluidního kotle, zkušební provoz celého zařízení byl pak zahájen 1. listopadu 1998. Generální oprava čtvrtého výrobního bloku s fluidním spalováním proběhla v roce 2007, přičemž jejím hlavním cílem byla výměna celého turbosoustrojí z důvodu jeho dožití. Výměna zároveň přinesla zvýšení maximálního teplárenského výkonu. Během realizace nového zdroje jsou všechny tři stávající bloky v provozu. Poté budou bloky 2 a 3 odstaveny. Čtvrtý bude provozován současně s novým zdrojem až do konce své životnosti.

Záměr stavby nového zdroje v lokalitě Ledvice byl schválen v roce 2006. Následně se v roce 2007 podařilo pro nový blok získat státní autorizaci na výstavbu výrobny elektřiny a bylo vydáno územní rozhodnutí pro výstavbu nové technologie spolu s demoličními výměry pro objekty, které musely ustoupit novému zařízení. V roce 2008 bylo vydáno kladné stanovisko ministerstva životního prostředí v procesu posuzování vlivů stavby na životní prostředí (EIA) společnosti ČEPS ke stavbě nové linky 400 kV z rozvodny Chotějovice do rozvodny Vyškov, kterou bude výkon z bloku 660 MW z Ledvic vyváděn.

Předběžné převzetí nového bloku o výkonu 660 MW v Elektrárně Ledvice je naplánováno na konec roku 2012, kdy bude zahájen i jeho zkušební provoz. Na tuto investiční akci vynaloží Skupina ČEZ více než 30 miliard korun, přičemž půjde o nejmodernější zařízení na výrobu elektrické energie spalováním hnědého uhlí jak v České republice, tak i ve střední Evropě vůbec.