„Nejenže díky systému GPS víme, kde se které vozidlo zrovna pohybuje, ale pomocí jeho softwarového vybavení si můžeme zobrazit na monitoru v mapě i polohopis rozvodného zařízení. Lépe tak zjistíme, kde je porucha na energetickém zařízení, k němuž pak můžeme poslat nejbližší osádku. Tím je závada i rychleji odstraněna,“ libuje si Jaromír Fieger. Jak dodává, GPS systém je nejen dobrý navigátor, ale poslouží i jako kniha jízd, čímž se výrazně zjednodušuje administrativa s jejich vykazováním a zúčtováním.
V neposlední řadě může GPS systém pomoci i při výjimečných situacích. „Montér půjde například na kontrolu vedení, přičemž po odstavení vozidla v něm nastaví čas, za který se vrátí. Pokud se ve stanovenou dobu u vozu neobjeví a nepotvrdí návrat, dispečer je upozorněn alarmem na mimořádný stav a vysílá na místo další osádku na pomoc. Samozřejmě, že nejdříve se s dotyčným pokusíme spojit mobilním telefonem či vysílačkou, protože mu práce mohla zabrat více času. Zároveň už ale k němu můžeme nasměrovat díky GPS nejbližší vůz,“ nastiňuje nejkrajnější situaci Fieger. Systém GPS byl na severu Čech zaveden zhruba před rokem a půl v rámci Severočeské energetiky a je i nadále zdokonalován a rozšiřován. Využíván je i v ostatních regionech Skupiny ČEZ. Díky svému off-line systému dokonce umožňuje zpětně zjistit, „co - kdy - kde“ se přihodilo. Například lze tak zpětně získat nepřímý důkaz pro pojišťovnu, že montérovo vozidlo se v daný okamžik nacházelo právě nedaleko či přímo na místě, kde si způsobil pracovní úraz.Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severní Čechy20. 9. 2006
Neodmyslitelným pomocníkem energetiků je GPS systém
Všech 100 vozidel odboru Poruchové služby z úseku Distribučních služeb SČE, a.s., Skupiny ČEZ pro oblast severních Čech je vybaveno navigačním GPS systémem. Jejich osádky jsou tak neustále v kontaktu s techniky a dispečery. Podle Jaromíra Fiegera, technika oddělení VVN z odboru Provoz a poruchová služba v Děčíně se ovšem nejedná o ?hlídače? montérů, nýbrž pro ně užitečného pomocníka.