19. 6. 2014

Nové rychlodobíjecí stanice pro elektromobily v Praze, Plzni, Hradci Králové a Kladně

Skupina ČEZ dokončuje instalaci čtyř rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. V Praze a Kladně si tak řidiči mohou dobít svůj vůz za méně než 30 minut už tento týden, v Plzni a Hradci Králové v průběhu příštích týdnů. Hlavním přínosem nových stanic je, že pro rychlé stejnosměrné dobíjení jsou k dispozici oba standardy konektorů CHAdeMO i Combo 2. Navíc jsou stanice doplněny o zásuvku na rychlé dobíjení střídavým proudem Mennekes. Díky trojkombinaci dobíjecích standardů je zaručena univerzálnost využití nových stanic Skupiny ČEZ. Jde o hlavní rozdíl oproti dobíjecím stanicím podobného typu instalovaným v České republice a v zahraničí.

„V rozvoji projektu Elektromobilita ČEZ jsme učinili další významný krok. V Praze, Plzni a Hradci Králové místo tří současných dobíjecích stanic instalujeme nové, rychlodobíjecí stanice. Původní stanice využijeme v jiných lokalitách. Úplně nově lze dobíjet v Kladně. Navíc se v následujících týdnech naše síť rozšíří o dalších šest lokalit rychlého dobíjení. Vycházíme přitom hlavně ze zkušeností provozovatelů a výrobců vozů s elektrickým pohonem. Potřebám elektromobilistů se snažíme vyjít maximálně vstříc. Proto jsou stanice vybaveny dobíjecími standardy, které uspokojí požadavky všech zákazníků. Jednoduše řečeno, rychle se u nás dobije každý v současnosti na evropském trhu prodávaný elektromobil,“ říká Pavel Cyrani ředitel divize Obchod a strategie Skupiny ČEZ.

Všechny nové rychlodobíjecí stanice jsou vybaveny standardy stejnosměrného dobíjení CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW. Zároveň stanice disponují i konektorem pro dobíjení střídavým proudem pomocí dnes už téměř klasické zásuvky typu Mennekes, která umožňuje výkon dobíjení od 3 až do 22 kW. Pomocí tohoto standardu dobíjení baterie načerpá energii zhruba za hodinu. Ovšem právě standardy o výkonu 50 kW jsou podstatně rychlejší a umožňují elektromobilu s kapacitou baterie 24 kW, dobití na 80 % do 30 minut. „Díky kombinaci obou těchto rychlodobíjecích standardů jsou naše stanice připravené k univerzálnímu využití,vysvětluje Pavel Cyrani. Zároveň poukazuje na fakt, že nové rychlodobíjecí stanice Skupiny ČEZ naplňují požadavky vyplývající z nové legislativy, která upravuje oblast infrastruktury pro alternativní paliva.

Elektromobilita ČEZ testuje nasazení elektromobilů do běžného provozu u jednotlivců i firem, což přináší cenné poznatky pro rozvoj elektromobilní infrastruktury v ČR. V současnosti Skupina ČEZ realizuje především rozvoj veřejné dobíjecí sítě. „Tyto dobíjecí stanice podstatně zlepší komfort užívání elektromobilů, jejichž nabídka se na našem trhu v posledních letech výrazně rozšířila a poptávka po nich roste. Z toho důvodu se rozvoji sítě rychlodobíjecích stanic nyní intenzivně věnujeme,“ vysvětluje Pavel Cyrani.

Spolu s instalací těchto stanic nabízí Skupina ČEZ i možnost stát se zákazníkem služby Elektromobilita ČEZ a mít tak možnost dobíjet u stanic ČEZ po celé České republice. Pro roky 2014 a 2015 je dobíjení elektromobilů u stanic Skupiny ČEZ zpoplatněno částkou 150 korun bez DPH měsíčně pro každého, kdo má uzavřenou platnou zákaznickou smlouvu. Po zaplacení částky může zákazník dobíjet neomezeně. Pro majitele elektromobilu BMW i3 je v nabídce také služba ChargeNow, kdy mohou majitelé tohoto vozu dobíjet u řady veřejných dobíjecích stanic, z nichž Skupina ČEZ provozuje většinu.

Parametry rychlodobíjecí stanice
Standard Výkon Doba dobíjení
CHAdeMO až 50 kW cca 30 min
 Combo až 50 kW cca 30 min
Zásuvka Mennekes (AC) až 22 kW 1 až 3 hodiny

 Projekt Elektromobilita ČEZ

Skupina ČEZ spustila projekt Elektromobilita ČEZ již v roce 2010. Cílem pilotního projektu je navrhnout a otestovat komplexní řešení elektromobility jako služby, která kombinuje veřejnou dobíjecí síť s dodávkami elektřiny v rámci speciálního tarifu a postupně nabídne infrastrukturní řešení pro domácnosti i firmy, případně v kombinaci s dalšími doplňkovými službami a produkty. Z pohledu energetiky je současně důležité, jakým způsobem bude dobíjení elektromobilů integrováno do distribuční sítě, což úzce souvisí s agendou tzv. chytrých sítí, kterým se Skupina ČEZ také intenzivně věnuje.

Do současnosti ČEZ nainstaloval v České republice 36 veřejných dobíjecích stanic, a to převážně u infrastrukturních partnerů, tj. u obchodních center, supermarketů či městských částí. Stanice jsou v provozu v Praze, Plzni, Ostravě, Trutnově, Hradci Králové či ve Vrchlabí. Další rozšiřování sítě dobíjecích stanic je v realizaci a nově otevřené stanice budou představovány v průběhu dalších týdnů a měsíců. Aktuální mapa dobíjecích stanic je vždy na www.elektromobilita.cz.

V rámci projektu je provozováno několik desítek elektromobilů po celé ČR.

Do projektu Elektromobilita ČEZ se zapojilo již více než 50 partnerů. Těmi jsou například Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj, Vrchlabí, Pardubice, či Ostrava, ale také některé městské části jako Praha 5, Praha 14, Praha 16 a další. Mezi partnery jsou společnosti McDonald’s, Kaufland, Tesco nebo automobilky jako Škoda Auto, BMW, Peugeot, či Nissan. Kompletní seznam partnerů je k nahlédnutí na www.elektromobilita.cz.