26. 11. 2013

Orlík zahalily plameny a dým. Hasiči dorazili za 20 minut

Orlík, Příbram, 26. listopadu 2013 – Simulovaný požár v důsledku zkratu a zahoření kabeláže, únik zplodin a vyhledání a transport dvojice zraněných provozních elektrikářů ze suterénu – to byly hlavní body havarijního cvičení, které dnes ráno proběhlo v největší české klasické vodní elektrárně na Orlíku.

Požární hlášení se hlasitě rozeznělo v prostorách pod orlickou hrází a obsluha největší české klasické vodní elektrárny začínala tušit, že dnes zažije den, na který se nezapomíná. Jednotka HZS z Příbrami dorazila za 20 minut od nahlášení události. Všechno působilo naprosto věrohodně a jen zasvěcení věděli, že v plném běhu je právě havarijní cvičení jednotek Požární ochrany.l

„Simulovaný požár v důsledku zkratu při výkonu práce provozních elektrikářů a dým cvičně nahrazený tmou,“ prozradil kulisy cvičení vedoucí odboru provozu vodní elektrárny Orlík Pavel Synek. Hasiči museli zvládnout především lokalizaci a transport dvojice „zraněných“ pracovníků ze zakouřených prostor 2. suterénu.

Havarijní cvičení se zaměřilo na reakci obsluhy a členů havarijního štábu provozu VE Orlík na vznik mimořádné události a činnost při ní. Došlo také na kontrolu funkčnosti technických prostředků pro varování a vyrozumění osob na VE Orlík a činnosti související se zajištěním evakuace osob. Stejně tak byla prověřena správnost a aktuálnost kontaktů v havarijním plánu a spolupráce obsluhy a havarijního štábu provozu VE Orlík.

„Byly ověřeny postupy a činnosti uvedené v Plánu havarijní připravenosti, podle kterých postupuje obsluha vodní elektrárny Orlík při řešení mimořádné události. Důležitou součástí havarijního cvičení bylo prověření spolupráce se zasahujícími hasiči. Dnešní cvičení prokázalo, že obsluha a zaměstnanci vodní elektrárny Orlík jsou velmi dobře připraveni zvládnout a řešit mimořádnou událost,“ shrnul akci specialista útvaru Havarijní připravenost ČEZ, a. s., Josef Tisoň, který má na starosti přípravu a realizaci havarijních cvičení na klasických a vodních elektrárnách skupiny ČEZ.l

Havarijní cvičení na VE Orlík bylo poslední letošní akcí podobného druhu. Od ledna proběhla cvičení na dvanácti klasických a devíti vodních elektrárnách Skupiny ČEZ.

Vodní elektrárna Orlík (49°36'25.909"N, 14°10'49.998"E) je jedním ze stavebních kamenů domácí energetické soustavy a bezpečnosti jejího provozu je nutné věnovat nepřetržitou pozornost. Elektrárna je schopna velmi rychlého a operativního najetí na plné zatížení za 128 sekund a významně se podílí na řízení celostátní energetické soustavy a na výrobě levné, ekologicky čisté, špičkové elektrické energie. Její čtyři 91MW soustrojí v loňském roce vyrobila téměř 350 milionů kWh, a pokryla tak spotřebu elektřiny pro 100 tisíc domácností na pomezí středních a jižních Čech. Je dálkově ovládána z centrálního dispečinku ve Štěchovicích.

Více o vodních zdrojích Skupiny ČEZ v ČR zde:

http://www.cez.cz/cs/energie-a-zivotni-prostredi/energie-z-obnovitelnych-zdroju/voda/vodni-elektrarny-cez.html

Vodní elektrárna Orlík

Vodní dílo bylo vystavěno v letech 1954 - 1961. Jezero bylo vytvořeno vybudováním gravitační betonové přehrady o výšce 91,5 m a délce její koruny 450 m. Těleso přehrady je vybaveno 3 přelivy s rozměry 15 x 8 m s kapacitou 2 184 m3 /s (stoletá voda) a dvěma spodními výpustmi o průměru 4 000 mm.

Vodní elektrárna o rozměrech 17 x 127,5 m a výšce 20 m je umístěna v levé části řeky u paty betonové hráze. Voda je přiváděna na soustrojí čtyřmi ocelovými potrubími o průměru 6250 mm, zabetonovanými v hrázi. Vtok je vybaven rychlouzávěry a nouzovými hradidly. V elektrárně uvedené do provozu v letech 1960 - 61 jsou instalována 4 plně automatizovaná soustrojí s Kaplanovými turbínami pro spád 70,5 m. V současnosti jsou tato soustrojí vybavena moderními osmilopatkovými koly s vyšší účinností. Elektrická energie z generátorů o napětí 15 kV je transformována v šesti jednofázových jednotkách na napětí 220 kV.

Víte, že…

  • desetilopatkové oběžné kolo Kaplanovy turbíny dostalo na výstavě EXPO 58 v Bruselu ocenění a bylo světovým unikátem?
  • díky stavbě přehrady musel být přenesen i celý kostel?
  • lodní doprava po Orlické nádrži jezdí od počátku vzedmutí hladiny?
  • hlavní stavitel přehrady Orlík, pan ing. Kraus, prolezl před počátkem betonáže základ celé hráze doslova po kolenou, aby vyloučil jakékoli budoucí nebezpečí?
  • přes přehradu Orlík měla jezdit nákladní doprava, která měla vozit písek na stavbu jaderné elektrárny Temelín?
  • Orlík je nejvodnatější vodní nádrží v České republice?

Tyto i další informace dostanete při návštěvě Informačního centra Orlík http://www.cez.cz/cs/kontakty/informacni-centra/ic-orlik.html