Loni v září se totiž zapojili do pilotního projektu využívajícího prvky duálního vzdělávání, který ve spolupráci s místními zaměstnavateli rozjel Moravskoslezský kraj jako zřizovatel škol, Svaz průmyslu a dopravy a MŠMT.
„Přípravě osnov pro praxi u nás jsme věnovali množství času a účastníky zapojujeme skutečně hned od začátku. Letos si tak – zatím jako pozorovatelé – zažili ořez vegetace, preventivní údržbu na hladině nízkého napětí či zajištění pracoviště pro dodavatelskou firmu. S přibývajícími zkušenostmi se dostanou postupně i k samostatné činnosti,“
uvádí Tomáš Murtinger, ředitel úseku finance a správa společnosti ČEZ Distribuce.
„Naši lidé se do projektu pustili s velkou vervou a je vidět, jak si přípravu další generace energetiků užívají,“
dodává.
pochvaluje si spolupráci Polášek.
„Montéři, kteří měli jednoho ze studentů některé dny na starost, byli moc spokojení. Jak s jeho kázní, tak s jeho výkonem. Shodli jsme se na tom, že má velký zájem o pracovní činnosti i o to, jak co funguje. Chce všechno pochopit, dotazuje se na věci, které bych od studenta prvního ročníku nečekal,“
To potvrzuje i technik provozu oddělení Sítě Ostrava Jakub Polášek.
Také ředitel SŠ Elektrotechnické Na Jízdárně Tomáš Führer je s pilotním ročníkem spokojený:
„Model, kdy žáci školní teorii kombinují s reálnou praxí přímo v průběhu roku, je ideální jak pro ně, tak pro budoucí zaměstnavatele. Studenti vyjdou ze školy s bohatými pracovními zkušenostmi, takže na trhu práce snadněji seženou lépe placenou pozici. A zaměstnavatel se zase nemusí trápit se zdlouhavým zaučováním čerstvého absolventa,“
míní Führer.
ČEZ Distribuce chce v projektu semiduálního vzdělávání určitě pokračovat. V příštím školním roce první pětice studentů stráví praxí již 168 a ve třetím ročníku dokonce 343 hodin – tedy týden ve škole, dva týdny v práci. Za odvedenou práci dostanou i mzdu. Zároveň v září nastoupí dalších až šest úplných nováčků.
Užší propojení studia s praxí dlouhodobě prosazují právě technicky zaměřené firmy. Zatímco v Rakousku, v Německu či ve Švýcarsku je to běžná praxe, v Česku duální vzdělávání v podstatě neexistuje. Pilotní projekt v Moravskoslezském kraji alespoň uplatňuje jeden z jeho nejvýznamnějších rysů – žáci ve firmách získávají praktické znalosti a dovednosti po celou dobu studia.