24. 11. 2008

Podle dnes zveřejněných cen elektřiny ERÚ bude ČEZ Prodej nadále nejlacinějším ze zavedených dodavatelů elektřiny v ČR

Podle dnes zveřejněných údajů je meziroční nárůst celkových cen elektřiny (náklady na elektřinu a distribuční poplatky) u ČEZ opět výrazně nejnižší, ve srovnání s ostatními zavedenými dodavateli elektrické energie v ČR, tj. E.On a PRE. Jelikož již nyní byl ČEZ Prodej pro většinu zákazníku levnějším dodavatelem, tak se tento rozdíl v příštím roce ještě zvýší.

Jedině u ČEZ  je průměrná meziroční změna celkové ceny elektřiny pro domácnosti i podnikatele pod úrovní 10 procent. Pro domácnosti jde o meziroční nárůst o 9,9 procenta, pro podnikatele o 9,4 procenta. Například zákazník ČEZ na jeho území – domácnost v nejběžnějším tarifu D02d (jistič 3 x 25 A, roční spotřeba 2,2 MWh) bude mít v příštím roce nižší účet o 5,4 %  oproti PRE a oproti E.On o 5,8 procenta. (Podle veřejných podkladů ERÚ pro dodavatele poslední instance – tyto ceníky se nikdy významně neliší od skutečných).

Nižší ceny ČEZ Prodej (dceřiná společnost ČEZ zabývající se dodávkou elektřiny koncovým zákazníkům) jsou dány především dvěma faktory.

Zaprvé ČEZ Prodej nejspíš nakoupil elektrickou energii pro své zákazníky výhodněji. (Pozn. ČEZ Prodej nakupuje veškerou elektřinu za tržní ceny dané Pražskou energetickou burzou stejně jako ostatní dodavatelé na trhu). ČEZ Prodej především v dostatečném množství nakoupil elektřinu na dva roky (2008 a 2009) prostřednictvím dvouletého produktu Compound, který se obchodoval při rozjezdu burzy s výrazně nižší cenu elektrické energie pro rok 2009, než kolik činila tato cena o rok později. Tuto cenově výhodnou elektřinu se navíc ČEZ Prodej rozhodl poskytnout svým zákazníkům v nákupních cenách bez ohledu na další růst cen elektřiny na trhu.

Druhým faktorem nižších cen elektřiny ČEZ Prodej než konkurence je skutečnost, že s ohledem na finanční krizi, se ČEZ Prodej rozhodl vzdát podstatné části své prodejní marže. Pro dodavatele s dlouhodobými plány, jako je ČEZ Prodej, je podstatné budovat dlouhodobý vztah se svými zákazníky. Uvedeným krokem chce ČEZ Prodej umožnit svým zákazníkům stabilizovat svou situaci v době finanční a ekonomické krize.