Ve standardní situaci jsou osádky poruchové služby vytíženy plánovanými činnostmi s potřebnou kapacitní rezervou pro odstraňování náhle vzniklých poruchových výpadků. Na území regionu je pokryta potřeba zejména operativních požadavků dvousměnnou pracovní dobou. V zimních měsících, kdy často dochází ke kumulaci poruch nejčastěji vlivem pádu sněhu, ledu, stromu či větví, jsou v první fázi ukončeny plánované činnosti osádek poruchové služby s výjimkou těch, které jsou vázány na předem ohlášené přerušení dodávky elektrické energie. „V tomto směru klademe velký důraz na to, aby při plánování prací byla zohledněna potřeba vytvoření rezervy pro možné operativní zásahy takovým typem činností, které lze přerušit a po odstranění poruchy se vrátit k jejich dokončení. Úloha technika jednotlivých pracovišť, který koordinuje činnost svých osádek, je v tomto ohledu nezastupitelná, “ upřesnil organizaci práce Igor Labuda, vedoucí odboru Provoz a poruchová služby v regionu Morava, ČEZ Distribuční služby ze Skupiny ČEZ.
„Uvolněné kapacity jsou ihned nasazeny k řešení poruchových výpadků na území daného pracoviště. Pokud eskalace dosáhne takových rozměrů, že není zvládnutelná vlastními silami pracoviště v určité lokalitě, dochází k přesunu pracovních sil a technických prostředků ze sousedních, kumulací poruchových výpadků méně postižených pracovišť,“ uvedl Petr Zachoval, generální ředitel ČEZ Distribuční služby ze Skupiny ČEZ. Současně bývají osloveny firmy zabývající se montážní činností a firmy zabývající se těžbou dřeva. „Pokud je předpoklad déletrvajícího omezení dodávky vlivem rozsáhlého poškození, jsou na vytipované napájecí body nasazena mobilní zdrojová soustrojí s cílem zajištění dodávky energie našim zákazníkům, “ dodal k tématu Petr Zachoval. Nezastupitelnou úlohu při organizaci práce a lokalizaci poruch sehrává dispečink Skupiny ČEZ. Pracuje v nepřetržitém 12-ti hodinovém režimu směn, v regionu Morava na ranní směně disponuje 10 pracovníky, v nočních službách je počet pracovníků redukován na polovinu. „ V rámci jednotlivých služeb je stanoven vždy vedoucí směny, který má v kompetenci rozhodnout, v případě kumulace hlášených poruchových výpadků, povolat do služby další pracovníky, kteří mají tzv. pohotovost. V režimu pohotovosti máme vždy 5 pracovníků, kteří jsou ve spojení s vedoucím směny,“ uvedl Oldřich Havlásek, vedoucí oddělení Operativa Morava ČEZ Distribuce ze Skupiny ČEZ. „ Jsme v nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých dislokovaných pracovišť Poruchové služby. Systém GPS, kterým jsou vybavena všechna vozidla osádek, nám umožňuje kdykoliv ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k likvidaci aktuálně vzniklého poruchového stavu vyslat nejbližší z nich.“ Tato organizace práce v konečném důsledku znamená zkrácení doby zásahu a likvidaci poruchy. Určité shrnutí a vyhodnocení celého procesu představuje tzv. Technický informační sytém, v němž jsou evidovány veškeré zásahy a výjezdy poruchových osádek. „ Tento systém nám umožňuje v pravidelných intervalech vyhodnotit průměrné doby zásahů. Prověrku účinnosti nových technologií představují právě zimní měsíce, kdy naši zaměstnanci likvidují rozsáhlou eskalaci poruch,“ upřesnil Petr Zachoval. V zimě je řada míst výskytu poruch, vzhledem ke sněhovým kalamitám, velmi obtížně dostupná. Jedná se mnohdy o horské oblasti. Bohaté zkušenosti měli pracovnici možnost získat v případě likvidace zvýšeného počtu poruch v průběhu minulé dlouhé a v mnoha ohledech extrémní zimy. Pracovníci se v mnoha případech doslova brodili několik hodin metrovou pokrývkou sněhu k místům výskytu poruch. Tato skutečnost mnohdy vedla k prodloužení průměrné doby potřebné pro odstraňování poruch a obnovení dodávky elektrické energie. Terénní vozidla v horských oblastech jsou vybavena sněhovými řetězy a navijáky. „ Na území Moravy osádky poruchové služby disponují 3 sněžnými skútry s vlečnými saněmi, které jsou dislokovány v oblastech Jeseníků a Beskyd. Loňská zima potvrdila nutnost vybavení osádek sněžnicemi, a to nejen v horských oblastech,“ dodal k vybavenosti pracovníků Igor Labuda. Alice Lutišanová, mluvčí Skupiny ČEZ pro region severní a střední Morava22. 11. 2006
Poruchová služba a dispečink Skupiny ČEZ jsou připraveni na zvýšený počet poruch v souvislosti s nástupem zimy
Poruchová služby Skupiny ČEZ disponuje na území regionu Moravy na 8 dislokovaných pracovištích 105 pracovními osádkami. Minulá v mnoha ohledech extrémní zima přitom prověřila celý systém, který začíná u dispečera a končí odstraněním poruchy a obnovením dodávky energie zákazníkům.