31. 3. 2006

Postup při obnově dodávek elektrické energie zákazníkům v oblastech postižených povodněmi

Z důvodu zatopení nemovitostí a distribučních trafostanic vodou byla nucena Skupina ČEZ v zátopových oblastech přistoupit k přerušení dodávek elektrické energie. Po odpojení zásobovacích míst z distribuční sítě Skupiny ČEZ dojde s postupem času po opadnutí vody k obnově dodávek elektrické energie do distribučních míst.

Odpojení elektřiny v určité oblasti je technicky poměrně jednoduchou záležitostí. Obnovení dodávky je však diametrálně odlišné, protože se nejedná pouze o zprovoznění jednoho vedení, nýbrž celé soustavy prvků. Dodávky jsou zprostředkovávány systémem napájecích míst a jejich vzájemným propojením. Tuto soustavu lze uvést do provozu pouze v případě, jsou-li všechny její prvky funkční a jsou-li schopny bezpečného provozu.

Vlastní obnovení dodávek je z hlediska času ale omezeno dvěma základními problémy. V první řadě je to stav vody v zasažených oblastech, kde do jejího opadnutí nemůžeme provádět žádná opatření. Druhým problémem je pak zajištění bezpečnosti dodávky elektrické energie, protože zaplavení vodou mohlo a v řadě případů i poškodilo vedení a zařízení pro dodávku elektřiny. Je to podobná situace, jako v případě zaplavení některého z domácích spotřebičů, například vysavače, který je po vytažení z vody nepoužitelný. Jeho případným zapojením dojde pravděpodobně k jeho zničení či k ohrožení zdraví, popřípadě i života, člověka manipulujícího se spotřebičem. Z bezpečnostních důvodů a za účelem zabránění dalším škodám budou naši pracovníci urychleně provádět kontroly všech postižených objektů dotčených povodní. Tam, kde to bude technicky možné dodávku ihned obnoví. V místech kde bude zařízení poškozeno, popřípadě jeho provoz nebude bezpečný, dojde k obnovení dodávky elektrické energie až po opravě či výměně zařízení, popřípadě po kontrole odbornou elektroinstalační firmou, která způsobilost objektu k připojení k elektrické síti písemně potvrdí. Postup při obnovování dodávek elektřiny:

  1. Pokud nedošlo k zatopení domovní instalace nebo elektroměrového rozvaděče bude dodávka obnovena na místě současně se zprovozněním rozvodné sítě.
  2. V případě, že došlo k zatopení celého objektu či jeho části včetně el.instalace je nutné aby vlastníci či uživatelé objektů zajistili provedení kontroly popř. opravy el.instalace.
  3. Po provedení kontroly či opravy bude dodávka el.energie obnovena. Jako doklad o provedení kontroly a provozuschopnosti odběrného místa bude vyžadováno prohlášení vlastníka doplněné vyjádřením kvalifikované osoby o bezpečnosti připojovaného elektrického zařízení.Před obnovením dodávky elektřiny v objektech s částečným zatopením bez zásahu elektrické instalace, upozorňujeme zákazníky, aby vypnuli jističe nebo pojistky a odpojili elektrické spotřebiče používané v zatopených částech domů a zkontrolovali jejich stav. V případě zjištění jakékoli závady nebo při nejistotě o stavu zařízení vypněte hlavní jistič.Kontroly či opravy elektrické instalace je nutné svěřit odborným elektroinstalačním firmám či osobám s elektrotechnickou kvalifikací. Případné poruchy v dodávce elektřiny v úsecích , kde byla obnovena dodávka hlaste na telefonní číslo 840 850 860. Nejdříve však zkontrolujte, zda není příčina v elektroinstalaci uvnitř objektu.

Předpokládané dotazy:

Co s poškozenými elektroměry ?Zaplavené, nebo jinak poškozené elektroměry budou již v průběhu prvotních kontrol našich techniků demontovány. Po provedení oprav a kontrolách elektrické instalace v těchto objektech budou, na základě předložení dokladu o technické způsobilosti vydaném elektroinstalační firmou, bezprostředně namontovány nové elektroměry. Vždy se tedy bude jednat o jejich výměnu. Sousední objekt svítí a já ne ?Všechny objekty, i v případě že spolu těsně sousedí nemusí být napájeny ze stejné smyčky. Dodávku do Vašeho napájecího vedení ještě nebylo možné obnovit, popřípadě nebyla provedena kontrola elektroinstalační firmou a technikům Skupiny ČEZ nebyl předán doklad o způsobilosti el. instalace k zprovoznění.Jaký bude proveden odečet při výměně elektroměru ?Spotřeba bude zaznamenána se stavem v den demontáže. Při jeho odpojení a i  v případě jeho zaplavení je jakákoliv změna stavu technicky nemožná. Nebudete-li přítomni při jeho demontáži a pokud jste si nezaznamenali jeho stav před demontáží bude Vám, v případě vašich pochybností tento elektroměr dodatečně předložen k Vaší kontrole po předchozí dohodě na příslušné obchodní kanceláři Skupiny ČEZ. Tyto elektroměry skladujeme pouze čtrnáct dní po demontáži.Jakým způsobem seženu elektroinstalační firmu ?Kromě Zlatých stránek a podobných materiálů můžete využít i našich obchodních kanceláří.Kdo zajistí a případně uhradí výkony elektroinstalačních firem ?Vnitřní instalace v budovách je zpravidla majetkem majitele nemovitosti, není-li v nájemních smlouvách uvedeno jinak. Tento majitel odpovídá i za bezpečný provoz těchto vnitřních instalací. Je tedy i jeho zájmem uvést tato zařízení do provozu. Náklady spojené s opravami těchto zařízení hradí tedy tento majitel nemovitosti, který je bude pravděpodobně uplatňovat u pojišťovny. Ondřej Horák, mluvčí Skupiny ČEZ pro severní Čechy