31. 1. 2007

Pracovníci Skupiny ČEZ obnovili během 4 dnů dodávky elektřiny pro více než 1 milion zákazníků

Více než 7,5 tisíce poruch na elektrickém vedení Skupiny ČEZ způsobily orkán Kyrill a doprovázející vichřice. Pracovníkům Skupiny ČEZ se během 4 dnů podařilo obnovit dodávku elektrické energie pro všechny zasažené odběratele. V důsledku větrné kalamity se bez dodávky elektřiny ocitlo 1,1 milionu zákazníků Skupiny ČEZ. Pro téměř 99 procent z nich obnovili pracovníci Skupiny ČEZ dodávku elektřiny již do 2 dnů. Celkové škody jsou odhadovány na více než 80 milionů Kč.

Orkán Kyrill a vichřice zasáhly území České republiky ve dnech 18. 1. až 22. 1. 2007. Tyto extrémní povětrnostní podmínky způsobily celkem 7 724 poruch na elektrickém vedení Skupiny ČEZ, když nejvíce, 6 473 poruch, se týkalo vedení nízkého napětí. Z hlediska počtu poruch byla nejvíce poškozena elektrická vedení ve středních Čechách, kde bylo napočítáno celkem 2 774 poruch.
„Zaznamenali jsme takové množství poruch na zásobovacím území Skupiny ČEZ, jaké nemá  v minulosti obdoby,“ uvedl člen představenstva a ředitel divize distribuce ČEZ Tomáš Pleskač. „Situace byla výjimečná v tom, že poprvé v historii šlo o plošné poruchy dodávek na celém území,“ upřesnil Pleskač. V rámci Skupiny ČEZ byl poprvé po integraci pěti regionálních distribučních společností vyhlášen stav nouze.

V důsledku orkánu a vichřic se 1,1 miliónu odběratelů ocitlo bez dodávky elektrické energie. Nejvíce zákazníků Skupiny ČEZ, plných 27 %, mělo přerušenu dodávku elektřiny v noci ze čtvrtka (18. 1. 2007) na pátek. V pátek 19. ledna, tedy den po vzniku kalamitního stavu, již z celkových 1,1 milionu zákazníků postižených větrnou kalamitou odebíralo elektřinu plných 86 %, tedy 940 tisíc míst. Následující den zůstávalo bez elektřiny 30 tisíc odběratelů a v neděli 21. ledna šlo již jen o 600 zákazníků v nejodlehlejších lokalitách. V pondělí 22. ledna večer, tedy do 4 dnů po prvním nárazu orkánu, byla obnovena dodávka elektřiny všem zákazníkům Skupiny ČEZ, a to i přesto, že v neděli způsobila vichřice nové poruchy.

Na odstraňování poruch vedení se podílelo  téměř 3 000 pracovníků Skupiny ČEZ a externích firem. „Včasná příprava nám umožnila rozběhnout práce na opravách s maximálním nasazením lidí a bezprostředně po vzniku poruch,“ konstatoval Pleskač. „Díky koordinovanému postupu a enormnímu nasazení pracovníků poruchových čet se i navzdory nepříznivým klimatickým podmínkách podařilo pro většinu odběratelů obnovit dodávku elektřiny během jediného dne,“ podotkl Pleskač.

Při odstraňování kalamity na vedení Skupiny ČEZ odpracovali zaměstnanci poruchových čet celkem 41 637 hodin, jeden pracovník by tak hypoteticky následky větrné  kalamity odstraňoval nepřetržitě více než čtyři a tři čtvrtě roku . „Mezi nejčastější typy škod patřily potrhané vodiče, ohnuté nebo jinak deformované konzoly a zlomené nebo vykloněné sloupy vlivem pádu větví a stromů do vedení,“   informoval Jiří Kudrnáč, ředitel společnosti ČEZ Distribuce.

Poškozeno bylo celkem 217 km vedení a zničeno bylo 820 sloupů elektrického vedení Skupiny ČEZ. Při odstraňování poruch nedošlo u pracovníků Skupiny ČEZ k žádnému pracovnímu úrazu.

Call centrum Skupiny ČEZ vyřídilo v době kalamity (18. 1. – 23. 1. 2007) celkem 260 452 zákaznických hovorů, což proti normálnímu stavu představovalo nárůst o 440 %. Počet hovorů přijatých v call centru v pátek 19. ledna přesáhl 170 tisíc, tj. desetinásobek běžného počtu hovorů.

Ke zdárnému průběhu likvidace větrné kalamity přispěla i aktivní komunikace s orgány státní správy a samosprávy. „Při likvidaci poruch jsme v koordinaci s krajskými hejtmany přihlíželi také k tomu, aby dodávky elektřiny byly prioritně obnovovány nemocnicím, léčebnám dlouhodobě nemocných, domovům důchodců a podobným zařízením,“ vysvětlil Pleskač. „Současně jsme pro dočasné překlenutí problémů s dodávkou elektřiny v některých lokalitách využívali i záložní dieselagregátové zdroje.“  

Celkové finanční škody na majetku Skupiny ČEZ jsou předběžně odhadovány na celkem 83,2 milionu Kč. Z hlediska výše škody byly větrnou kalamitou nejvíce postiženy východní Čechy a nejméně oblast Morava.

Skupina ČEZ hodlá i do budoucna klást velký důraz na investice cílené k zamezování vzniku poruch a škod na elektrickém vedení. Společnost ČEZ Distribuce investovala v loňském roce na prořezy porostů v okolí elektrických vedení částku 110 milionů korun. V letošním roce hodlá do této oblasti vynaložit 150 milionů Kč.

„Ani takto vysoké finanční prostředky nedokáží spolehlivě zabránit vzniku poruch způsobených padlými stromy. Velkou roli zde totiž hrají faktory, které ČEZ nemůže ovlivnit,“ řekl Kudrnáč. Jedná se například o nedostatečnou šířku koridorů ochranného pásma kolem vedení. Udržovat porosty v takové vzdálenosti od vedení, která je  stanovena legislativou, je zákonnou povinností majitele pozemku, na kterém se vedení nachází.

Ladislav Kříž, mluvčí ČEZ, a. s.