1. 10. 2009

Prohlídka přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně nově bez aut

Nová organizace exkurzí vyloučila osobní dopravu z chráněné oblasti. K prohlídce elektrárny již nepotřebujete auto. To přilákalo novou kategorii turistů, turisty bez aut. Návštěvnost stoupá.

Jednali jsme se zástupci Chráněné krajinné oblasti Jeseníky a shodli jsme se, že množství aut v okolí elektrárny musíme omezit. Nově tak vozí turisty na elektrárnu i na horní nádrž autobusy. Těch smí vyjet za jeden den pouze osm“, říká Zdeněk Saturka ředitel vodních elektráren Skupiny ČEZ a pokračuje, „zároveň jsme chtěli zachovat návštěvnost elektrárny a to se nám podařilo. Přivedli jsme novou skupinu turistů, kteří přijedou vlakem nebo autobusem. Ti se v minulosti na exkurzi dostat bez auta nemohli. Teď můžou navštívit elektrárnu a z horní nádrže pokračovat dál po turistických stezkách.“2008

Nové uspořádání prohlídek si pochvaluje i Jan Halfar vedoucí správy CHKO Jeseníky: "Nová 2009organizace exkurzí přinesla z našeho pohledu zejména výrazné omezení automobilové dopravy v údolí Divoké Desné a vedla ke zklidnění celého území. Mnoho desítek osobních automobilů, které dříve k elektrárně i na horní nádrž vyjížděly, bylo nahrazeno několika málo autobusy. Situace se po provedené změně výrazně zlepšila a věřím, že se v tomto trendu, který byl dohodnut s vedením společnosti, bude pokračovat i nadále."

Za prvních devět měsíců letošního roku vidělo elektrárnu přes 46 tisíc návštěvníků. To je přes 103 procenta a tedy o 1 500 turistů více než loni.  V těchto číslech nejsou zahrnuti pěší turisté či cyklo turisté, kteří vyrazí na horní nádrž po značených cestách. Návštěvnost chceme udržet na vysoké úrovni i v dalších letech. Navázali jsme úzkou spoluprací se Sdružením cestovního ruchu Jeseníky a Olomouckým krajem. Chceme iniciovat turistické balíčky, které by návštěvu Jeseníků ještě více zatraktivnily. Zvýšení návštěvnosti očekáváme od vybudování lyžařského areálu s lanovkou, která bude končit nedaleko horní nádrže, přiveze turisty v létě s kolem a v zimě s lyžemi kousek od horní nádrže. „V rámci naší nově strategické iniciativy Futuremotion, jejíž součástí je i podpora elektromobility, začínáme uvažovat nad tím, že v budoucnu by mohli návštěvníky Dlouhých strání vozit právě elektroautobusy. To však bude ještě nějaký rok trvat“, řekl Ladislav Kříž tiskový mluvčí Skupiny ČEZ.

Elektrárna se rozkládá na ploše 95 ha, je citlivě začleněna do přírody Chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Ohled na životní prostředí dokládá i umístění její technologie do podzemí. Největší podzemní stavbou byla právě strojovna elektrárny. Prostory, které v nitru skály zabírá, jsou impozantní i v evropském měřítku. Kaverna pro obě soustrojí má výšku 50 metrů a zaujímá plochu 87,5 m × 25,5 m.  Šestisettunové stroje mají na výšku dvacet čtyři metrů a jejich hlavní části jsou skryty pod podlahou strojovny. Dostat se až na dno ke dvěma Francisovým turbínám znamená zdolat osm podlaží.  Další velkou kavernou, kterou bylo nutno vylámat, byla komora transformátorů o rozměrech 117 m x 16 m x 21,7, m. Podzemní systém elektrárny zahrnuje také 8,5 km tunelů a štol.