9. 11. 2012

Projekt Smart Region Skupiny ČEZ směřuje k testovací fázi

Vrchlabí, 9. listopadu 2012 – Skupina ČEZ pokračuje druhým rokem v realizaci pilotního projektu Smart Region. Mezi nejvíce viditelné události uplynulého roku patří zprovoznění kogeneračních jednotek, pokračující výměna kabelů vysokého napětí nebo vybudování dobíjecích stanic pro elektromobily.

„Od posledního hodnocení vývoje projektu, který jsme provedli minulý rok na podzim, se v současnosti nacházíme v plné realizační fázi projektu. Posun je viditelný ve všech oblastech – v oblasti distribuce elektrické energie, instalaci lokálních výrobních zdrojů, dobíjecích stanic a testování elektromobilů i zjišťování přístupu zákazníků k novým technologiím,“ popisuje současný stav projektu Martin Machek, specialista nových technologií, ČEZ.

Pilotní projekt Smart Region realizuje Skupina ČEZ ve Vrchlabí od počátku roku 2010 na konceptu inteligentních sítí - Smart Grids. Smart Grids jsou automatizované, spolehlivé a efektivně řízené distribuční sítě, které podporují obousměrnou komunikaci mezi výrobními zdroji, distribuční sítí a zákazníky. Na základě komunikace se sbírají informace o aktuálních potřebách výroby a spotřeby energie, které se dále využívají k efektivnímu nakládání s elektrickou energií.

Projekt Smart Region také naplno pokračuje v naplňování stanovených cílů v rámci Grid4EU. Grid4EU je evropsky nejvýznamnější projekt nových technologií Smart Grids v distribuční soustavě. Je realizován v šesti členských státech EU a je spolufinancován z fondů EU určených na výzkumné účely.

Události a stav projektu v roce 2012

1. Distribuce

Mezi nejviditelnější práce, které ve Vrchlabí v roce 2012 probíhaly, patří výměny stávajících kabelů vysokého napětí 10 kV včetně pokládky trubek pro optické kabely. Nové vn kabely jsou dimenzovány na napětí 35 kV. Vložené investice se promítnou do zvýšení spolehlivosti provozu distribuční soustavy.

V roce 2012 byly také komplexně zrekonstruovány dvě distribuční trafostanice a dalších pět nových trafostanic bylo osazeno a připojeno do distribuční sítě. Distribuční trafostanice zahrnují koncepčně nové prvky z hlediska chránění, automatizace a monitoringu a v budoucnu umožní identifikaci případné poruchy v co nejkratším čase. To povede ke zvýšení spolehlivosti provozu distribuční soustavy a zkrácení doby, kdy jsou z důvodu oprav přerušeny dodávky elektřiny zákazníkům.

 „Na podzim 2012 proběhla také výměna několika rozpojovacích skříní nízkého napětí na Liščím Kopci, což v budoucnu umožní provoz tzv. plné automatizace sítě nízkého napětí. V případě poruchy bude automaticky vymezen nejmenší poruchový úsek, což opět přispěje ke zvýšení spolehlivosti“ popisuje průběh projektu v oblasti distribučních sítí Milan Jelínek, vedoucí oddělení Strategie, ČEZ Distribuce.

 2. Kogenerační jednotky

Důležitou součástí projektu je výstavba kogeneračních jednotek – kombinované výroby elektrické energie a tepla. V rámci projektu Smart Region se v roce 2012 podařilo realizovat výstavbu a uvedení do provozu tří moderních kogeneračních jednotek o celkovém elektrickém výkonu 3920 kW a celkovém tepelném výkonu 4351 kW. Tyto moderní a vysoce účinné výrobní zdroje přispějí do budoucna k řešení situace v dodávkách tepla do systému centrálního zásobování teplem (CZT). Jedna z kogeneračních jednotek bude od roku 2013 připravena na řešení stavu výpadku napájení distribuční soustavy.

Provoz kogeneračních jednotek zajišťuje při plných dodávkách do CZT zhruba 67 % celoročního tepla potřebného pro zásobování CZT ve Vrchlabí. Provozní režim kogeneračních jednotek je založen na provozu v době vysokého tarifu, a to po dobu 12 hodin denně v topné sezóně a 8 hodin denně mimo topnou sezónu. V době, kdy jsou kogenerační jednotky mimo provoz, se pro dodávku tepla využívá tepla z akumulačních nádrží.

 3. Elektromobilita

Skupina ČEZ se v rámci Smart Regionu zaměřuje také na podporu, rozvoj a testování dopadů elektromobility, především provozu dobíjecích stanic elektromobilů.

Ve Vrchlabí je v současnosti v provozu další elektromobil typu Peugeot iOn, který nově testuje vrchlabská pobočka společnosti nkt cables. Předchozí dva má k dispozici vrchlabská radnice a Správa KRNAP. Na podzim 2012 byly uvedeny do provozu první dvě dobíjecí stanice, určené pro tzv. normální dobíjení. Stanice jsou veřejně přístupné a umístěné v centru města.

4. Zjišťování přístupu zákazníků k novým technologiím

Ve Vrchlabí je od konce roku 2011 nainstalováno téměř 5 000 inteligentních měřidel (Smart Meters). „Rok 2012 byl ve znamení odladění provozu inteligentních měřidel a ve zjišťování akceptace těchto nových technologií ze strany zákazníků. Vybrané skupině zákazníků jsme nabídli s inteligentními měřidly spojené nové tarifní nabídky. Cílem je zjistit ochotu měnit spotřební chování v závislosti na cenových nabídkách,“ říká Ondřej Mamula, programový manažer Smart Grids, ČEZ.

Zjištěné údaje byly mj. využity pro studii „Ekonomické posouzení zavedení inteligentních měřících systémů v elektroenergetice ČR“, kterou zpracovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Plány pro rok 2013

Záměrem Skupiny ČEZ je v roce 2013 v projektu Smart Region dokončit realizační fázi a postupně přejít do testovací fáze. Ta je plánovaná na roky 2014 a 2015. Budou pokračovat práce na projektu Grid4EU dle nastavených cílů a záměrů. „V oblasti distribuce elektrické energie je před námi dokončení prací v oblasti výměn kabelů vysokého a nízkého napětí. Komplexně bude zprovozněna optická síť pro rychlou komunikaci mezi ochranami na rozváděčích vysokého napětí. V testovacím režimu bude zahájena komunikace prostřednictvím bezdrátové sítě WiMAX, která by měla ukázat vhodnost této technologie k přenosu informací k silovým distribučním prvkům. Přibude rychlodobíjecí stanice pro elektromobily a budeme testovat její dopady na distribuční síť,“ hovoří o nadcházejícím roku 2013 Martin Machek, specialista nových technologií, ČEZ.