15. 6. 2011

Rozhovor s Martinem Machkem, manažerem projektu Smart Region

Co je Smart Region, proč bylo Vrchlabí vybráno jako Smart Region, či co jsou inteligentni elektroměry a k čemu slouží? Nejen na tyto otázky odpovídal Martin Machek, projektový manažer Smart Regionu Vrchlabí.

Co je Smart Region?

Smart Region je pilotní projekt Skupiny ČEZ, který je součástí programu FUTUR/E/MOTION, neboli Energie zítřka. Program FUTUR/E/MOTION je zaměřen na testování nových technologií, které Skupina ČEZ spatřuje jako perspektivní do budoucna. Konkrétně jde o směry - lokální výroba, elektromobilita, chytré sítě a širší podpora a využívání vědy a výzkumu.

Projekt Smart Region testuje fungování konceptu tzv. chytrých sítí (Smart Grids). Vizí konceptu Smart Grids jsou spolehlivé, automatizované a efektivně řízené distribuční sítě. Principem je interaktivní obousměrná komunikace mezi výrobními zdroji, distribuční sítí a zákazníky o aktuálních možnostech výroby a spotřeby energie. V rámci Vrchlabí tedy nasazujeme nejmodernější technologie do distribuční sítě, testujeme provoz inteligentních elektroměrů, využíváme široce IT technologií, zapojujeme lokální výrobní zdroje a testujeme elektromobilitu.

Jaký je hlavní přínos „chytrých“ sítí?

Přínosů chytrých sítí můžeme identifikovat celou řadu. Tím hlavním je umožnění integrace většího množství decentrálních výrobních zdrojů do distribuční soustavy a tím splnění náročných národních cílů v oblasti instalování obnovitelných zdrojů při zachování kvalitativních parametrů dodávané elektrické energie. Přínosy pro zákazníka jsou mimo jiné v možnosti sledovat a optimalizovat svoji spotřebu elektrické energie. Dále chytré sítě povedou ke snížení ztrát v distribuční soustavě a tím k omezení emisí skleníkových plynů. Přínosem pro distributora je efektivnější provoz a údržba distribuční soustavy díky automatizaci a monitoringu instalovaných prvků a technologií.

Proč se právě Vrchlabí stalo Smart Regionem?

Hledali jsme region vhodné velikosti a rozsahu pro záměr pilotního projektu. Dalším důvodem je možnost instalace několika jednotek kombinované výroby elektrické energie, které budou dodávat teplo do sítě centrálního zásobování teplem a elektrickou energii do distribuční sítě. Jedna z kogeneračních jednotek bude fungovat i v tzv. ostrovním provozu jako lokální výrobní zdroj při případném výpadku napájení z nadřazené distribuční soustavy. Také z pohledu distribučních sítí je Vrchlabí vhodnou lokalitou, protože v rámci prací proběhne výměna kabelů a rozváděčů vysokého napětí a přechod na tzv. unifikované napětí 35 kV. Zvažovali jsme také přínosnost využití elektromobilů pro region, i proto jsme se dohodli na jejich používání městem i Správou KRNAP. V neposlední řadě ovlivnilo naše rozhodnutí kladné přijetí vedením města a panem starostou Sobotkou.

Jaké kroky ČEZ v současnosti podniká ve Vrchlabí a proč?

V současné době přecházíme z přípravné (koncepční) fáze do smluvně-realizační fáze. Připravujeme projektové dokumentace jednotek kombinované výroby el. energie a tepla, Ve spolupráci s MÚ i Správou KRNAP připravujeme instalaci dobíjecích stanic pro elektromobily. Společnost ČEZ Distribuce také dokončuje projektové dokumentace na výkopové práce pro kabeláž vysokého napětí a výměnu distribučních trafostanic. To, co je nejaktuálnější a asi bude nejvíce zajímat občany, bude postupná výměna stávajících elektroměrů za inteligentní elektroměry.

Co jsou inteligentní elektroměry a k čemu slouží?

Stávající elektroměr průběžně měří spotřebu elektřiny na odběrném místě a naměřená data ukládá do tzv. registru. Registr je jednou ročně odečten pracovníkem distributora, data jsou předána do zákaznického systému a podle nich je zpracována faktura. Žádná data o průběhu spotřeby elektřiny během dne, týdne, atd. není možno získat a pro potřeby plánování a řízení sítě je u zákazníků kategorie maloodběr využíváno statistických metod, tzv. typových diagramů dodávky.

Moderní (inteligentní) elektroměr spotřebu měří také průběžně, avšak ukládá ji do své paměti každých 15 minut. Kromě toho je schopen vyhodnotit a zaznamenat i „kvalitu dodávky“, tedy přepětí, podpětí, odchylky, apod. Také je schopen detekovat napadení, tedy například mechanický zásah do elektroměru nebo napadení magnetickým polem.

Z pohledu přesnosti i rozsahu měřených a zaznamenávaných dat je tedy moderní elektroměr významným zlepšením. Takto získaná data jsou pak přenášena bez zásahu lidské obsluhy do datového centra, kde jsou použita pro lepší technické řízení sítě, lepší obchodní řízení nákupu elektrické energie, apod.

Tento systém pak v budoucnu přinese mnoho dalších možností i samotným zákazníkům – možnost sledovat svoji spotřebu, porovnat ji s typovou domácností, využívat nové tarify, lépe řídit spotřebu své domácnosti a podobně.

Kdy bude výměna elektroměrů probíhat a co všechno tomu bude předcházet?

Začátek výměny elektroměrů je pro oblast Vrchlabí plánován na konec června, ukončení výměn předpokládáme na začátku listopadu. Vrchlabí je rozděleno na tři podoblasti, ve kterých jsou výměny plánovány takto:

  • oblast A1 od 27.6. do 27.7.2011
  • oblast A2 od 28.7. do 21.9. 2011
  • oblast B od 22.9. do 7.11. 2011

Oblasti jsou rozděleny podle typů dodávaných inteligentních elektroměrů. Na samotném odběrném místě nebude výměně elektroměru předcházet žádná činnost.

Pro nasazení inteligentních elektroměrů však je třeba upravit nadřazenou trafostanici a to ještě před instalací elektroměrů. I proto jsme již zhruba 30 trafostanic upravili, vypínání a úpravy realizujeme mezi 31.5. a 15.6.

Jak bude výměna elektroměrů probíhat?

Výměna proběhne obdobně jako při standardní výměně elektroměru. Pokud je elektroměr dostupný, není pro jeho výměnu potřeba přítomnosti odběratele. Odběrné místo navštíví pověřený pracovník a elektroměr vymění. V souladu s požadavky zákona bude zákazník o výměně v předstihu informován dopisem.

Kdo přesně bude provádět výměnu elektroměrů?

Montáž elektroměrů provedou pověření pracovníci ze Skupiny ČEZ, zaměstnanci společnosti ČEZ Měření, která má na starosti správu elektroměrů. Poznáte je podle firemního automobilu označeného logem Skupiny ČEZ a podle firemního oděvu (šedo-oranžový s označením společnosti). V případě pochybnosti si zákazníci mohou nechat předložit služební průkaz či pověření.

Jak je zabezpečen přenos a zpracování dat?

Data získaná z elektroměru jsou anonymní, není z nich zřejmé, k jakému odběrnému místu přísluší. Ke spojení technických dat s identifikátorem zákazníka dojde až ve fakturačním datovém centru, které je zabezpečeno proti napadení. Mezi elektroměrem a dalšími technickými prvky systému se používá protokol výrobce elektroměru, který obsahuje bezpečnostní prvky. V rámci testování budeme ověřovat možnost nasazení zabezpečovacích mechanismů na úrovni bankovních systémů.

Na co se mohou uživatelé inteligentních elektroměrů těšit?

V průběhu roku 2011 zprovozníme webový portál, vybraným zákazníkům nabídneme i tzv. home display nebo TV-box, s pomocí kterých bude možno spotřebu sledovat na PC nebo i na televizní obrazovce. Zákazníci získají možnost vidět reálnou spotřebu elektrické energie v kterýkoli okamžik a budou moci tak spotřebu regulovat. Zjistí např. kolik spotřebovává vypnutá televize ve standby režimu. Ve vybraném domě plánujeme také společný odečet (a zobrazení na webu) elektřiny, plynu, vody i tepla.

Do budoucna pak, v kombinaci se širší nabídkou tarifů, si spotřebitelé budou moci vlastní spotřebu v domácnosti lépe plánovat např. prát v momentě odběru levnějšího proudu apod.

Jaká jsou z vašeho pohledu úskalí chytrých sítí a inteligentních elektroměrů?

V tuto chvíli rozhodně vysoká pořizovací cena a některé otevřené koncepční otázky. Avšak pilotní projekt slouží právě k zodpovědnému seznámení se s novou technologií tak, abychom dokázali eliminovat její nedostatky a plně využili její možnosti. Pilotní projekt Smart Region vedeme tak, aby zákazník negativní dopady nijak nepocítil.

V jaké fází je vývoj kolem dobíjecích stanic a provozu elektromobilů ve Vrchlabí?

Do konce roku 2011 chceme v ČR vybudovat zhruba 50 dobíjecích stanic. V zásadě existují dva typy dobíjecích stanic. Pomalodobíjecí stanice dobíjí elektromobil ze standardní zásuvky 230 V po dobu 6 až 8 h, rychlodobíjecí stanice pak dobije elektromobil ze zásuvky 400 V za 15 až 30 min. S městem Vrchlabí jsme domluveni na výstavbě několika stanic pomalého i rychlého dobíjení, se Správou KRNAP pak na několika stanicích pomalého dobíjení. Kromě samotného provozu elektromobilů chceme testovat i provoz dobíjecích stanic včetně jejich vlivu na distribuční soustavu.

Zatím jsou pro provoz ve Vrchlabí připraveny dva elektromobily typu Peugeot Ion, se kterými se občané Vrchlabí měli možnost blíže seznámit během tiskové konference 24. 5. 2011.

Co dalšího ČEZ chystá ve Vrchlabí?

Zároveň s instalací inteligentních elektroměrů začneme s pokládkou kabelů vysokého napětí. Výstavba sítě se rozběhne začátkem léta.