Celostátní kolo Fyzikální olympiády středních škol zná své vítěze
Od úterý 1. 3. do pátku 4. 3. patřila Olomouc nejlepším středoškolským studentům fyziky. Celostátní kolo Fyzikální olympiády hostila Univerzita Palackého v Olomouci, kde studenti museli vypracovat teoretická a praktická cvičení v časovém limitu. Z celkem 50 přihlášených soutěžících nejlépe vyřešil obtížné úlohy z fyziky a získal odměnu Martin Bucháček (18 let) z plzeňského Gymnázia L. Pika. „Fyzikálních olympiád se účastním pravidelně. Jsou pro studenty moc dobré, protože je motivují, aby se nespokojili jen s tím, co se dozví ve škole, ale aby hledali další informace,“ uvedl Bucháček a dodává: „Podal jsem si přihlášku na Fakultu jadernou a fyzikálně inženýrskou v Praze a ještě zkouším možnosti studia v zahraničí.“
Na druhém místě se umístil Stanislav Fořt (17 let) z Gymnázia P. d. Coubertina z Tábora, třetí místo obsadili shodně Ondřej Bartoš (17 let) z Gymnázia ve Žďáru n. Sázavou, Hynek Kasl (18 let) z Gymnázia Mikulášské náměstí Plzeň a Tomáš Zeman (18 let) z pražského Gymnázia Jana Keplera.
Kromě diplomu si vítězové domů odvezou také symbolický šek v hodnotě 10 000 Kč určený na podporu jejich budoucího studia na technické vysoké škole. Jednorázová odměna byla nadaným studentům poskytnuta díky energetické společnosti ČEZ, která je partnerem fyzikální a matematické olympiády a dlouhodobě podporuje technické vzdělávání. „„Hledáme příležitosti, jak žákům a studentům ukázat techniku jako atraktivní obor k studiu i následnému profesnímu uplatnění. Podporou matematických a fyzikálních olympiád chceme zvýšit oblíbenost těchto předmětů, jejichž úspěšné zvládnutí je pomyslnou branou ke studiu technických oborů,“ říká Hana Krbcová, personální ředitelka Skupiny ČEZ.
„Matematické a fyzikální olympiády mají u nás dlouholetou tradici. Letos slaví fyzikální olympiáda 52 let od svého zahájení a matematická dokonce své 60. výročí,“ říká Josef Kubát, předseda Jednoty českých matematiků a fyziků. Skupina ČEZ uzavřela pětileté partnerství s organizátory matematických a fyzikálních olympiád. Olympiády se dočkají finanční podpory, která zajistí kvalitnější organizaci soutěže, podporu koordinátorů a větší motivaci soutěžících.
Školy zapojené do olympiád se mohou zúčastnit soutěže o Oranžovou učebnu. Hlavní kritérium pro zařazení do slosování bude v této soutěži počet studentů, kteří postoupí do krajských kol obou olympiád, v poměru k počtu studentů na škole. Patnáct škol s nejvyšším poměrem se zařadí do slosování o grant Oranžová učebna. Vítězná škola peníze použije na nákup nebo modernizaci vybavení v učebnách fyziky, chemie, či v laboratořích a učebnách se zaměřením na technické předměty.
Skupina ČEZ dlouhodobě podporuje technické vzdělávání již od roku 1992. V rámci svého vzdělávacího programu Svět energie připravuje studijní materiály pro všechny typy škol, zapojuje své odborníky do výuky na vysokých školách, či vzdělává středoškolské učitele, jak zajímavě a poutavě učit fyziku. ČEZ také aktivně spolupracuje se středními a vysokými technickými školami při zvyšování kvality studia na těchto školách a navázal spolupráci s budoucími techniky ještě v době studia. Síť spřátelených technických škol dnes zahrnuje 46 středních škol a 13 vysokoškolských fakult.