21. 7. 2014

Sázka na prevenci se hasičům z Elektrárny Počerady vyplatila

Počerady – Během prvního pololetí letošního roku absolvovali profesionální hasiči z Elektrárny Počerady 86 výjezdů, z toho šest v rámci Integrovaného záchranného systému (IZS).

Vyjížděli tak například k požáru rodinných domů v Počeradech a Břvanech či na žádost Policie ČR vyprošťovali odcizené havarované vozidlo z křovinatého příkopu u silnice ve směru na Polerady. Během dubnových dešťů byli dispečinkem IZS požádáni i o pomoc při čerpání vody z jednoho domu ve Výškově. V samotné elektrárně nehořelo, přičemž za proškrtnutou kolonku požáry vděčí hasiči více než 300 místním kontrolám.

Daniel Dvořák, hasič – strojník Hasičského záchranného sboru podniku Elektrárna Počerady, a. s., během kontroly čerpadla vody. Na dolním snímku návrat nového cisternového vozu Mercedes Benz ATEGO CAS 20 na základnu po jednom z prověřovacích cvičení v lokalitě elektrárny.

„Absolvovali jsme 241 kontrolu konkrétních exponovaných míst v elektrárně se zvýšeným rizikem vzniku požáru. Během nich nebyly

zjištěny žádné vážné závady nebo neshody s provozním řádem elektrárny a plněním předepsaným opatřením. Případně se přijala konkrétní opatření k odstranění nepatrných nedostatků. Další 122 pochůzky byly vyloženě preventivní a týkaly se komplexních kontrol provozu. Vždy jednou v daném měsíci pak každá hasičská směna musela projít prověřovacím cvičením zaměřeným na rychlost a zručnost v ovládání nové techniky,“říká Josef Hubač, velitel Hasičského záchranného sboru podniku Elektrárna Počerady, a. s., který hodně vsází na účinnou prevenci.

Jak dále velitel elektrárenských hasičů uvedl, z celkových 86 zásahů se pouze dva týkaly předlékařské pomoci, když se zaměstnancům elektrárny udělalo nevolno na pracovišti. Technická či technologická pomoc přímo v lokalitě elektrárny byla zapotřebí ve 43 případech. Týkala se například odčerpávání vody po průtržích mračen, vyprošťování osob z výtahu, odvětrávání prostor a podobně. Třikrát pak hasiči dohlíželi na práci s otevřeným ohněm a ve 32 případech se jednalo o takzvané ostatní zásahy. Sem například patří likvidace roje včel v elektrárně či plané poplachy. V rámci Skupiny ČEZ mají hasiči za sebou i prověření havarijní připravenosti jednotky. Jednalo se o květnový simulovaný únik ropných látek do vodoteče Elektrárny Počerady během „čištění“ nádrže gravitačního odolejovače.

„Cílem havarijního cvičení bylo ověřit operativní pohotovost směnového inženýra při vzniku mimořádné události a také spolupráci pracovníků obsluhy s jednotkou Hasičského záchranného sboru podniku Elektrárna Počerady, a. s. Samozřejmostí bylo i ověření funkčnosti technických prostředků určených pro varování a vyrozumění zaměstnanců a dalších osob pohybujících se v elektrárně, rovněž tak rychlost aktivace havarijního štábu. Jednotka se na místo zásahu dostala během jedné minuty po výjezdu z požární stanice. Během dalších necelých pěti minut pak byla schopna přehradit dvěma sorpčními stěnami odtok s retenční nádrže a zároveň simulovat použití sorbentů. Z naší strany se tudíž jednalo o rychlý a účinný zásah tak, aby nebyla narušena ekologická rovnováha vně elektrárny,“ uzavřel Josef Hubač.

Návrat nového cisternového vozu Mercedes Benz ATEGO CAS 20 na základnu po jednom z prověřovacích cvičení v lokalitě elektrárny. V současné době působí v  Elektrárně Počerady i s velitelem 25 hasičů. Všichni jsou v pohotovosti čtyřiadvacet hodin denně, přičemž čtyři směny se střídají vždy po dvanácti hodinách. V praxi to znamená, že ve službě je vždy pět hasičů, včetně velitele družstva. K dispozici mají cisternové vozy CAS 30 a CAS 16, zcela nový Mercedes Benz ATEGO CAS 20 a  dopravní vozidlo. Samozřejmostí jsou špičková dýchací technika, speciální protichemické obleky nebo obleky proti sálavému teplu. Pokud zasahují v areálu elektrárny, jsou schopni být na místě od jedné do čtyř minut. Jsou-li vyzváni k pomoci dispečinkem Integrovaného záchranného systému, dorazí na místo podle dojezdové vzdálenosti do deseti minut. Zasahují přitom i na Mostecku, neboť Elektrárna Počerady leží přesně na rozhraní Lounska a Mostecka. Vždy jsou ale na místě jen do příjezdu dalších hasičských jednotek, po prvozásahu se vracejí zpět na základnu v elektrárně.