23. 1. 2012

Školy z celé České republiky mohou své žáky učit fyziku zábavně díky grantu Oranžová učebna

Hradec Králové, 23. ledna 2012 - Moderní vybavení učeben fyziky a přístroje, které učitelé v těchto třídách potřebují, nejsou na českých školách samozřejmostí. Projekt Oranžová učebna to změnil již na 46 školách a v letošním roce přibydou další. O peníze na nákup vybavení, interaktivních tabulí a moderních výukových pomůcek mohou žádat všechny základní, střední a vyšší odborné školy. Žádosti přijímá Nadace ČEZ do 29. 2. 2012.

 Fyzika vyvolává v mnoha žácích a studentech zbytečné obavy. Často za to může způsob výuky, kdy se děti učí nazpaměť vzorečky, kterým nerozumí. Přitom memorování k pochopení přírodovědných předmětů moc nepomáhá. Co naopak zvládnutí učební látky usnadňuje a děti baví, jsou názorné ukázky a experimenty.

Fyzikální jevy představují žákům Základní školy Písek u Jablunkova tzv. Robolabové. Tito roboti měří intenzitu světla, teplotu, vzdálenosti a jiné veličiny. Děti je ovládají pomocí počítače, kam také ukládají naměřená data. Získané údaje využívají v laboratorních úlohách. Proměnit vodu v led, zapojit elektrický obvod se zvonkem a řadu dalších zajímavých pokusů z fyziky i přírodopisu si přitažlivým způsobem zkoušejí školáci ze severomoravské ZŠ Dětmarovice. Výklad zde zpestřuje vizualizér, který zvětšuje zobrazení prováděných experimentů na interaktivní tabuli. V Ústeckém kraji se studenti Střední odborné školy technické a zahradnické v Lovosicích učí pracovat s diagnostickými přístroji a elektronickými součástkami.

Grantové řízení Oranžová učebna vyhlašuje Nadace ČEZ jednou ročně. Přijímají se pouze žádosti v elektronické podobě. Tato forma žadatelům šetří čas i peníze za poštovné. Grant financuje např. audiovizuální vybavení, měřicí přístroje, demonstrační sestavy, žákovská pracoviště nebo bloky propojené středovým modulem s uloženými rozvody plynu, odpadů a vody. Příjemcem nadačního příspěvku se mohou stát školy a školská zařízení kategorie B (základní školy), C (střední školy) a E (vyšší odborné školy) podle klasifikace ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Podpora může dosahovat až 200 tisíc korun.

„Nadace podporuje kvalitní vzdělávání v oblasti přírodních věd a techniky. Žáci, které fyzika v dětství odradila, si k ní pak těžko hledají vztah. Přitom se nabízejí možnosti, jak děti při výuce nadchnout. Mám radost, že to školám můžeme usnadnit,“ uvedla Bohdana Horáčková, místopředsedkyně správní rady Nadace ČEZ. Od roku 2010 Nadace ČEZ vybavila už 46 Oranžových učeben za 8 730 655 Kč.

Aktuální informace, pravidla a formuláře ke grantovému řízení Oranžová učebna zájemci naleznou na stránkách Nadace ČEZ www.nadacecez.cz.

Nadaci ČEZ založila energetická společnost ČEZ v roce 2002 s cílem zastřešit svou dárcovskou činnost. Nadace ČEZ podporuje prostřednictvím grantových řízení různé veřejně prospěšné aktivity zaměřené na děti a mládež, sociální oblast, kulturu, sport, vzdělávání, infrastrukturu a ekologii. Díky objemu rozdělených příspěvků se řadí ke špičce nadací v České republice. Programy Nadace ČEZ: Oranžové hřiště, Oranžová učebna, Oranžové schody, Oranžové kolo a Podpora regionů. Více informací na www.nadacecez.cz. O dalších projektech podporovaných Skupinou ČEZ se dozvíte na www.facebook.com/pomahame.regionum.