17. 7. 2014

Skupina ČEZ otevřela ve Vrchlabí novou rychlodobíjecí stanici pro elektromobily

Skupina ČEZ ve čtvrtek 17. 7. 2014 zprovoznila novou rychlodobíjecí stanici pro elektromobily ve Vrchlabí, Valteřické ulici u čerpací stanice BENZINA. Řidiči elektromobilů si tak mohou i zde dobít svůj vůz za méně než 30 minut. Hlavním přínosem nové stanice je, že pro rychlé stejnosměrné dobíjení jsou k dispozici oba standardy konektorů CHAdeMO i Combo 2. Navíc je stanice doplněna o zásuvku na rychlé dobíjení střídavým proudem Mennekes. Díky trojkombinaci dobíjecích standardů je zaručena univerzálnost jejího využití. Jde o hlavní rozdíl oproti dobíjecím stanicím podobného typu instalovaným v České republice a v zahraničí.

„Nová rychlodobíjecí stanice ve Vrchlabí doplní dvě stávající standardní dobíjecí stanice. Je vybavena třemi dobíjecími standardy, které uspokojí požadavky všech zákazníků. Jednoduše řečeno, rychle se u nás dobije každý v současnosti na evropském trhu prodávaný elektromobil,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

„Se Skupinou ČEZ na projektu Elektromobilita ČEZ pracujeme již několik let. Novou stanici vítáme, neboť urychlí dobíjení elektromobilů, které naše město v rámci spolupráce využívá. Je zajímavé pozorovat pokrok, který v této oblasti během několika posledních let nastal,“ hodnotí situaci starosta města Vrchlabí Jan Sobotka.

Ve Vrchlabí je dobíjecí stanice instalována ve spolupráci se sítí čerpacích stanic Benzina. Jde o první společnou lokalitu, na kterou může navázat rozšíření sítě dobíjecích stanic elektromobilů u dalších provozoven Benzina.

Kromě Vrchlabí instaluje Skupina ČEZ rychlodobíjecí stanice i v dalších městech a výhledově také na hlavních dálničních tazích po ČR. Všechny jsou vybaveny standardy stejnosměrného dobíjení CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW. Zároveň stanice disponují i konektorem pro dobíjení střídavým proudem pomocí dnes už téměř klasické zásuvky typu Mennekes, která umožňuje výkon dobíjení až 22 kW. Pomocí tohoto standardu dobíjení baterie načerpá energii od 1 do 3 hodin. Ovšem právě standardy o výkonu 50 kW jsou podstatně rychlejší a umožňují elektromobilu s kapacitou baterie 24 kWh, dobití na 80 % do 30 minut. „Díky kombinaci obou těchto rychlodobíjecích standardů jsou naše stanice připravené k univerzálnímu využití,vysvětluje Tomáš Chmelík. Zároveň poukazuje na fakt, že nové rychlodobíjecí stanice Skupiny ČEZ naplňují požadavky vyplývající z nové legislativy, která upravuje oblast infrastruktury pro alternativní paliva.

Elektromobilita ČEZ připravuje komplexní řešení služeb pro uživatele elektromobilů od domácností po firmy. Jedním z nejvýznamnějších prvků je v současnosti realizovaný rozvoj veřejné dobíjecí sítě. „Tyto dobíjecí stanice podstatně zlepší komfort užívání elektromobilů, jejichž nabídka se na našem trhu v posledních letech výrazně rozšířila a poptávka po nich roste. Z toho důvodu se nyní intenzivně věnujeme právě rozvoji sítě rychlodobíjecích stanic,“ dodává Chmelík.

Spolu s instalací těchto stanic nabízí Skupina ČEZ i možnost stát se zákazníkem služby Elektromobilita ČEZ a mít tak možnost dobíjet u stanic ČEZ po celé České republice. Pro roky 2014 a 2015 je dobíjení elektromobilů u stanic Skupiny ČEZ zpoplatněno částkou 150 korun bez DPH měsíčně pro každého, kdo má uzavřenou platnou zákaznickou smlouvu. Po zaplacení částky může zákazník dobíjet neomezeně. Pro majitele elektromobilu BMW i3 je v nabídce také služba ChargeNow, kdy mohou majitelé tohoto vozu dobíjet u řady veřejných dobíjecích stanic, z nichž Skupina ČEZ provozuje většinu.

Parametry rychlodobíjecí stanice
Standard Výkon Doba dobíjení
CHAdeMO až 50 kW cca 30 min
 Combo až 50 kW cca 30 min
Zásuvka Mennekes (AC) až 22 kW 1 až 3 hodiny

  

Projekt Elektromobilita ČEZ

Skupina ČEZ spustila projekt Elektromobilita ČEZ již v roce 2010. Jeho cílem je navrhnout a otestovat komplexní řešení elektromobility jako služby, která kombinuje veřejnou dobíjecí síť s dodávkami elektřiny v rámci speciálního tarifu a postupně nabídne infrastrukturní řešení pro domácnosti i firmy, případně v kombinaci s dalšími doplňkovými službami a produkty. Z pohledu energetiky je současně důležité, jakým způsobem bude dobíjení elektromobilů integrováno do distribuční sítě, což úzce souvisí s agendou tzv. chytrých sítí, kterým se Skupina ČEZ také intenzivně věnuje.

Do současnosti ČEZ nainstaloval v České republice 38 veřejných dobíjecích stanic, a to převážně u infrastrukturních partnerů, tj. u obchodních center, supermarketů či městských částí. Stanice jsou v provozu v Praze, Plzni, Ostravě, Trutnově, Hradci Králové či ve Vrchlabí. Další rozšiřování sítě dobíjecích stanic je v realizaci a nově otevřené stanice budou představovány v průběhu dalších týdnů a měsíců. Aktuální mapa dobíjecích stanic je vždy na www.elektromobilita.cz.

V rámci projektu je provozováno několik desítek elektromobilů po celé ČR.

Do projektu Elektromobilita ČEZ se zapojilo již více než 50 partnerů. Těmi jsou například Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj, Vrchlabí, Pardubice, či Ostrava, ale také některé městské části jako Praha 5, Praha 14, Praha 16 a další. Mezi partnery jsou společnosti McDonald’s, Kaufland, Tesco nebo automobilky jako Škoda Auto, BMW, Peugeot, či Nissan. Kompletní seznam partnerů je k nahlédnutí na www.elektromobilita.cz.