12. 11. 2013

Skupina ČEZ za první tři čtvrtletí roku 2013 vydělala 31,7 miliard korun

Provozní zisk před odpisy (EBITDA) dosáhl hodnoty 64,3 mld. Kč a zůstal meziročně téměř na stejné úrovni (pokles o 0,2 mld. Kč). Očekávané provozní výsledky za celý rok Skupina ČEZ nemění, ukazatel EBITDA předpokládá ve výši 81 mld. Kč.

Čistý zisk meziročně klesl o 1,6 mld. Kč na 31,7 mld. Kč. Hlavní příčinou tohoto poklesu jsou opravné položky k aktivům v důsledku regulatorních a legislativních zásahů do evropského energetického sektoru a v důsledku souvisejícího trendu klesajících velkoobchodních cen elektřiny. Ze stejného důvodu Skupina ČEZ upravila celoroční výhled čistého zisku na 35 mld. Kč.

Opravné položky k dlouhodobým energetickým aktivům tvoří v posledních letech všechny velké energetické firmy v Evropě. Od roku 2010 do června 2013 každá ze společností RWE, Enel, Vattenfall a E.On vytvořila dočasné opravné položky či odepsala goodwill ve výši 90 až 200 mld. Kč, tj.  3 až 15 % stálých aktiv těchto společností. U ČEZ je to včetně očekávání za druhé pololetí 2013 celkem 2,5 % stálých aktiv Skupiny ČEZ. „Očekávané celoroční výsledky hospodaření ČEZ odrážejí současný stav energetiky v Evropě. Fakt, že na naše výsledky tato krize doléhá později a výrazně méně než na naše evropské konkurenty, reflektuje zejména naši úspěšnou strategii předprodejů elektřiny na roky dopředu a důraz na vnitřní úspory. Jako jedna z mála energetik jsme také dokázali udržet přiměřenou míru zadlužení, o čemž svědčí stabilní rating od agentury Standard & Poor’s, který naše společnost jako jedna z mála evropských energetik udržela na stávající historicky nejvyšší úrovni A-,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Daniel Beneš.

„S cílem hledat možná řešení současné krize evropské energetiky jsme se, jako jediná společnost ze střední a východní Evropy, zapojili do iniciativy největších energetik, které se společně snaží rozpoutat diskusi mezi výrobci, investory i politickými představiteli jednotlivých států a Evropské unie. To, že se spojí jindy velcí konkurenti, dostatečně svědčí o vážnosti situace a my nechceme jen nečinně přihlížet,“ dodává Daniel Beneš. Cílem iniciativy je navrhnout taková opatření, která by zajistila spolehlivé dodávky elektřiny a plynu, zajistila stabilitu a jasná pravidla pro všechny a zejména přispěla k tomu, aby energetika byla založena na volné soutěži a nikoliv na podpoře výstavby určitého typu zdroje.

Skupina ČEZ v kontextu vývoje energetiky také aktualizovala svou strategii. Po úspěšném naplnění iniciativy „Zajištění paliv“ a vytyčených cílů iniciativy „Výkonnost“ byla strategie na následující období konkretizována do sedmi strategických programů. Program „Nové jaderné zdroje“ má za cíl zajistit ekonomickou proveditelnost výstavby 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Temelín, cílem programu „Dlouhodobý provoz Jaderné elektrárny Dukovany“ je provoz současných bloků minimálně do roku 2025. V zahraničí je prioritou „Konsolidace aktiv“ s cílem maximalizovat cash flow do ČEZ. Pokračuje program „Obnovitelné zdroje“ s důrazem na optimalizaci stávajícího portfolia a rozvoj atraktivních projektů. Současně hledáme další podnikatelské příležitosti mimo klasickou výrobu a distribuci elektřiny zaměřené na koncového zákazníka. Proto vznikl program „Nová energetika“, který navazuje na dosavadní strategickou iniciativu „Regionální energetika“, a byla založena dceřiná společnost ČEZ Nová energetika, která má sloužit jako inkubátor našich nových aktivit. Trvalý tlak na vnitřní efektivitu zastřešuje program „Výkonnost a podnikavost“, jehož cílem je posilovat podnikavost a finanční řízení při dosahování dodatečných úspor a systematicky zvyšovat výkonnost a efektivitu zaměstnanců.

Významným strategickým pilířem je program „Orientace na zákazníka“ s cílem zlepšit zákaznickou zkušenost a vnímání značky ČEZ a využít nové produkty pro zhodnocení našeho zákaznického portfolia. Příkladem aktivní realizace tohoto programu je vstup ČEZ do oblasti poskytování služeb mobilní telefonie. Od 15. října 2013 se pro produkt „MOBIL OD ČEZ“ rozhodlo již více než 13 tisíc zákazníků. ČEZ také v předstihu nabídl svým zákazníkům výrazné a okamžité snížení výdajů za elektřinu a to až 20 %, pokud zákazníci využijí možnost fixace ceny do roku 2015. Této nabídky využilo již téměř 280 tisíc zákazníků. Nadále také roste počet zákazníků odebírající plyn, počet odběrných míst již přesáhl 310 tisíc.

Tabulka: Hospodářské výsledky Skupiny ČEZ za I. – III. čtvrtletí 2013

  (mld. Kč)   meziroční změna %
Provozní výnosy 161,9 -0,3 %
EBITDA (Provozní zisk před odpisy) 64,3 -0,4 %
Zisk po zdanění 31,7 -4,7 %