Pokus o světový rekord proběhl v rámci Evropského týdne mobility ve dvou dnech, a to 19. a 20. září 2011 na velodromu v pražských Strašnicích. Start proběhl v pondělí přesně v 11 hodin za účasti Petra Kuchaře, předního světového freestyle motokrosaře. Do cíle skútr dorazil přesně o 24 hodin později. Během této doby si v hodinovém intervalu předávalo elektrický skútr značky AKUMOTO pouze pět pro tuto akci speciálně proškolených jezdců – to vše za dohledu komisařů z agentury Dobré ráno, u které si ČEZ světový rekord zaregistroval. Po 24 hodinách elektrický skútr ujel úctyhodných 1136,3 kilometrů – tedy nejvíce na světě.
Elektrický skútr značky AKUMOTO si v hodinovém intervalu předávalo pouze pět pro tuto akci speciálně proškolených jezdců.
„Cílem akce bylo demonstrovat jízdní vlastnosti a využitelnost elektrického skútru. Vzhledem k tomu, že moderní
elektroskútry disponují principem vyjímatelných akumulátorů, zajímalo nás celkové množství kilometrů, které dokáže elektrický skútr zdolat za vytyčený časový úsek,“ říká Lukáš Drahovzal, obchodní manažer značky AKUMOTO, a dodává: „Jednalo se o sériový elektroskútr značky Akumoto, bez jakékoliv úpravy. O to více nás těší, že dosažený výsledek v podobě světového rekordu, předčil i nejoptimističtější odhady,“ vysvětluje Lukáš Drahovzal.
Celkově ujeté množství kilometrů odpovídá zhruba vzdálenosti mezi Prahou a Paříží. Na ujetí této vzdálenosti v délce 1136,3 km stačilo pouhých 40,8 kWh. To představuje za vlastní (silovou) elektřinu náklady ve výši 71 Kč včetně DPH (počítáno dle sazby e-Tarif D-Standard společnosti ČEZ - včetně nákladů na distribuci a dalších poplatků náklady činily zhruba 190 Kč). Tato částka jasně potvrzuje skutečnost, že elektrických skútr šetří nejen životní prostředí, ale i náklady.
„Tato akce odpovídá našim aktivitám, pomocí nichž chceme veřejnosti ukázat celou řadu výhod elektrických vozidel, ať už se jedná o elektrické skútry, elektromobily, elektrokola nebo elektrobusy,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií společnosti ČEZ s tím, že portfolio elektrických dopravních prostředků Skupiny ČEZ se stále rozrůstá. „V rámci našeho projektu Elektromobilita chceme v souvislosti s plánovanou výstavbou dobíjecích stanic otestovat co nejvíce vozidel – včetně nákladních a užitkových aut. ČEZ tím získá další potřebné informace o jízdních vlastnostech elektromobilu, které použije při výstavbě dobíjecích stanic,“ dodává Tomáš Chmelík.
Technické parametry skútru AKUMOTO 600
Elektrický skútr této značky disponuje silným motorem o max. příkonu 3kW, díky kterému dosahuje velkého zrychlení a maximální rychlosti srovnatelné s benzinovými skútry o objemu 50ccm. Jeho provozní náklady jsou navíc v porovnání s osobním automobilem až 40x nižší.
Příkon | 1,6–3 kW |
Typ akumulátoru | Lithium (LiFePO4) |
Životnost akumulátoru | 100 000 km |
Max. rychlost | 45–55 km/hod |
Max. dojezd | 120 km |
Doba nabíjení | 2–6 h |
Povolené zatížení | 150 kg |
Pneumatiky | 12“ Kenda |
Přední i zadní brzda | kotoučová (hydraulická) |
Tlumiče vzducho-kapalinové | vzducho-kapalinové |
Rozměry (D×V׊) | 1900×1180×700 |
Hmotnost | od 79 kg |
Projekt Elektromobilita společnosti ČEZ
Skupina ČEZ podporuje koncept elektromobility v České republice v rámci strategie FUTUR/E/MOTION. Kroky, které v tomto směru podniká, se týkají podpory užívání elektromobilů a poskytování komplexních služeb s vazbou na distribuční síť ČEZ. Cílem je přispět k rozvoji zcela bezemisní dopravy v Česku a testovat dopady elektromobility na distribuční síť.
V rámci projektu Skupina ČEZ již dříve podepsala smlouvu o spolupráci s automobilkou Peugeot ČR. Jejím cílem je vzájemná propagace elektromobilů, získávání praktických zkušeností z jejich každodenního provozu a podpora dalšího rozvoje elektromobility.
Do roku 2013 společnost ČEZ plánuje instalaci celkem 200 veřejných dobíjecích stanic, které vybudují u svých infrastrukturních partnerů. ČEZ bude instalovat stanice pro normální i rychlé dobíjení.