6. 9. 2010

Stator generátoru nového zdroje 660 MW je již na svém místě

Ledvice – V několikadenní poměrně náročnou a hlavně do detailu precizní operaci se přeměnila závěrečná fáze dopravy statoru generátoru na jeho místo určení v Elektrárně Ledvice. Tam doputoval z německého Muelheimu na řece Rýnu. Vodní cestou se dostal do rakouského Linze, kde byl přeložen na speciálně upravený železniční vagon, a následně pak byl přes Vídeň dovezen do elektrárny.

„Holý stator generátoru váží 330 tun, s ochrannými štíty proti vnějším vlivům měl ovšem ještě o dalších 28 tun více. K nám byl dovezen 1. září, přičemž z Bíliny přijel po vnější elektrárenské vlečce, kterou jsme rovněž v rámci výstavby nového zdroje zrekonstruovali,“ říká Josef Zahradník ze Skupiny ČEZ, vedoucí projektového týmu výstavby nového zdroje v Ledvicích. Jak dodal, v ten samý den se po zabezpečení transportu již nic nedělo. „Celý tým, v němž byli zástupci výrobce, generálního dodavatele, přepravní firmy a ČEZ, si totiž potřeboval po tak náročné cestě odpočinout a nabrat nových sil. Překlad statoru na podvalník a následně jeho doprava a vyzdvižení ve strojovně musela totiž sedět na setiny milimetru a dopustit se nějaké chyby by tak mohlo být osudové.“

Stator generátoru pod obřím hydraulickým zvedákem.

Zvedání a ukládání statoru na jeho místo ve strojovně nového zdroje.

 

 

 

 

 

 

 

 

Následující den, 2. září, byl stator generátoru za pečlivého vyměřování podložen jakousi obří paletou. Z této „palety“ byl vyzdvižen pomocí speciálního hydraulického zvedáku (opět rozhodovalo přesné měření po ukotvení lan) na speciální podvalník. „Ten měl na délku 26 a na šířku 3 metry. Zapřaženy do něj byly dva tahače Man. První v tahu a druhý na postrku. Celá souprava tak měla 50 metrů,“ dodal k tomu Milan Sedláček, specialista realizace investic elektro nového zdroje.

Tato přeprava ke strojovně si vyžádala další den. „Proto konečná fáze vyzdvižení statoru generátoru na turbostolici ve výšce 15,5 metru, opět pomocí speciální hydrauliky, proběhla až v sobotu. Na svém místě byl po poledni. Jsem rád, že celá operace proběhla v pořádku. Je lepší mít jistotu, než něco urychlit a pak mít obavu, že se dílo nemusí podařit,“ uzavřel Josef Zahradník.

Generátor se skládá ze statoru a rotoru. Stator je jeho větší a tím pádem i těžší část. Je přitom hlavní součástí generátoru, v níž dochází k výrobě elektrického proudu vysokého napětí, které se vyvádí průchodkami do zapouzdřených vývodů. Po osazení všemi dalšími přístroji potřebnými k jeho provozu, jako jsou například chlazení, mazání, diagnostika a podobně, bude mít funkční stator finální hmotnost 380 tun. Druhou částí generátoru je rotor, sloužící pro vybuzení magnetického toku ve statoru. Ten je již dodán, přičemž jeho hmotnost je „jen“ 90 tun.